Albert Schnelzer
Albert Schnelzer föddes i Värmland 1972. Han studerade komposition vid Musikhögskolan i Malmö och vid Royal College of Music i London under åren 1994-2000. Albert har under de senaste åren haft stora framgångar med både sin kammar- och orkestermusik. Orkesterverket ”A Freak in Burbank” har rönt särskilt stora framgångar. Det är ett av de mest spelade svenska verken internationellt med mer än 70 framföranden och gjorde bla stor succé när det framfördes i Royal Albert Hall under BBC Proms 2010. Albert Schnelzers musik har framförts av över 50 olika professionella orkestrar runt om i världen, bla BBC Symphony Orchestra, BBC Scottish SO, Liverpool Philharmonic, Scottish Chamber Orchestra, Los Angeles Chamber Orchestra, Utah Symphony Orchestra, Chamber Orchestra of Europe, Melbourne Symphony Orchestra, Lahti Symphony Orchestra, Pori Sinfonietta, Weimar Staatskapelle, Danska Radions Symfoniorkester, National Arts Centre Orchestra (Canada), Wroclaw Philharmonic Orchestra, Kristiansands Symphony Orchestra, Tromsø Kammarorkester samt samtliga svenska symfoniorkestrar. Han har samarbetat med dirigenter som Daniel Harding, Thomas Dausgaard, Mark Wigglesworth, Kirill Karabits, Thomas Søndergård, Nikolaj Znaider, Lionel Bringuier, John Storgårds, Santtu-Matias Rouvali, Jaime Martin och musiker som Francois Leleux, Brodsky Quartet och Dame Evelyn Glennie.
Alberts helaftonsopera "Norrmalmstorgsdramat ‐ att dö på sin post” fick stor uppmärksamhet och hade premiär i Vattnäs Konsertlada 13 juli 2018. Hans Violinkonsert nr 2 "Nocturnal Songs" till ryskfödda Ilya Gringolts, beställd av Uppsala Kammarorkester, Svenska Kammarorkestern och Jönköpings Sinfonietta, uruppförs i Uppsala den 11 april 2019. Under säsongen 18/19 är Albert tonsättarprofil hos Västerås Sinfonietta. Skivbolaget BIS släppte en porträttskiva med Albert Schnelzers orkestermusik under 2018 (Tales From Suburbia BIS‐2313) och en skiva med hans kammarmusik ska spelas in hösten 2019. Under 2017 presenterades Albert Schnelzers musik på Konserthusets Tonsättarweekend 6‐9 april och han fick även uppdraget av Kungl. Musikaliska Akademien att komponera ett verk till H.M. Konungens 70-årsdag. Kommande projekt är ett orkesterverk beställt av Los Angeles Chamber Orchestra och Gävle Symfoniorkester inspirerat av Clara Schumann och hennes livsgärning. Uruppförande i Gävle 29 nov 2019 och i Los Angeles 7, 8 & 9 feb 2020.
”speaks with a confident and passionately lyrical voice all his own."
The Times
"an important new composer, no question."
The Guardian
Anna Hedelius, moderator
Jag fick en fråga en gång. Han som ställde den heter Sten Melin och var på den tiden ordförande för Föreningen Svenska Tonsättare. Själv var jag nybliven redaktör för föreningens tidning Tonsättaren.
– Orkar du tillbringa en helg med en massa tonsättare i Oslo, löd frågan.
Han ställde den liksom lite försiktigt, som om han inte riktigt förväntade sig att jag skulle svara ja.
Det gjorde jag, och självklart hade jag en helt fantastisk helg i Oslo, med ny nordisk musik under vatten och på konservburkar, från tremanualig orgel, i nordisk fäbodmiljö och i det helt magnifika operahuset, som tornar upp sig som ett norskt fjäll i vattenbrynet.
Minglade med tonsättare gjorde jag också, på festivalskeppet Innvik där stämningen var hög och vi animerat diskuterade väldigt mycket annat än konstmusik.
Sedan de där Nordiska Musikdagarna 2009 har jag tillbringat rätt mycket tid med både tonsättare och deras musik. Jag var redaktör för Tonsättaren fram till 2017, då det gjordes en paus i utgivningen. Jag presenterar konserter i Berwaldhallen och ibland på andra musikaliska ställen. När jag inte gör det recenserar jag teater i SVT Kulturnyheterna och skriver om teater, musik, litteratur och film i allehanda tidningar. Just nu slutspurtar jag med en bok om svenska teaterhus.
Inför Berwaldhallens konsert kl. 19.00 samtalar Anna Hedelius med tonsättaren Albert Schnelzer inför uruppförandet av hans pianokonsert.