Adolf Fredriks kyrkas kammarkör, foto Patrik Careland
Adolf Fredriks kyrkas kammarkör, foto Patrik Careland
Nynnar som vinden i träden

- tre körer sjunger samtidens klanger
Fri entré

Adolf Fredriks kyrkas kammarkör
Axel Åkerman, pianist
Christoffer Holgersson, dirigent

Program
  • Sara Wennerberg-Reuter Det spirar i Guds örtagård (1934)
  • Britta Byström Kärlekens visa (2020), 7 min
  • Sara Wennerberg-Reuter Stilla komme och välkomna
  • Anna Cederberg-Orreteg Fågelunge lyft din vinge (ur Skisser från Aftonland) (2001)
  • Karin Rehnqvist Wiegenlieder im All (2022), 7 min
  • Judith Weir Ave Regina caelorum (2014), 4 min
  • Lili Boulanger Hymne au soleil (1912), 4 min

Den svenska körskatten berikas ständigt med nya verk som berör och inspirerar. Under en eftermiddag i Kungsholms kyrka står den svenska körmusiken i centrum. Adolf Fredriks kyrkas kammarkör under ledning av Christoffer Holgersson framför ett färgsprakande program med musik av Britta Byström, Karin Rehnqvist, Anna Cederberg-Orreteg Sara Wennerberg-Reuter med flera.

Programmet föregås av konserten Den levande Maria med Vokalensemblen Sundbyberg. Kvällen avslutas med Gustaf Sjökvists Kammarkör och Minnena ser mig

Programlängd för alla tre konserter: 2 h (kl 16-18)

Möjliggörare
Verkkommentarer

Sara Wennerberg-Reuter föddes 1875 och tog som ung tonåring lektioner i orgel och harmonilära för domkyrkoorganist Elfrida Andrée. Trots ett långt yrkesliv som organist ville hon själv helst tituleras tonsättarinna. 1921 blev hon invald i Föreningen Svenska Tonsättare, där hon efter Elfrida Andrées död 1929 var enda kvinna fram till sin död 1959. Hennes kompositioner vann på sin tid varmt bifall och i synnerhet hennes melodiösa manskvartetter framfördes ofta.

Britta Byström har etablerat sig som en framstående tonsättarröst inom sin generation, känd för sitt omsorgsfulla och klangrika tonspråk. Hon finner ofta inspiration i andra konstformer, vilket hon beskriver som att delta i ett samtal där ett konstverk ger upphov till ett annat. Körstycket Kärlekens visa med text av Pär Lagerkvist uruppfördes med Adolf Fredriks Kyrkas Kammarkör i maj 2022.

Pär Lagerkvist har skrivit texten även till Anna Cederberg-Orretegs Fågelunge lyft din vinge ur samlingen Aftonland.

Wiegenlieder im All är komponerat för Neuer Kammerchor Berlin, som också beställt stycket av Karin Rehnqvist. Stycket uruppfördes i maj 2022 i St. Matthäuskirche Berlin. Tonsättaren skriver:
”Från en ålderdomlig svensk folklig koral vecklar några vaggvisor ut sina toner i världen, i rymden. Deras melodier möts och vävs samman. Klanger och fraser blandar sig. 
Allt är stilla, förtröstansfullt.
Vaggvisan och bönen hör till mänsklighetens äldsta musikaliska uttryck. Sedan urminnes tider har vi lugnat och tröstat våra barn genom att sjunga dem till sömns.
I bönen och stillheten har människor hämtat kraft och bett om råd, när livet varit svårt och obegripligt.
Vi lever nu i en svår tid med pandemi, krig och klimatkris.
Samhällskroppen och människor är känsliga. Vi behöver den varsamma musiken.
Nu vilar hela jorden, den folkliga koral som inleder stycket har jag fått från folksångerskan Susanne Rosenberg. Susanne har gjort sin egen variant i traditionens långa kedja, liksom jag har gjort min.
Fågelstämman som framförs av en liten svarthätta är inspelad av Sten Wahlström på 1990-talet och nu bearbetad av Erik Klinga.”

Ave Regina Caelorum är en katolsk bön tillägnad Jungru Maria. Judith Weirs tonsättning beställdes som en del av Merton Choirbook för att fira 750-årsjubileet av Merton College i Oxford, 2014. 

Hymne au soleil är ett körstycke för fyrstämmig blandad kör, alt-solist och piano, som Lili Boulanger skrev 1912 till en text av Casimir Delavigne. Det uruppfördes i Paris 1913 med tonsättaren själv vid pianot. Stycket har framförts flera gånger sedan dess, bland annat 1919 och 1920 med Nadia Boulanger vid pianot och solister som Claire Croiza och Madeleine Grey. Musikaliskt rör sig verket bort från influenser som Fauré och Debussy, med lysande ackord och livlig polyfoni. Lili Boulanger hann börja orkestrera stycket, men det fullbordades först 2004 av Oliver Korte och framfördes då i Berlin.