Festivalprogram 2023
Programmet kan komma att kompletteras.
Mes adieux
ensemble recherche
Sofia von Atzingen, viola
Åsa Åkerberg, cello
- Tebogo Monnakgotla (1972): Fem stycken för stråktrio (2007)
- Kristine Tjøgersen (1982): Habitat (2022)
- Helmut Lachenmann (1935): Stråktrio nr 2, ”Mes adieux” (2021/2022)
De tre stråkmusikerna i ensemble recherche presenterar tre verk för stråktrio av tre tonsättare från tre olika länder och med tre olika ingångar i sina kompositioner. Helmut Lachenmann, en tonsättare som är väl bekant för medlemmarna i ensemblen, strävar enligt egen utsago i sina senare verk framåt inte mot det okända, utan mot det kända. I Mes adieux blir det en krock mellan det bekanta och det främmande, mellan stråktrions struktur och tonsättarens egna dito.
Norska Kristine Tjøgersen reflekterar i Habitat över människors och djurs livsmiljöer; urbana ljud från musikernas hemmamiljöer har varvats med ljud från den sydostasiatiska gibbonen och från en australisk grodart med ett säreget, igenkännbart läte. Tebogo Monnakgotla har beskrivit sin kompositionsprocess som att hon ser abstrakta bilder som hon försöker fånga i musik genom att översätta bildernas färger och densitet i klanger. Hon beskriver själv sin musik som organisk och ganska skir. Konserten avslutas med Monnakgotlas Fem stycken för stråktrio.
Södra Latin Aulan
Biljetter från 120 kr
Köp biljett
Rainbow Warrior
- Per Mårtensson (1967): Define (2015)
- Joakim Sandgren (1965): bifurcations… (2016)
- André Chini (1945): Rainbow Warrior (2022) uruppförande
Hornisten Sören Hermansson presenterar tre stycken för horn och elektronik som specialskrivits för honom av tre olika svenska tonsättare. I flera år har han fokuserat på att beställa och uruppföra nya verk för horn och elektronik och han belönades 2021 med Föreningen Svenska Tonsättares interpretpris för sin musikaliska gärning.
Aliasteatern
Fri entré
Humlegångar
- Paulina Sundin (1970), Ylva Q. Arkvik (1961): Humlegångar (2023)
Verket Humlegångar är starten på ett samarbete mellan tonsättarna Ylva Q. Arkvik och Paulina Sundin som tillsammans skapar ett verk för musikerna Jörgen Pettersson och Jonny Axelsson. Tack vare stöd från Kulturrådet och Helge Ax:son Johnsons stiftelse kan projektet genomföras under 2023 och här framförs nu den första delen av verket.
Tonsättarna har spelat in och bearbetat olika ljud från saxofoner och slagverksinstrument. Ett av dessa ljud har också fått ge namn åt verket. ”Vi har haft ett tätt samarbete både vad gäller instrumentstämmor och den elektroniska stämman” berättar de. ”Det har varit intressant att sammanfoga våra olika idéer och arbetssätt till något nytt. Verket är tankemässigt uppdelat i fem delar i ett enda flöde. Här finns mycket intensitet som på olika sätt leder fram till en meditativ tankeuppsamling och slutpunkt.”
Aliasteatern
Fri entré
Punka!
- Ida Lundén (1971): Punka (2020)
- Magnus Bunnskog (1974): Herztiers Wiegenlied (2011/2020)
- Marsel Nichan (1981): Synapses (2023) uruppförande
- Lotta Wennäkoski (1970): Glimt, skymt (2019)
- Malin Bång (1974): pebbles and eternal thirst (2020)
Flöjtkvartetten 40f från Göteborg presenterar musik med koppling till litteratur, till naturen och till livet. Ida Lundén skrev Punka sommaren 2020, tidigt i coronapandemin, när det ”var punka på ganska mycket”, som tonsättaren beskriver det. Men där fanns ändå en förhoppning om att pumpa ny luft i våra punkterade liv. Titeln på Malin Bångs pebbles and eternal thirst kommer från en text av en norsk låtskrivare som beskriver jordens bräcklighet. Med mikrofoner placerade inuti instrumenten eftersträvar Bång en känsla av närhet till varje ljud, och därigenom av mänsklig närvaro.
