Stockholm Chamber Brass
Tom Poulson, trumpet
Annamia Larsson, horn
Jonas Bylund, trombon
Dirk Hirthe, tuba
Karin Rehnqvist (1957): Obönhörligt (2010)
Benjamin Staern (1978): Två själar, en tanke (2014)
Molly Kien (1979): Variations on a Haircut (2014)
Andrea Tarrodi (1981): Serenade to an Old Man (2011)
Anders Hillborg (1954): Brasskvintett (1998)
En målning av klassiska teatermasker inspirerade Benjamin Staern till verket Två själar, en tanke. Malmökonstnären Hans Acates Holmström hade målat de klassiska teatermaskerna: en för komedi, en för tragedi. Motivet väckte i Staern reflektioner över den mänskliga själens sammansättning och blev till ett tvåsatsigt verk som pendlar mellan optimism och melankoli.
Molly Kiens Variations on a Haircut inspirerades av en annan målning: den mexikanska nationalikonen Frida Kahlos ”Självporträtt med törnehalsband”, där hon har klippt av sig håret efter att ha skilt sig från sin otrogne före detta make. Verkets musikaliska material bygger delvis på en mexikansk sång om olycklig kärlek, vars text Kahlo skrev in i motivet. Hela verket inleds med ett citat ur sången, spelad på trumpet.
Konsertens äldsta verk är ändå inte särskilt gammalt. Anders Hillborg skrev det 1998, och Stockholm Chamber Brass uruppförde det samma år. Sedan dess har ensemblen framfört verket åtskilliga gånger, bland annat just i Grünewaldsalen. Liksom de övriga verken skrevs det för och uruppfördes av ensemblen, men verket har sedan dess fått ett eget liv. Hillborg varvar pulserande sväng med läckra effekter och svävande klanger – föga förvånande har verket blivit ett populärt repertoarstycke hos kvintetter runt om i världen.
En kärleksfull, ömsint och humoristisk hyllning till, och kanske även gestaltning av, en äldre man med förkärlek för att dansa swing och lyssna på storbandsjazz har Andrea Tarrodi skrivit i Serenade to an Old Man. I vad som blir mer än bara en enkel pastisch flätar tonsättaren ihop fragment av klassiker som In the Mood och Moonlight Serenade i ett slags nostalgiskt minnespalats. Stundom ger sig den gamle mannen själv till känna i – naturligtvis – tuban.
Hela konserten inleds med vad Karin Rehnqvist själv beskriver ett ”kort, starkt, och kanske vackert” stycke. I Obönhörligt brottas instrumenten i två olika skikt om musikaliskt utrymme, och kanske också om lyssnarens uppmärksamhet. Som en äkta konsertöppnare manar verket, i gemensam sak med musikerna, oss lyssnare till vår uppgift: Hör!
Karin Rehnqvist: Obönhörligt
Hör!
Ett Ovan och ett Nedan
I det övre skiktet ryms två trumpeter
De ropar i långa fraser, som hastigt huggs av
I det nedre skiktet brottas horn och trombon med en tuba
Uttrycket är rått och brötigt, instrumenten får stå på
Det är kort, starkt, och kanske vackert
Ett anrop
Hör!
Obönhörligt är komponerat för Stockholm Chamber Brass, beställt av Musik Gävleborg för brassfestivalen Signal i september 2010.
Karin Rehnqvist
Benjamin Staern: Två själar, en tanke
På en konstrunda ute i Limhamn under påsken 2011 såg jag en tavla med teatermasker med de klassiska ansiktena: drama = ledsen, och komedi = glad. Tavlan, som är målad av Malmökonstnären Hans Acates Holmström, pryder sedan dess hemmet. Den sätter i gång ett drama i fantasin, som bildar en själ. Verket är i två satser. Det börjar dramatiskt med ett morseliknande motiv, som snabbt övergår i en svart komedi och satsen är allmänt väldigt dyster i karaktären. Den andra satsen är lyrisk och melodisk, där all klanglig gestik från den föregående satsen blir mer utslätad och vacker. Verket slutar i ett slags frågetecken, och det är själen som flyger.
Benjamin Staern
Molly Kien: Variations on a Haircut
Variations on a Haircut komponerades till 2014 års SIGNAL Brassfestival i Gävle. Verket hämtar inspiration från Frida Kahlos ”Självporträtt med törnehalsband” som hon målade kort efter sin skilsmässa från målaren Diego Rivera. Högst upp på tavlan har hon skrivit texten till en mexikansk sång som lyder ungefär: ”Lyssna, om jag älskade dig var det för ditt hår. Nu när du saknar hår, så älskar jag dig inte längre.” Verkets huvudtema, som förstatrumpeten introducerar i början, härstammar från den här sången.
Molly Kien, översatt till svenska av David Saulesco
Andrea Tarrodi: Serenade to an Old Man
Runtom i Sverige finns det här och där en del äldre herrar som på fritiden tycker om att spela swing och lyssna på gamla storbandsklassiker. Serenade to an Old Man är ett porträtt av – och tillägnat – just en sådan herre. Verket beställdes av Stockholm Chamber Brass och skrevs direkt för dem. I stycket hörs fragment av storbandsklassiker som Moonlight Serenade, Song of India, Blue Skies och In the Mood skymta fram, och så har ”the old man” fått ett alldeles eget tema som klingar i tuban.
Andrea Tarrodi, översatt till svenska av David Saulesco
Anders Hillborg: Brasskvintett
Verket komponerades 1998 för Stockholm Chamber Brass, som uruppförde det i Stockholm samma år. Verket vilar på en stadig, energisk puls som ligger närmare jazz- och rockmusiken än den klassiska. Verket börjar med att musikerna liksom kastar korta motiv mellan sig på ett hoquetus-liknande sätt, vilket ger musiken en lekfull, vaggande känsla. Rytmiskt drivna partier varvas med mer svävande klangtexturer, inklusive avsnitt då musiken tycks spelas baklänges. Mot slutet av verket återkommer hoquetus-musiken från inledningen och verket tonar slutligen ut i en lyrisk koral.
Översatt till svenska av David Saulesco