Stockholms Domkyrkokör, foto Louise Linde
Stockholms Domkyrkokör, foto Louise Linde
Alla Ballata i S:t Jacobs Kyrka

Ingår ej i årets festival

Fri entré

Nigar Dadascheva, piano

 

Program

Gabriella Gullin f 1961 – Alla Ballata (1991) konsertstycke för orgel

Sven-David Sandström (f 1942) – ”There is a bluer sky, a wall with roses” (2005) 8´ soloklarinett

Joakim Andersson f 1990 – Sånger för kör och piano

Paradisets timma (2011)

Ave Maria (2015)

O Magnum mysterium (2015)

I solnedgången (2015)

Templet vid havet (2011)

Mikael Karlsson f 1975 – Klarinettkvintett (2017)     

I. A dance

II. Rips    

III. Hoots

IV. Rays

Verkkommentarer

Gabriella Gullin

Gabriella Gullin (f.1961) har med sina över 30 år som tonsättare en bredd som sträcker sig från verk för kör, solosånger och orgelverk över kammarmusik och kantater till massiva verk som ”Requiem per l'uomo innocente” och det beställningsverk hon nu arbetar på, ”Concerto San Michele” för orgel och stor orkester (uruppf. Enskede kyrka Sthlm 27/5 samt Donetsk Symfoniorkester, Ukraina).

Hennes personliga och färgstarka tonspråk, och förmåga att integrera både känsla och intellekt, har genererat många beställningsarbeten och framföranden, både internationellt och inom Sverige.

Nämnas kan för de senare åren: ”Stråkkvartett Nr.1” under invigningen av Malmö Live samt Kammarmusikfestival i Perugia; ”Due Pezzi Sacri”, turnè i Syditalien; ”Alla Ballata”, Radions P2 Konserthuset,flera kyrkor i Sthlm samt konserter i Holland, Rumänien, Azerbajdzjan; ”I Skogen” beställt av Berwaldhallen, Radions P2 samt Rumänien, Engelsk Radio, mm.

Gabriella har spelat in två egna skivor på Nosag records: ”Requiem per l'uomo innocente” (nosag CD 2078) med goda recensioner förutom i DN även i Tyskland och USA – samt ”For Those Borne in Mind” (nosag CD 086) med konsertstycken för orgel. 

Verkkommentar till Gullin: Alla Ballata

Konsertstycket Alla Ballata (1991) har undertiteln ”Ecco un racconto vero, ma è detto senza parole”, vilket på Italienska betyder ”Detta är en sann historia, men den är berättad utan ord.”

Berättelsen inleds med ett unisont fiss i fem oktaver som spelas forte fortissimo. Innebörden är entydig: ”Tig! Jag har något viktigt att berätta.” Denna själ som har tröttnat på omgivningens oegentligheter och måste tala om hur det egentligen förhåller sig, börjar sedan berätta, mycket svagt, den historia som sedan väver sig fram genom stämmor och tongångar under styckets gång. "Det finns inga ord. Berättelsen kan bara förstås genom att åhöraren låter hjärtat lyssna till och ledas av musiken."

Verkkommentarer

Sven-David Sandström

Ingen kompositör har gjort ett sådant intryck på det samtida svenska musiklivet som Sven-David Sandström. Hans katalog över verk, som innehåller cirka 300 kompositioner, ger bevis för inte bara en imponerande produktivitet utan innehåller också ett otroligt brett utbud: allt från storslagna operor och oratorior till intim kör- och kammarmusik. Med sin osannolika kombination av kreativitet och noggrannhet i kompositionens hantverk, rastlös nyfikenhet och ständigt roterad formföreställning, ersätter Sandström till alla uppträdanden oroade mellan en sofistikerad orkestralstruktur och musikaliska melodier, filmmusik och musik för kyrkan. På 2000-talet har han särskilt fokuserat på helig körmusik.

 

Sven-David Sandström hade sitt genombrott 1972 med Through and through , ett orkesterverk som möttes med internationellt svar när två år senare utförs av Concertgebouw orkester i Amsterdam. Sandström etablerade sig snabbt som en ledande modernist i den yngre generationen av skandinaviska kompositörer, inte sällan med värderingar av en skrämmande svårighetsgrad. Pierre Boulez valde till exempel att utföra sitt stycke ytterst med BBC Symphony Orchestra.

Omkring 1980 kom en avgörande vändpunkt i Sven-David Sandströms tonsspråk. Utan att överge de höga kraven på sina exekutionärer blev hans musikaliska form av adress enklare, mer känslomässig. Den epok-making Requiem De ur alla minnen fallna , en mäktig fresco över förintelsen av förintelsen, står ut idag som en av de mest framträdande arbetena i 1900-talets svenska musik. Ett antal körverk började hälla från Sandströms penn, alla eftertraktade av Sveriges många elitkörer. Samtidigt väckte hans intresse för scenen och resulterade bland annat i sex ursprungliga ballettresultat.