Finländske tonsättaren Lotta Wennäkoski har i Glimt, skymt utnyttjat den mångsidiga flöjtens alla uttrycksmöjligheter: dess flinka vighet i rytmiskt pregnanta, snabba partier, liksom dess eleganta böjlighet i vackert lyriska avsnitt. Titeln kommer från en dikt av den finlandssvenska författaren Tua Forsström. Magnus Bunnskog har i Hertiers Wiegenlied citerat Herta Müllers roman Hjärtdjur, om den förtryckta tyska minoriteten i det kommunistiska Rumänien på 1900-talet. Och i Synapses utgår Marsel Nichan ifrån kommunikation mellan nervceller i människokroppen eller mellan träd i en stor skog, och behandlar musikerna i ensemblen som samma slags organism med tonerna som de signalsubstanser som förenar dem.
Aliasteatern
Fri entré
Tonsättarmötet: Carl Unander-Scharin
En timme före porträttkonserten med Carl Unander-Scharin intervjuas tonsättaren i det vackra Själakoret. Som inte bara tonsättare utan också sångare, uppfinnare och professor i musikalisk gestaltning har han många erfarenheter att dela med sig av från sitt rika och mångskiftande yrkesliv i musikens tjänst.
Storkyrkan
Fri entré
Gamla stans egen näktergal
- Carl Unander-Scharin (1964): Suite processionis (2021) uruppförande
- Toccata processionis I (Vita segel)
- Decima processionis (À la mathématique)
- Aria processionis I (Havsörn lyfter från kummel)
- Air tout de suite (Luftdans)
- Aria processionis II (Vårnattens mystik)
- Inventio processionis (…myrstack enligt dröm…)
- Barcarole processionis (Över stilla vatten)
- Decima processionis (À la mathématique) repris
- Toccata processionis II (Staccatofåglar)
- Carl Unander-Scharin: Djupt under dagens yta (2008)
- Carl Unander-Scharin: Smärtfågel ur Tokfursten (1996)
- Carl Unander-Scharin: Salve flos et decor ecclesiae (2018)
- Carl Unander-Scharin: ur Plåtsax – Hjärtats instrument (2017)
- A. Hjärtats instrument
B. Den tjockaste spindeln - Skorstensfejarmästaren flyger rusig
- Plåtsax – Hjärtats instrument
- A. Hjärtats instrument
- Carl Unander-Scharin: Bist du bei mir (1999)
- Carl Unander-Scharin: I en spegel av stoft (2023) uruppförande
Carl Unander-Scharin är ett unikum i det svenska musiklivet. Som utbildad kyrkomusiker, tonsättare och operasångare har han gestaltat över fyrtio operaroller, uppfunnit elektroniska instrument, doktorerat på Kungliga Tekniska Högskolan, blivit professor, samt komponerat en stor mängd vokalmusik, inklusive tolv operor såsom Tokfursten, Hummelhonung, Lysistrate, The Elephant Man och senast den uppmärksammade The Tale of the Great Computing Machine.
Under decennier har Carl Unander-Scharin varit en flitigt återkommande solist i Storkyrkan. Därtill har hans musik klingat i domkyrkoförsamlingens kyrkor vid flertal tillfällen. Karriären började redan som artonårig korist i Storkyrkans kör under ledning av Gustaf Sjökvist. Sedan några år tillbaka bor han i Gamla stan, och vad kan passa bättre än att ge ett tonsättarporträtt kring hans musik?
I denna konsert bjuds både vokalmusik för kör och solist, såväl som uruppförande av den stora orgelsviten Suite processionis för två orglar och dansare.
Storkyrkan
Fri entré
Elektronisk musikvår
- Mathias Josefson: A Reality One Can No Longer Touch (2019)
- Brenda El Rayes: Self Soothed (2019)
- Iréne Moneeo: Vakuum 20–21
- Mats Erlandsson: Oxidationstabell för hytta A
- Mari Kretz: Skyar II (2019)
- Susanne Skog: Siberia (2015)
- Paus
- Utdelning av FST:s Elektronmusikpris inkl framförande av två verk av pristagaren
Audiorama presenterar en högtalarkonsert med elektroakustiska verk av sex samtida svenska tonsättare. Konserten är cirka 60 minuter lång. Efter pausen delas Föreningen Svenska Tonsättares nyinstiftade Elektronmusikpris ut och Audiorama framför två verk av pristagaren. Konsertkvällen avslutas med mingel i Moderna Dansteaterns foajé.
