Paula af Malmborg Ward, foto Francis Löfvenholm
Paula af Malmborg Ward, foto Francis Löfvenholm
Paula af Malmborg Ward

Operan fick hon med modersmjölken. I unga år jobbade hon som teatermusiker och kapellmästare. En inre röst ledde henne till tonsättaryrket. 

Text: Anna Hedelius

  För någon som är född med en kapellmästare och operachef till pappa samt en dramatisk sopran till mamma är den musikaliska banan i viss mån redan utstakad. 

  – Jag har alltid skrivit låtar, spelat, sjungit, haft band och varit med i talangjakter i skolan, intygar Paula af Malmborg Ward, där hon sitter i sin skaparlya, ett före detta kokstorn i hamnområdet Nya Varvet i Göteborg. Här har hon utsikt över både Vinga och Hisingen.
  Men det var i Stockholm hon föddes. Efter tvåårig musiklinje gick hon musiklärarlinjen på Musikhögskolan. Hon sjöng, spelade och arrade låtar. Under några år i slutet på 1980-talet var hon kapellmästare på Skottes musikteater i Gävle, en underbar tid konstaterar hon själv.

  – Sedan kom det till ett läge i hyfsat vuxen ålder när jag ville djupna och min inre kompass talade om för mig åt vilket håll jag skulle gå. 

  Kompassen pekade i riktning Musikhögskolan, där det blev ett varv i arrangörsklasserna innan hon flyttade till Göteborg samtidigt som hon studerade fyra år på kompositionslinjen i Malmö.  

  – En herrans massa studielån således. Men det var rätt grej för mig, så det var det värt!

  Sedan 1997 arbetar Paula af Malmborg Ward som tonsättare på heltid och har musicerandet som vitalt extraknäck. Pandemi-isoleringen ägnade hon åt att spela in sina gamla 1980-talsåtar på cd. Hela två dubbelplattor blev det och nu har bandet spelningar runtom i Göteborgstrakten.

  – Musicerandet ger näring till tonsättandet och vice versa. 

  Paula Malmborg-Wards oevre omfattar vid det här laget flera hundra verk. Alltifrån kammarmusik till större orkesterverk, körstycken, orgelverk, filmmusik, musikdramatik. Och så låtarna då. På meritlistan står beställningar från bland andra Kungliga Operan, Vadstena-Akademien, Sveriges Radios Symfoniorkester, Norrbotten Big Band, Stockholms saxofonkvartett och Erik Westbergs vokalensemble, samarbeten med dirigenter som Gustavo Dudamel, Neeme Järvi samt Kent Nagano och utmärkelser som Hilding Rosenbergpriset, 1:a pris i Prix D´Italia, Musikförläggarnas pris, Göteborgs Stads förtjänsttecken och Expressens musikpris Spelmannen.

När vi talas vid har just helaftonsoperan Mytomania haft premiär på Göteborgsoperan. Liksom flera av hennes tidigare verk behandlar den moraliska teman och är skriven tillsammans med parhästen och librettisten Kerstin Perski.

  – Jag har fortfarande inte hämtat mig riktigt. Det märks att jag inte är 25 längre. Allt är jobbigt. Men roligt!

Att komma till Göteborgsoperan var en slags återkomst till begynnelsen. Hennes allra första opera som nybakad tonsättare hade premiär vid samma institution 1998. Enaktaren Bombpartyt skrev hon till ett libretto av pappa Lars. Då som nu ser hon på komponerandet som ett hantverk, bottnat i ett formulerat konstnärligt uttryck.

  – Min kompositionsmetod är ganska likartad varje gång. Jag tänker, som Bengt-Arne Wallin lärde mig, i storformer. Det vill säga, jag skissar upp allting grafiskt på ett stort papper och tänker på delarna. Denna rutin tillämpar jag på alla stycken som är över tio minuter. Ofta har jag också någon slags ord eller text att utgå från, även de gånger det inte ska vara ljudande text i själva verket. 

  Paula af Malmborg Ward är engagerad och tror på konstens kraft att förändra, eller åtminstone öppna ögon. Vokalsymfonin Spår vägar för Göteborgs symfoniker tar sitt avstamp i hennes egna upplevelser som extramamma till en afghansk flyktingpojke.

– Jag har själv skrivit librettot och gör inte anspråk på att vara en röst åt honom. Men jag tror att angelägenhetsgraden är stor och att jag delar upplevelsen med många andra som har tagit emot afghanska flyktingar. 

Temat utsatthet går igen i kortoperan Systemet, som hon har skrivit för operakompaniet Man Must Sing och i vilken hon också medverkar tillsammans med två andra musiker. Handlingen utspelar sig på en parkbänk.

– Temat är människovärde och vi kommer att spela den runtom i Göteborg.
  Till programmet i Storkyrkan har hon försökt välja verk som formar en helhetsbild av henne som tonsättare.

– Men det är svårt för jag har gjort så himla mycket olika saker, så jag får välja ut några falanger.

 

Paula af Malmborg Ward

Yrke: Tonsättare, musiker, ledamot i Kungliga Musikaliska Akademiens styrelse, fd styrelseledamot i Föreningen Svenska Tonsättare

Egna favoritverk: Radiooperan Hittekvinnan, orkesterverket Sambal Dente, musiken till SVT:s julkalender En decemberdröm, Missa Praesentis Dialectica, körverken Äggen är slut och Hjässan är kal, operorna Ärret och Mytomania

Familj: Make, två egna söner och en extrason

Kuriosa: Huslig. Bra på att elda. Badar ute året om. Dansar mycket.