Jakob Grubbström, Carl-Axel Dominique och Adolf Fredriks flickkör
I musikens namn

Ingår ej i årets festival

Grünewaldsalen
Fri entré
Program

Anna Cederberg-Orreteg (1958): Music Is My Name

Anna Cederberg-Orreteg: Agnus Dei

Mats Edén (1957): 21 Pieces for Piano (2013), uruppförande

Music Is My Name beställdes till den internationella festivalen Europa Cantat 2018 i Tallinn som ett gemensamt stycke för festivalens alla medverkande diskantkörer. Sångtexten skrevs av Hanna Rydén och beskrivs av Anna Cederberg-Orreteg som ”en härligt sjungande text som verkligen inspirerade att sätta musik till”.

Agnus Dei beställdes av kören Laudamus i Oscars församling i Stockholm och bygger på en senmedeltida melodi ur Missa de angelis, en enstämmig mässtonsättning som lär härstamma från 800-talet. Melodin ”ackompanjeras av något kärvare toner,” förklarar tonsättaren, ”men ändå med en meditativ känsla”.

Mats Edén är riksspelman, medgrundare och frontfigur i folkmusikgruppen Groupa, flerfaldigt prisbelönad musiker och tonsättare som rör sig inom och i trakterna mellan folkmusik, improvisationsmusik och konstmusik. Det omfattande och intrikata pianoverket 21 Pieces for Piano har av pianisten Carl-Axel Dominique beskrivits som besjälat med en levande rytm, som får musiken att svänga av sig själv.

Själv liknar Mats Edén sitt verk vid en katalog över lösningar på olika speltekniska och kompositionsmässiga problem. Dessa må i sin tur ha vållat Carl-Axel Dominique en del problem, då han konstaterat att en del partier i verket är i stort sett ospelbara. Men som den erfarne och skicklige pianist han är så betraktar han det snarast som en lustfylld utmaning: ”Det är musik med infall,” berättar han, ”där man måste hitta på ett sätt att spela.” Och uruppförandet under Svensk Musikvår är på Carl-Axel Dominiques eget initiativ.

Liksom Carl-Axel Dominque behöver knappast Adolf Fredriks flickkör någon närmare presentation. Den flerfaldigt prisbelönade, världskända diskantkören leds i denna konsert av Jakob Grubbström, en hyllad ung kördirigent som även undervisar i kördirigering och dessutom leder Stockholms Kammarkör och vokalensemblen Cantores Amicitiae.

Verkkommentarer

Mats Edén: 21 Pieces for Piano

Den som till äventyrs spelar igenom samlingen 21 Pieces for Piano finner citatet ”If you play them through, you may reach 42” lite här och var, längst ner på sidorna. Det är kanske lite studentikost, men det samlade verkets speltid enligt mitt notskrivningsprogram är totalt 42 minuter, och den som känner till boken ”Liftarens guide till galaxen” vet att 42 är på samma gång den ultimata frågan och svaret på Universum och allting.

Tidigt i min ungdom tog jag pianolektioner på kommunala musikskolan i Karlstad. Min lärare var en fantastisk pedagog, men jag en ganska medioker elev. Jag har dock alltid haft en stark kärlek till pianot. 21 Pieces for Piano kan liknas vid en katalog över hur jag närmat mig olika speltekniska och kompositionsmässiga problem, men också som en övning inför den där pianokonserten som ligger och jäser i datorn.

Varje stycke i samlingen har sin egen historia. Ofta är det två idéer som ligger i konflikt med varandra, eller som i nr 18 där melodin inramas av ett illusoriskt vindsus i diskanten och en rörlig bordun i basen. Vissa stycken är ganska korta och enkla, andra precis tvärtom. Samlingen avslutas med ett polka-fyrverkeri inspirerat av pianisten György Cziffra. Jag hoppas att musiken ger er en fin upplevelse.

Mats Edén