Med det nyinstiftade Elektronmusikpriset vill Föreningen Svenska Tonsättare främja och synliggöra den elektroniska konstmusiken i dess olika former. FST:s Elektronmusikpris skall belöna särskilda och betydande verk inom elektronmusik, elektroakustisk musik eller live-elektronisk musik, alternativt musik som i huvudsak innehåller elektroniska inslag. Syftet med priset är att över tid spegla bredden av konstnärliga uttryck inom det elektroniska konstmusikaliska fältet. Prissumman är 75 000 kronor. Mer information om Elektronmusikpriset finns på FST:s webbsida.
Observera att insläpp sker via övre entrén på Slupskjulsvägen 32C.
MDT Moderna dansteatern
Fri entré
Svensk Musikvår på Fylkingen
Luka Aron, liveelektronik
Paul Purgas, liveelektronik
WOL, liveelektronik
- Hara Alonso (1990): Migrations
- Leo Correia de Verdier (1980): Uppmätning
- David Granström (1987): A light radiates into tomorrow
- Paul Pignon (1939): Live, Together
Den konstnärsdrivna scenen Fylkingen presenterar uruppföranden av fyra elektroakustiska verk. Hara Alonso beskriver Migrations för nio högtalare och video som ”ett etnografiskt collage av konserter och vänskap från Fylkingen”. Paul Pignon har samlat material från tio tonsättarkollegor runt om i världen i form av korta duetter, som han satt samman i verket Live, Together. David Granströms algoritmiskt komponerade A light radiates into tomorrow är generativ musik stämt i mellanregister för tolv högtalare. Leo Correia de Verdier utgår ofta ifrån vardagliga föremål som hon bygger om till instrument och ljudobjekt. Till denna konsert har hon komponerat verket Uppmätning.
Dessutom ges tre liveframträdanden under kvällen. Kärnan i Luka Arons musik är en spektral sammansmältning av syntetiska ljud och akustiska instrument som kombinerar elektronikens råa energi med den mänskliga bräckligheten. Paul Purgas arbetar med installationer, ljud- och performancekonst och utforskar dialogen mellan samtiden och kulturella och klingande historier. Duon WOL består av Wenche Tankred och Lovisa Johansson. De beskriver sig som en konstnärlig process som pågått kontinuerligt sedan 2007 och som tar form i gränslandet mellan performance- och ljudkonst.
Fylkingen
Fri entré
Cooperandum
- Rei Munakata (1976): Satto (2017)
- Ricardo Eizirik (1985): re/wind/re/write (fast-forward version) (2014)
- Madeleine Isaksson (1956) : Fält (2022) uruppförande
- Paula af Malmborg Ward (1962): COOPERANDUM (2022) uruppförande
Fyra verk skrivna till systrarna Erika och Karolina Öhman som i 15 år har bjudit på virtuos och nyskapande kammarmusik i den världsberömda ensemblen UmeDuo. Två av verken får dessutom sina urpremiärer i denna konsert.
Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
Fri entré
Workshop: Ligeti 100 år
Radiokören och Sveriges Radio Berwaldhallen bjuder in till en presentation av György Ligetis musik, med fokus på körverken Lux aeterna och Drei Hölderlin-Phantasien. Tonsättaren och pedagogen Per Mårtensson kommer att hålla ett kort seminarium om utvecklingen i Ligetis kompositionsteknik från 1960-talet. Radiokören under ledning av sin chefsdirigent Kaspars Putniņš kommer att i en ungefär timmeslång workshop presentera och illustrera valda partier i Drei Hölderlin-Phantasien.
Evenemanget är kostnadsfritt, men föranmälan krävs senast 10 mars. Observera alltså att det inte längre går att anmäla sig till seminariet. Giltig legitimation krävs vid entré till Berwaldhallen. Ramtider för evenemanget är kl 15:00–17:00 med insläpp 30 minuter innan.
