Paula af Malmborg Ward (1962): Min monolog ur Tre dikter (2008)
John Cage (1912–1992): Forever and Sunsmell (1942)
John Cage: The Wonderful Widow of Eighteen Springs (1942)
Cornelia Karlsson (2000): Om mödrar och mörker, uruppförande (2020–2021)
Hans Gefors (1952): Lamento (2020)
Victor Varela (1955): La fraîcheur de la dernière vêprée (2001)
1996, kort efter att hon avslutat sina studier vid operahögskolan i Göteborg, startade Monica Danielson den fria operagruppen MusikTeaterVerket. Några år senare, efter att ha arbetat ihop i många olika sammanhang, startade hon Duo Ego tillsammans med slagverkaren Per Sjögren. ”Vi hade mottot ’vi ska ha en duo och ingen jävel får vara med’” berättar Monica Danielson med glimten i ögat.
Båda projekten kom att bli mycket framgångsrika. Världskända Duo Ego har belönats med flera priser, till exempel Carin Malmlöf-Forsslings pris 2013 för sitt modiga och oförtrutna, nyfikna och oförutsägbara arbete. I år firar Duo Ego 20-årsjubileum och duon gästar Svensk Musikvår med ett program som blickar tillbaka, men också har en fot i nutiden.
Konserten inkluderar både duons allra första beställningsverk – Victor Varelas La fraîcheur de la dernière vêprée – och det allra senaste – Cornelia Karlssons Om mödrar och mörker – liksom John Cages Forever and Sunsmell som de haft med på nästan varje konsert i 20 års tid. ”Jag har valt ett program – där faktiskt en och annan jävel får vara med – med tonsättare och kollegor som är och har varit viktiga under åren som gått, och framför allt för Duo Ego:s repertoar” berättar Monica Danielson.
Prisbelönade tonsättaren Paula af Malmborg Ward, känd inte minst för sina operor, skrev 2008 sångcykeln Tre dikter till texter av Lina Ekdahl. Den tredje av de tre sångerna, Min monolog, handlar om hur svårt det är med dialog. Ett ständigt aktuellt tema, inte minst i denna kraftigt polariserade tid. John Cages suggestiva Forever and Sunsmell, till en dikt av den amerikanske poeten e e cummings, komponerades ursprungligen till dansaren Jean Erdman.
Ett av Monicas senaste projekt är festivalen NYTT, som hon startade 2017 tillsammans med ett gäng musikerkollegor. ”För några år sedan träffade jag bland annat världens bästa Jörgen Pettersson. Vi kom på att vi är ett ganska digert gäng nutida musik-utövare som kommer från samma granskog i Småland”, berättar hon. Till förra årets upplaga av NYTT skrev Cornelia Karlsson ett solostycke till Per Sjögren, En stilla kärlek. Det solot har hon nu utökat med en vokalstämma.
Solostycket beskrev tonsättaren som musik till ett möte mellan två människor medan denna utökade version, Om mödrar och mörker, är ”slitningar mellan texten och musiken, och hur de förstärker varandra”. Dikten är hämtad ur diktsamlingen I rörelse av Athena Farrokhzad.
The Wonderful Widow of Eighteen Springs är det första i en rad stycken där John Cage tonsatte texter av James Joyce. I detta stycke är texten hämtad ur romanen Finnegans Wake. Det blev snabbt ett av Cages mest framförda verk. Bland annat framfördes det flera gånger av Cathy Berberian och Luciano Berio. Sångstämman är uppbyggd av endast tre tonhöjder och pianostämman utförs inte på tangenterna – manualens lock skall vara stängt – utan med fingrar, knogar och knytnävar på instrumentets kropp.
Hans Gefors skrev 2020 Lamento för Monica Danielson och saxofonisten Jörgen Pettersson. Även detta verk uruppfördes under fjolårets NYTT-festival. ”Denna klagosång är tillägnad alla dem jag känner som nyligen gått bort i cancer: Mamma, Sven-David, Peter, Mathias” skriver tonsättaren.
Sist i konserten, Duo Ego:s allra första beställningsverk. Victor Varelas La fraîcheur de la dernière vêprée efter en dikt av Guillaume Apollinaire är skrivet i fyra delar. Varje avsnitt behandlar ett specifikt register i sångstämman, kombinerat med en avdelad grupp slagverksinstrument. Tonsättaren, som är född i Caracas, använder rytmiska inslag från venezuelansk folkmusik i verket, ibland som mellanspel eller avbrott i den musikaliska processen och ibland som material i den.