Albert Schnelzer

Albert Schnelzer, Foto: Hans Lindén
Foto: Hans Lindén
Albert Schnelzer: Pianokonsert, uruppförande, 25 min

Det är långt ifrån någon vykortsvy
det är ingen vacker syn men den är vår så gör ditt namn hört till station
ända till station
för bänken nedanför den står där som din tron

Du är fri
Varje gård är en möjlighet Från balkongen
Vi äger allt våra ögon ser Från balkongen
en fotbollsplan vid ett järnvägsspår jag var dömd till vad jag såg
men jag såg allting därifrån från balkongen

Oskar Linnros, Från Balkongen från albumet ”Klappar och slag” (2013)

Detta var också min värld under många år av mitt liv. I mitt fall en lägenhet på första våningen. En balkong som nästan aldrig användes. En liten innergård med en lekplats. En fotbollsplan längre bort. Ett förortstorg. En pendeltågsstation med en bänk utanför som mestadels användes av områdets a-lagare eller dom tuffa killarna i övre tonåren. Detta var vår värld. Det här var vårt kungarike.

Pianokonserten, This Is Your Kingdom, är mitt tredje orkesterverk med ambitionen att skildra livet i utkanten. Utanför centrum och utanför strålkastarskenet. Mina verk Tales from Suburbia (sambeställt av BBC Symphony Orchestra & Sveriges Radios Symfoniorkester) och Bulletproof (beställt av Kungliga Filharmonikerna för min Tonsättarweekend på Konserthuset 2017) var dom första delarna i den här sviten. I pianokonserten finns dock betydligt mer ljus och en mer lekfull inställning. Solen skiner ju ibland även i förorten.

Stycket är beställt av Sveriges Radios Symfoniorkester för den amerikanske pianisten Conrad Tao.

Text: Albert Schnelzer
www.albertschnelzer.se

ALBERT SCHNELZER
Albert Schnelzer föddes i Värmland 1972. Han studerade komposition vid Musikhögskolan i Malmö och vid Royal College of Music i London under åren 1994-2000. Albert har under de senaste åren haft stora framgångar med både sin kammar- och orkestermusik. Orkesterverket ”A Freak in Burbank” har rönt särskilt stora framgångar. Det är ett av de mest spelade svenska verken internationellt med mer än 70 framföranden och gjorde bla stor succé när det framfördes i Royal Albert Hall under BBC Proms 2010. Albert Schnelzers musik har framförts av över 50 olika professionella orkestrar runt om i världen, bla BBC Symphony Orchestra, BBC Scottish SO, Liverpool Philharmonic, Scottish Chamber Orchestra, Los Angeles Chamber Orchestra, Utah Symphony Orchestra, Chamber Orchestra of Europe, Melbourne Symphony Orchestra, Lahti Symphony Orchestra, Pori Sinfonietta, Weimar Staatskapelle, Danska Radions Symfoniorkester, National Arts Centre Orchestra (Canada), Wroclaw Philharmonic Orchestra, Kristiansands Symphony Orchestra, Tromsø Kammarorkester samt samtliga svenska symfoniorkestrar. Han har samarbetat med dirigenter som Daniel Harding, Thomas Dausgaard, Mark Wigglesworth, Kirill Karabits, Thomas Søndergård, Nikolaj Znaider, Lionel Bringuier, John Storgårds, Santtu-Matias Rouvali, Jaime Martin och musiker som Francois Leleux, Brodsky Quartet och Dame Evelyn Glennie.

Alberts helaftonsopera "Norrmalmstorgsdramat ‐ att dö på sin post” fick stor uppmärksamhet och hade premiär i Vattnäs Konsertlada 13 juli 2018. Hans Violinkonsert nr 2 "Nocturnal Songs" till ryskfödda Ilya Gringolts, beställd av Uppsala Kammarorkester, Svenska Kammarorkestern och Jönköpings Sinfonietta, uruppförs i Uppsala den 11 april 2019. Under säsongen 18/19 är Albert tonsättarprofil hos Västerås Sinfonietta. Skivbolaget BIS släppte en porträttskiva med Albert Schnelzers orkestermusik under 2018 (Tales From Suburbia BIS‐2313) och en skiva med hans kammarmusik ska spelas in hösten 2019. Under 2017 presenterades Albert Schnelzers musik på Konserthusets Tonsättarweekend 6‐9 april och han fick även uppdraget av Kungl. Musikaliska Akademien att komponera ett verk till H.M. Konungens 70-årsdag. Kommande projekt är ett orkesterverk beställt av Los Angeles Chamber Orchestra och Gävle Symfoniorkester inspirerat av Clara Schumann och hennes livsgärning. Uruppförande i Gävle 29 nov 2019 och i Los Angeles 7, 8 & 9 feb 2020.

”speaks with a confident and passionately lyrical voice all his own."

The Times

"an important new composer, no question."

The Guardian