The Sound Over the Sea
KammarensembleN
Malin Klingborg, oboe
Magnus Holmander, klarinett
Martin Krafft, fagott
Jörgen Pettersson, saxofon
Tom Poulson, trumpet
Sören Hermansson, horn
Ivo Nilsson, trombon
Niklas Brommare, slagverk
Magdalena Meitzner, slagverk
Anders Kilström, piano
Laura Stephenson, harpa
Jeffrey Lee, violin
Karin Hellqvist, violin
Göran Fröst, viola
Hanna Dahlkvist, cello
Valur Pálsson, kontrabas
Recitatör i Rotorelief: Chrichan Larson
Dirigent: Franck Ollu
- Alex Shapiro (1962): Archipelago (2009) Europapremiär
- Sarah Bassingthwaighte (1967): Let There Be Sparrows, Then (2022) Europapremiär
- Ryan M. Hare (1970): Giga, sats 3 ur Chamber Concerto (2008–2010) Europapremiär
- Paus
- Ivo Nilsson (1966): Rapidità (2014)
- Anders Hultqvist (1955): Among Travelling Angels – composition no. 3 (1998)
- Marie Samuelsson (1956): The Sound Over the Sea (2022) Europapremiär
Ett svensk-amerikanskt samarbetsprojekt som initierats av tonsättaren Marie Samuelsson, vars verk The Sound Over the Sea har givit namn åt konserten och på ett elegant sätt beskriver projektet. Tre verk vardera av amerikanska och svenska tonsättare framförs här av Bobby Collins och KammarensembleN. Samma program gavs i februari förra året i Seattle i USA av The Sound Ensemble under ledning av samme dirigent.
Tre av verken i programmet har litterära förebilder eller inspirationskällor. Sarah Bassingthwaighte komponerade Let There Be Sparrows, Then på vintern, vilket förde hennes tankar till den engelske poeten Sean O’Briens dikt At the Solstice. Anders Hultqvists Among Travelling Angels är ett av flera verk komponerade efter dikten Alfabet av den danska poeten Inger Christensen.
Ivo Nilsson inspirerades till Rapidità, ett verk där han undersöker olika aspekter av hastighet, av den italienske författaren Italo Calvino. Två av verken, Alex Shapiros Archipelago och Marie Samuelssons The Sound Over the Sea, anspelar på olika sätt på geografiska förhållanden och företeelser. Och i Ryan Hares rytmiskt spänstiga Giga, inspirerad av barockens danssviter, är det ensemblekroppen som utgör en ständigt föränderlig geografi.
Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
Fri entré
Kwartludium 10 år
Kwartludium
Paweł Nowicki, percussion
Dagna Sadkowska, violin
Michał Górczyński, clarinet
- Marsel Nichan (1981): The Order in the Chaos and the Chaos in the Order (2021)
- Martyna Kosecka (1989): monolith|transparence (2022–2023) uruppförande
- Henrik Denerin (1978): collide (2019–2021)
- Marsel Nichan: Fractals (2022) Sverigepremiär
Den polska ensemblen Kwartludium har under de senaste tio åren haft ett samarbete med Konstnärsnämnden som har resulterat i åtskilliga specialskrivna verk av svenska tonsättare inom ramen för ett internationellt residensprogram. Samtliga fyra verk på programmet är skrivna särskilt för ensemblen.
Olympiateatern
Fri entré
Radiokören: Ligeti 100 år
- György Ligeti (1923–2006): Lux aeterna
- Lars Johan Werle (1926–2001): Canzone 126 di Francesco Petrarca
- György Ligeti: ur Études pour piano
- Arc-en-ciel
- Automne à Varsovie
- Lars Edlund (1922–2013): Gloria
- Esa-Pekka Salonen (1958): Två sånger till dikter av Ann Jäderlund
- Kyss min mun
- Djupt i rummet
- György Ligeti: Drei Phantasien nach Friedrich Hölderlin
- Hälfte des Lebens
- Wenn aus der Ferne
- Abendphantasie
- György Ligeti: L’Escalier du diable ur Études pour piano
Den ungerske kompositören György Ligeti skulle ha fyllt 100 år i år och hans musik har varit ett återkommande inslag i Berwaldhallens repertoar under det gångna året. I denna konsert presenteras två stycken av Ligeti från olika perioder i hans liv, men båda med koppling till Stockholm.
Lux Aeterna komponerades 1966, under Ligetis första tid på Kungliga Musikhögskolan. Drei Phantasien nach Friedrich Hölderlin skrevs 1982 och uruppfördes året därpå i Berwaldhallen av Eric Ericsons kammarkör. Det ingår alltså även ett 40-årsjubileum i denna konsert. Dessutom framför pianisten Fredrik Ullén tre satser ur Ligetis Études pour piano.
