Klas Torstensson, foto ©Erik van Gurp
Klas Torstensson, foto ©Erik van Gurp
Elliott loves bebop - Klas Torstensson uruppförande x 3

Ingår ej i årets festival

Rotundan
Fri entré

Ensemble Son och Either/Or

Either/Or:
Richard Carrick, piano
Jennifer Choi, violin
John Popham, cello
David Shively, slagverk

Ensemble SON:
Jörgen Pettersson, saxofon
Magnus Andersson, gitarr
Jonny Axelsson, slagverk
Ivo Nilsson, trom
Program

Klas Torstensson (1951): Sönerna (2016), uruppförande

Klas Torstensson: No Slash (2016), uruppförande 

Klas Torstensson: Elliott loves bebop (2016), uruppförande

Verkkommentarer

Klas Torstensson

Elliott loves bebop  (2016)

Uruppförande

De två instrumentalkvartetterna 

- Sönerna (för sax, trombon, gitarr och slagverk) och

- No slash (för violin, cello, piano och slagverk)

är tänkta att kunna spelas efter varandra och/eller (efter pausen) samtidigt.

När de spelas samtidigt, blir då titeln Elliott loves bebop.

Verken skrevs på beställning av SON-ensemblen (Stockholm) och Ensemblen Either/Or (New York), och finansierades med bidrag från Kulturrådet och Fonds Podiumkunsten, Nederländerna.

De tre delarna har alla en speltid på ca 20 minuter.

‘Elliott’ ur titeln är förstås Elliott Carter (1908-2012), den amerikanska tonsättaren som av många sågs som den viktigaste representanten för den akademiska, ‘europeiska’ uptown-musikkulturen i New York (‘uptown’, d.v.s. norra delen av Manhattan). Själv ville inte Carter tillhöra någon ‘skola’, men när man lyssnar på hans musik, så hör man att den har sina rötter i den ‘seriella’, intellektuella, europeiska musiken. 

Modern musik, som vi väl brukade kalla den. 

Att Carter samtidigt skulle ha älskat bebop, är en ren spekulation från min sida.

Bebop är ett samlingsnamn på den improvisationstil som Charlie Parker, Dizzy Gillespie, Thelonius Monk m.fl. utvecklade på 1940-talet och som Carter ofta hörde på 52nd Street i New York. Eftersom Carter vid något tillfälle har sagt: ‘I was a real jazz fan then’, har jag  tagit mig friheten att retroaktivt också göra honom till en bebop-älskare.

 

Titlarna – som här har en framförallt administrativ funktion - kanske behöver förklaras:

SON-ensemblens alla medlemmar, liksom tonsättaren, har ett sonnamn. Vad är då lämpligare än att ge stycket titeln Sönerna?

‘No slash’ syftar på att ensemblen Either/Or har ett ‘slash’ (snedstreck ) i namnet.

När jag skulle låta registrera verket hos mitt förlag, visade det sig att snedstreck inte får användas i det operativsystem som de använder (Windows). Inget snedstreck alltså - No slash

I min musik kan man höra inslag av både typiskt ‘modernistisk’ musik och (alternativ) pop och jazz. På sätt och vis alltså både uptown och downtown. En amerikansk kollega föreslog benämningen ‘mid-town’.

Elliott loves bebop kommer senare i vår att - av samma ensembler - framföras vid en Composer Portrait-konsert i Miller Theater i New York. 

Se http://www.millertheatre.com/events/klas-torstensson

Klas Torstensson 

Klas Torstenssons verk framförs av orkestrar, ensembler och solister över hela världen. 

Bland beställarna finner vi bl.a. Kungliga Filharmonikerna, Sveriges Radios Symfoniorkester och andra europeiska orkestrar och radiostationer, toppensembler som Ensemble Intercontemporain (Paris), Ensemble Modern (Frankfurt), Klangforum Wien, Asko|Schönbergensemblen (Amsterdam), Nouvel Ensemble Moderne (Montréal) och New European Ensemble (Haag). Av svenska ensembler kan nämnas KammarensembleN, Pärlor för Svin, Norrbotten Neo, Gageego! och Camerata Nordica.

Torstensson har mottagit priser som Matthijs Vermeulen-priset – det viktigaste tonsättarpriset i Nederländerna - och den svenska motsvarigheten - Kungliga Musikaliska Akademiens Stora Christ Johnson-pris, vidare Svenska musikförläggarföreningens Konstmusikpris, Järnåkerspriset och Föreningen Svenska Tonsättares Rosenbergpris. Operan Expeditionen nominerades till Nordiska rådets musikpris, och orkesterverken Fastlandet, Polarhavet och Violinkonserten har samtliga varit nominerade till det holländska Toonzetters-priset.

Till Torstenssons mest kända verk hör cyklerna Licks & Brains, Urban Songs, Lantern Lectures och A cycle of the North. Den sistnämnda trilogin för stor orkester sambeställdes av Kungliga Filharmonikerna, holländska Radiofilharmonikerna, Berwaldhallen/ Östersjöfestivalen, Stavanger Europeisk Kulturhuvudstad och Brabants Orkester.

Den kritikerrosade operan Expeditionen, om Andrées polarexpedition, uruppfördes (i konsertform) i Concertgebouw Amsterdam 1999, och har därefter blivit framförd i flera länder.

Av verk från de senare åren kan nämnas Arcadia 1689 för stor kör som uruppfördes 2015 i Concertgebouw Amsterdam av Nederländska Radiokören. På beställning av fyra svenska körer (Erik Westbergs Vokalensemble, Vocal Art Ensemble, Voces Nordicae och Ensemble Syd) tillkom samma år Drottning Kristina Madrigaler.

2015-2016 skrev Torstenssons bl.a. Paris 1993 för Gageego! (P2:s beställningsverk) och und eine Springflut… för Camerata Nordica.

Hans musik har även spelats på ett stort antal internationella festivaler. 

2009 var Klas Torstensson Sveriges Radios ’vårens tonsättare’. Förutom nyare orkesterverk framfördes då återigen operan Expeditionen i Berwaldhallen. Torstensson var composer in residence bl.a. vid Stockholm New Music 1999, Time of Music 2001 (Finland), Muziekgebouw aan ‘t IJ i Amsterdam (säsongen 2012-2013), vid Brabants Orkester i Eindhoven (2011-2012), Båstads Kammarmusikfestival 2013, och vid festivaler i Krakow, Oslo, Vilnius, Riga, Groningen, Buffalo och Warsawa.

Hemsida: www.klastorstensson.com

Konserten produceras i samverkan med Musik i Syd, Konstnärsnämnden och Kulturrådet