
Gunnar Bjursell
Stockholms Saxofonkvartett
Jörgen Pettersson, altsaxofon
Theo Hillborg, tenorsaxofon
Linn Persson, barytonsaxofon
Gunnar Bjursell föreläser om kultur, hjärna, hälsa och välbefinnande
Matthew Peterson: ur Smooth Fat Nasty (2017)
Marie Samuelsson: ur Signal (1991)
Sten Melin: Källarbacksvariationerna för saxofonkvartett (1993)
Aftab Darvishi: Hidden Dreams (2018)
Rytm, dans, ton och språk. Det musikaliska språket påverkar våra hjärnor från fosterstadiet till dödsbädden. Professor emeritus Gunnar Bjursell är en av grundarna till Karolinska Institutets plattform Den kulturella hjärnan, där den internationella spetsforskningen om relationen mellan kultur, hjärna, lärande och hälsa fortlöpande presenteras. I Klingande akademi berättar Bjursell om aktuella forskningsrön på området i levande dialog med Stockholms saxofonkvartett och dansaren Efva Lilja. Klingande Akademi på Scenkonstmuseet blir en helhetsupplevelse som både ger fördjupad förståelse för forskningen och rent bokstavligen illustrerar sambandet mellan vetenskap, musik och kultur. Gunnar Bjursell mottog förra året Bernadottepriset för sin mångåriga forskning kring kulturens betydelse för hjärna, hälsa och välbefinnande.
Smooth Fat Nasty (2017) av Matthew Peterson
Innan jag började skriva detta stycke för barytonsaxofonisten Linn Persson spelade vi in Linn när hon testade olika klanger och tekniker på sitt instrument. Smooth, fat, nasty var de första tre ord som dök upp i mitt huvud för att beskriva hennes spel i dessa videor. Stycket skrevs för att uruppföras vid Sound of Stockholm-festivalen 2017. Det var viktigt för mig att komponera något för Linn som var rytmiskt och klangligt vitalt – omväxlande kaxigt, flyktigt, funkigt och jordnära.
(Översatt till svenska av Anna Hedelius)
Signal (1991) av Marie Samuelsson
Stycket innebar ett genombrott för Marie Samuelsson som tonsättare. "Signal är en undersökning och koncentration i rytmer och polyrytmik. Accenterna förflyttas mot sextondelspulsen som spelas med det speciella spelsättet 'slap-tounge'."
Källarbacksvariationerna för saxofonkvartett (1993) av Sten Melin
Recept ett känt tema ett antal stilelement ett ogenerat förhållande till skamgrepp de bästa musiker som tänkas kan blanda samman detta i en mental mixer på högsta effekt använd refrängen som gurgelvatten Källarbacksvariationerna är tillägnat mina tre barn som höll på att dansa sig fördärvade under kompositionsarbetet samt Stockholms saxofonkvartett vars spelglädje gör detta stycke möjligt.
Hidden Dream (2018) av Aftab Darvishi
Det här verket är resultatet av ett minnesvärt samarbete med Stockholms Saxofonkvartett som jag träffade för första gången 2016 i Teheran. Jag fick möjligheten att arbeta tätt ihop med kvartetten under enveckolång residens i Stockholm, då jag komponerade ett nytt verk på beställning av saxofonkvartetten med stöd från Kulturrådet.
I Hidden Dream utforskar jag den blandning av färger och texturer som saxofonkvartetten bjuder. Det är en unik instrumentbesättning som jag tycker har en perfekt klang för att berätta historier. I detta verk är det historier om kvinnliga konstnärer i Iran som berättar om deras erfarenheter av att skapa och dela med sig av sin konst.
(Översatt till svenska av David Saulesco.)