Berwaldhallen
125 kr, bara för festivalbesökare
Köp biljett till halva priset
Mina drömmars okända stationer
Stockholms Saxofonkvartett
Jörgen Pettersson, altsaxofon
Theo Hillborg, tenorsaxofon
Linn Persson, barytonsaxofon
- Anders Hillborg (1954): Sax Quartet (1998/2021)
- Aftab Darvishi (1987): Hidden Dream (2018)
- Thomas Lindahl (1953): ur Mina drömmars okända stationer (2021)
- En sång om kärlek
- Du är min sjukdom
- Dans med sena gäster
- När allt blir tyst
Stockholms Saxofonkvartett har beställt, fått skrivet för sig och uruppfört hundratals verk under de decennier som ensemblen varit aktiv. Här presenteras tre sådana verk från de senaste åren, varav ett har en särskilt brännande samtidsanknytning
Berwaldhallen
Fri entré, men biljett måste förbokas
Boka biljett
Lunchkonsert på KMH
Elisabeth Hellström, sopran
Alex Gullberg, blockflöjt
Klara Hellström, blockflöjt
Johannes Rydén, barockcello
Benedikt Melichar, cembalo
Sonanza
Claes Wahlroth, flöjt
Mikael Karlsson, kontrabas
Joakim Anterot, slagverk
Mats Widlund, piano
Jonna Simonsson, violin
Josef Andersson, violin
Ludvig Dahlström, viola
Lavinia Scarpelli, cello
- Francesco Antonio Uttini (1723–1795): Öde dina dolda lagar ur Thetis och Pelée (1773)
- Daniel Nelson (1965): Jag (2017)
- Andrea Tarrodi (1981): Eldklotter (2012)
- Gustavo Thomas: On the Shadow of Goliath (2001)
- Gunnar Bucht (1927): Stråkkvartett nr 6 (2022) uruppförande
Kungliga Musikhögskolan presenterar tre konserter med ett brett spektrum av svensk musik, komponerad mellan 1727 och 2023 av arton olika tonsättare. Programmen rymmer såväl elektroakustiska verk som musik komponerad för blockflöjt, barockcello, cembalo, bambuflöjt, preparerat piano, med mera.
I denna konsert framförs arian Öde dina dolda lagar ur Francesco Uttinis opera Thetis och Pelée av Elisabeth Hellström, Alex Gullberg, Klara Hellström, Johannes Rydén och Benedikt Melichar; musiker ur kammarensemblen Sonanza framför Daniel Nelsons Jag för kontrabas och elektronik, Andrea Tarrodis Eldklotter för piano och slagverk, samt Gustavo Thomas On the Shadow of Goliath för flöjt och kontrabas; och en stråkkvartett från Musikhögskolan och Edsberg uruppför Gunnar Buchts sjätte stråkkvartett.
Kungl. Musikhögskolan Nathan Milsteinsalen
Fri entré, men biljett måste förbokas
Boka biljett
Klingande akademi med Gunnar Bucht
Hans Gefors, tonsättare
Gunnar Buch, tonsättare
Jörgen Pettersson, saxofon
Håkan Dahlén, orgel
Cecilia Gelland, viola
Jonna Simonsson, violin
Josef Andersson, violin
Ludvig Dahlström, viola
Lavinia Scarpelli, cello
- Gunnar Bucht (1927): Dialog (2022) uruppförande
- Gunnar Bucht: ur Concerto de Marle (1998/2022)
- Gunnar Bucht: ur Stråkkvartett nr 6 (2022)
Gunnar Bucht hör till de mest betydande svenska moderna tonsättarna. Han har komponerat över 50 orkesterverk och konserter, en mängd kammarmusik, vokalverk och sceniska verk såsom operan Tronkrävarna som hade premiär 1966. Han har varit ordförande för Fylkingen och för Föreningen Svenska Tonsättare, kulturattaché i Bonn, professor i komposition och därefter rektor vid Kungliga Musikhögskolan. Som musikvetare har han forskat om äldre musik och undervisat vid Stockholms universitet. Han är fortfarande vid 95 års ålder aktiv som tonsättare, med färska uruppföranden bara under årets upplaga av Svensk Musikvår. I ett samtal med tonsättarkollegan Hans Gefors reflekterar Bucht över sin karriär och över den svenska musikhistorien.
Samtalet interfolieras med musik av Gunnar Bucht. Jörgen Pettersson uruppför Dialog för solosaxofon. En kvartett från Kungliga Musikhögskolan och Edsberg framför ett utdrag ur Buchts sjätte stråkkvartett, som de uruppfört tidigare samma dag. Och så bjuder Cecilia Gelland och Håkan Dahlén på ett parti ur Buchts Concerto de Marle, ursprungligen en konsert för viola och orkester men här i en transkription för viola och orgel av Jörgen Häll.