High Mass (1994), ett monumentalt arbete för fem kvinnliga vokalsolister, stor kör och orkester, modellerad på JS Bach's Mass in B minor, mottogs med högt tilltalande. Med masstexten i 25 rörelser, precis som modellen, är tonsspråket ändå Sandströms egna hela. Den här kraftfulla mässan utfördes också tio år senare i Bachs stad Leipzig med Gewandhaus-orkesteren under pjäsen av Herbert Blomstedt och en inspelning utfärdades på Deutsche Grammophon.

Redan på 1980-talet hade Sven-David Sandström komponerat ett par moteter för kör efter barockmodeller: ett slags hyllning till Henry Purcell och Dietrich Buxtehude. Efter högmassanbörjade han känna en affinitet med de gamla mästarna, speciellt Bach. Sandström har uttryckt önskan att knyta sig till traditionen. Han har därför gett oss Ordet (The Word) (2004), en storskalig "passion" med den evangelistiska delen skräddarsydd för Anne Sofie von Otter. För librettisten valde han poeten Katarina Frostensson, med vilken han redan samarbetat i den framgångsrika operaen Staden (1996). Vidare komponerade han en Christmas Oratorio (2004), kantaten Wachet auf(2008) och på uppdrag av Helmuth Rilling's Internationale Bachakademie Stuttgart, en Magnificat (2005) med en orkestralstruktur för barockinstrument. Rilling och Oregon Bach Festival ligger också bakom kommission av den kolossala Messias (2009), inställd på exakt samma text som Händels välkända version.

Serien av sex motetter efter Bachs original upptar en speciell position. Initiativet togs av körprofessor Stefan Parkman och resulterade i Lobet den Herrn . Denna inspirerade Ingemar Månsson, som en gång var ledare för Hägersten Motetköret där Sandström hade sjungit med tioårarna i många år, att lägga upp en order för Singet dem Herrn , ett arbete för dubbelkör. 2008 kunde Sandström avsluta denna unika samling motets, var och en avsedd för en skicklig svensk körledare.

Också i sin yrkesroll har Sven-David Sandström blivit inspirerad av St Thomas's stora kantor. 2008, när hans tioåriga professor i sammansättning vid det prestigefyllda Bloomington University i Indiana slutade, kunde han förverkliga en långvarig dröm: att komponera, som Bach, för alla helgdagar i det förkyrkliga året. Han har gärna tagit sig för att regelbundet leverera musik: ett arbete varannan vecka. Kompositprocessen utvecklas i nära samarbete med de musikaliska ensemblerna på Stockholms domkyrka och Gustaf Sjökvist. Men också med körledaren Mona Ehntorp i Stockholms förorten Hässelbys församling, och dess mer blygsamma resurser.

Det här är en så unik som den är generös till den svenska kyrkan och dess aktiva musikaliska liv. Sven-David Sandströms fullständiga kyrkans årcykel är planerad att vara färdig vid våren 2011 och med 65 arbeten som täcker alla söndagar. Huvuddelen av dessa verk är musik av varierande komplexitet för en cappella kör, men det finns också cantator för solist och orgel, såväl som rent instrumentella verk.

Camilla Lundberg

There is a bluer sky, a wall with roses komponerades 2005 och är tillägnat klarinettisten Staffan Mårtensson.

Verkkommentarer

Joakim Andersson, född 1990, är tonsättare och organist i Staffans kyrka, Gävle. Där bedriver han en omfattande konsertverksamhet. Han skriver musik direkt till sina två körer; Staffans Motettkör och Staffanskören, samt för den romantiska läktarorgeln byggd 1932 av Setterquist & son.

Verkkommentarer

Mikael Karlsson är en svensk kompositör med New York som bas. Han har en masterexamen i klassisk komposition från Aaron Copland School of Music i New York.

Mikael har i ett uppmärksammat samarbete med koreografen Alexander Ekman skapat nya versioner av baletterna Svansjön och En midsommarnattsdröm på Oslooperan respektive Stockholmsoperan. Duons senaste balett, Play, hade premiär på Parisoperan i december.

I januari hade Mikaels opera The Echo Drift premiär på Prototype Festival i New York.

Mikael har även skrivit musik till datorspel, film och TV samt samarbetat med popartister som Andreas Kleerup, Lykke Li och Alicia Keys.

2017 var han Composer-in-Residence vid Östergötlands Musikdagar. Klarinettkvintetten är tillägnad Staffan Mårtensson och Dahlkvistkvartetten.

www.mikaelk.com