Kungl. Musikhögskolan Nathan Milsteinsalen
Fri entré, men biljett måste förbokas
Boka biljett
Middagskonsert på KMH
Emilie Pfeil, violin
Sara Hammarström, flöjt
Jennie Ollikainen, violin
Louise Rosenholm, violin
- Stefan Levin: Encore (2022) uruppförande
- Kim Hedås (1965): Rounds (2018)
- Nora Pollak: sirens (2022)
- György Ligeti (1923–2006): Baladă și joc (1950)
- Marika Markström: Floating (2023)
- Fredrik Hedelin (1965): Valv (2023) uruppförande
Kungliga Musikhögskolan presenterar tre konserter med ett brett spektrum av svensk musik, komponerad mellan 1727 och 2023 av arton olika tonsättare. Programmen rymmer såväl elektroakustiska verk som musik komponerad för blockflöjt, barockcello, cembalo, bambuflöjt, preparerat piano, med mera.
I denna konsert uruppför Emilie Pfeil Encore av Stefan Levin; Jennie Ollikainen och Louise Rosenholm spelar Baladă și joc (”ballad och dans”) av György Ligeti; flöjtisten Sara Hammarström spelar Rounds av Kim Hedås och uruppför Fredrik Hedelins Valv; och så spelas fixed media-verken sirens av Nora Pollak och Floating av Marika Markström.
Kungl. Musikhögskolan Nathan Milsteinsalen
Fri entré, men biljett måste förbokas
Boka biljett
Kvällskonsert på KMH
Stina Ahlgren, viola
Kajsa Nilsson, tvärflöjt
Jerry Adbo, accordeon
Armand van Wijck, suling
Arttu Ahovaara, piano
Casper Vikström, orgel
Eskil Hamrin, slagverk
Pauline Burke-Clason, harpa
David Kronström, orgel
Amina Hocine, viola
Joel Janson Johansen, violin
Malte Dahlberg, violin
Muiredach O’Riain, kontrabas
Niklas Dahlqvist, cello
Wilma Hultén, violin
- William Sundman Sääf: Form före funktion (2019)
- Tor Aulin (1866–1914): Polska ur Fyra akvareller för piano och violin (1899)
- Armand van Wijck: Piano dan Seruling (2023)
- Luka Aron: Gyronny of 6 (2023)
- Casper Vikström: ur Orgelsymfoni i c-moll (2022)
- Scherzo
- Largo serioso
- Paus
- Andrea Tarrodi (1981): Eggs, Trails & Circles (2015)
- Joel Janson Johansen: Ostinato IV/V (2022)
- Strängt Förbjudet: Vävstämma (2023)
Kungliga Musikhögskolan presenterar tre konserter med ett brett spektrum av svensk musik, komponerad mellan 1727 och 2023 av arton olika tonsättare. Programmen rymmer såväl elektroakustiska verk som musik komponerad för blockflöjt, barockcello, cembalo, bambuflöjt, preparerat piano, med mera.
I första avdelningen framför Stina Ahlgren Form före funktion för viola och elektronik av William Sundman Sääf; Kajsa Nilsson och Jerry Adbo spelar Polska ur Tor Aulins Fyra akvareller; Armand van Wijck framför sitt eget verk Piano dan Seruling tillsammans med Arttu Ahovaara; Casper Vikström framför två satser ur sin egen Orgelsymfoni i c-moll; dessutom spelas Luka Arons fixed media-verk Gyronny of 6.
I andra avdelningen spelar Jerry Adbo, Eskil Hamrin och Pauline Burke-Clason Eggs, Trails & Circles av Andrea Tarrodi; David Kronström spelar Joel Janson Johansens Ostinato IV/V för orgel, telefon och trådlös högtalare; och stråkensemblen Strängt förbjudet framför Vävstämma.
Kungl. Musikhögskolan Nathan Milsteinsalen
Fri entré, men biljett måste förbokas
Boka biljett
Musik i natten
- Madeleine Isaksson (1956): Capsuled Time (2021)
- Malin Bång (1974): Split Rudder (2011/2016)
- Johan Svensson (1983): Morendo (2022)
- Mikael Edlund (1950): Trio sol (1980)
- Zacharias Ehnvall (1991): Tillfälligt krumhorn utslaget i rumtiden blommar likt frosten (2022)
- Karin Rehnqvist (1957): Musik i natten (2021)
Norrbotten NEO är en av de ensembler som beställer flest nya verk av svenska tonsättare och är därför en viktig del i utvecklingen av den samtida musiken. I den här konserten får vi stifta bekantskap med några av alla de tonsättare ensemblen samarbetat med genom åren. Från Malin Bångs solostycke Split Rudder för basklarinett till Karin Rehnqvists Musik i natten för ensemblens samtliga sju instrument är konserten också en provkarta över Norrbotten NEO:s rika klangpalett.
Historiska museet Barockhallen
Fri entré
Dådkraft och hjältemod
Arméns musikkår
Per Friman, saxofon
Sebastian Fjellheim, saxofon
Jesper Eriksson, saxofon
Filip Källner, saxofon
Blåskvintetten:
Malin Gustavsson, flöjt
Elin Larsen, oboe
Kristian Möller, klarinett
Bodil Kindlund, fagott
Jonas Lindström, horn
- Albert Schnelzer (1972): Only a Straw-Stuffed Puppet, This Modern Hero! (2005)
- An hallucinated clown
- No courage and no heroism
- Only a straw-stuffed puppet
- Andrea Tarrodi (1981): Szél (2013)
- Mikael Edlund (1950): Musik för dubbel blåskvintett (1984)
Tre olika kammarstycken med musiker ur Arméns musikkår med inspiration från vitt skilda håll. Albert Schnelzers inledande stycke är inspirerat av en essä om Petrusjka-figuren i konst och litteratur. Verkets tre satser, vardera ungefär fem minuter långa, döpta efter citat ur essän. Musikerna byter instrument i de olika satserna. Endast i den sista spelar de på den vanliga kvartettuppsättningen: sopran-, alt-, tenor- och barytonsaxofon.
Titeln på Andrea Tarrodis duett för saxofon och slagverk betyder ”vind” på ungerska. ”Stycket handlar om just vindar och dess olika karaktär” skriver Tarrodi. ”Det kan vara en vindpust, en ljum bris, en isande vind, eller en vind som snabbt och lekfullt letar sig fram i trädkronorna…” Verket beställdes av Duo FriBerg i samband med ensemblens tioårsjubileum. Här framförs det av Per Friman – ena halvan av Duo FriBerg – och slagverkaren Patrik Samuelsson.
Konserten avslutas med Mikael Edlunds verk som ”innehåller ett antal ’teman’ som ganska fritt får röra sig mot varandra”, som tonsättaren skriver i sin kommentar. Influenserna är vidsträckta: fragment ur ett av Bachs kända orgelverk varvas med storbandsharmonik och balkanska klanger.
Marabouparken Konsthallen
Fri entré
Per coro!
- Catharina Palmér (1963): As the stars of heaven (2017)
- Miklós Maros (1943): Turba, per coro e maestro (1969)
- Cecilia Franke (1955): Övervakningskamera (2015)
- Henrik Strindberg (1954): Rosenfingrad; fragment ur Odysséen (2019/2023) uruppförande
Gustaf Sjökvists Kammarkör presenterar ett kontrastrikt program med a cappella-verk som visar den svenska körlitteraturens mångfald. Miklós Maros Turba, per coro e maestro från 1969 kan betraktas som en grafiskt noterad klassiker. Catharina Palmérs As the stars of heaven, efter ett citat ur Första mosebok, och Cecilia Frankes tonsättning av Lars-Magnus Magnussons text Övervakningskamera bjuder på flödande ljudvågor och uttrycksfull textbehandling.
Konserten avslutas med uruppförandet av Rosenfingrad, Henrik Strindbergs tonsättning av fragment ur Homeros Odysséen i översättningar av Erland Lagerlöf och Ingvar Björkeson.
Marabouparken Konsthallen
Fri entré
Concerto de Marle
- Fredrik Högberg (1971): Jubileumsmusik för violin och orgel (2021)
- Gunnar Bucht (1927): Concerto de Marle (1998/2022)
- Peter Lyne (1946): Swans Returning (2010/2022)
- Margareta Hallin (1931–2020): Cadenza (2000)
- Jörgen Häll (1986): Garden Path (2023) uruppförande
- Fredrik Högberg: The Bubble Tune (1998)
En färgrik och klangfull konsert med två av landets mest erfarna och hyllade konsertmusiker i ett program med personligt anslag. Konsertens huvudnummer är Gunnar Buchts violakonsert Concerto de Marle, som uruppfördes av Cecilia Gelland och Håkan Dahlén i oktober 2022 i en nyskriven transkription för viola och orgel. Det var på Cecilia Gellands initiativ som den omarbetade versionen av Buchts violakonsert blev till. Verkets underfundiga titel syftar på en bikaraktär i Agatha Christies roman Cyankalium och champagne, vars fullständiga namn är Viola Marle
Gustaf Vasa kyrka
Fri entré
Great Saxess
- Paula af Malmborg Ward (1962): Desire Encapsulated (2013)
- Henrik Strindberg (1954): On a Single Subject (2014)
- Nenad Firšt (1964): Hip (2007/2012)
- Urška Pompe (1969): Almost Silenced (2013)
- Matej Bonin (1986): SAXi (2007/2008)
- Igor Lunder (1969): Zeleni Jure (2008)
Den slovenska saxofonkvartetten 4Saxess framför verk av både svenska och slovenska tonsättare. Konserten bjuder på en färgstark presentation av saxofonkvartettens breda palett av klangfärger, från Henrik Strindbergs skira väv av multiphonics i On a Single Subject till Igor Lunders folksångsinspirerade och rytmiska Zeleni Jure.
Musikaliska Stora salen
Fri entré
En ängel skjuter ifrån
- Ann-Sofi Söderqvist (1956): Crossroads (2022)
- Daniel Börtz (1943): Dialogo 1 (1976)
- Marie Samuelsson (1956): En ängel skjuter ifrån (2022) uruppförande
Vokalensemblen VoNo:s föreställningar har humanistiska frågor och hållbarhet i fokus. Kärnan i En ängel skjuter ifrån är saknad: en personlig men allomfattande känsla som vi alla, på olika sätt och i olika hög grad, bär på eller har burit på. Poeten Mimmi Palm har skrivit två texter som sedan tonsatts för röster och solocello av Marie Samuelsson.
Konserten inleds med Crossroads, ett körverk med text av Malin Hülphers som beställdes av VoNo till föreställningen I Am Like Many som skildrade både människans vackraste och grymmaste sidor. Mellan körverken spelar Mattias Rodrick och Georg Öquist Dialogo 1 av Daniel Börtz som tonsättaren själv beskrivit som ett spel mellan ljus och mörker, mellan vitt och svart.
Musikaliska Stora salen
Fri entré
Vi är blommor
Välkommen till Svensk Musikvår, som fortsätter att berika musikrepertoaren för unga röster med högkvalitativ musik. Vår lyckade satsning "Ny musik för unga röster", där några av Sveriges främsta tonsättare bidrar med nyskriven musik för barnkörer sprids nu runt om i Sverige. Tillsammans med Adolf Fredriks musikklasser, Stockholms Saxofonkvartett och andra framstående musiker på scenen, bjuds publiken in till en unik och oförglömlig konsert, musikalisk glädje och kreativitet. Evenemanget görs i samarbete med Föreningen Svenska Tonsättare och sker i samspel med satsningen Sjungande barn vid Kungl. Musikaliska Akademien där barnkörer under 2023-24 även i andra delar av landet skriver nya sånger tillsammans med tonsättare och kompositionsstudenter.
På scenen får ni se och höra 180 barn från årskurs 6 i Adolf Fredriks musikklasser under ledning och instudering av Lina Sandborgh, Karin Alvan, Elisabeth Ljunggren Kurbany och Fredrik Winberg.
Kulturhuset Stadsteatern Hörsalen
Entré 200 kr vuxna, 100 kr barn
Köp biljetter
Vi är blommor
Välkommen till Svensk Musikvår, som fortsätter att berika musikrepertoaren för unga röster med högkvalitativ musik. Vår lyckade satsning "Ny musik för unga röster", där några av Sveriges främsta tonsättare bidrar med nyskriven musik för barnkörer sprids nu runt om i Sverige. Tillsammans med Adolf Fredriks musikklasser, Stockholms Saxofonkvartett och andra framstående musiker på scenen, bjuds publiken in till en unik och oförglömlig konsert, musikalisk glädje och kreativitet. Evenemanget görs i samarbete med Föreningen Svenska Tonsättare och sker i samspel med satsningen Sjungande barn vid Kungl. Musikaliska Akademien där barnkörer under 2023-24 även i andra delar av landet skriver nya sånger tillsammans med tonsättare och kompositionsstudenter.
På scenen får ni se och höra 180 barn från årskurs 6 i Adolf Fredriks musikklasser under ledning och instudering av Lina Sandborgh, Karin Alvan, Elisabeth Ljunggren Kurbany och Fredrik Winberg.
Kulturhuset Stadsteatern Hörsalen
Entré 200 kr vuxna, 100 kr barn
Köp biljett