Notställ och baby, Foto: William Sundman Sääf
Foto: William Sundman Sääf
Kvällskonsert på Kungl. Musikhögskolan

Ingår ej i årets festival

Kungasalen
Direktsänds gratis på webben

Sofia Winiarski, dirigent

Kajsa Nilsson, flöjt

My Svenman, oboe

Astrid le Clercq, klarinett

Ciarán Hayes, fagott

Joel Jaakhola, horn

Jonas Brodin, bastrombon

Andreas Nilsson, accordeon

Elias Gustavsson, slagverk

Pauline Burke-Clason, harpa

Emma Alrikson, violin

Catrin Borggim, violin

Stina Ahlgren, viola

Hillevi Rasmusson Klingberg, cello

Joel Hedtjärn, kontrabas

Program

William Sundman Sääf (1995): Pay (no) Attention, uruppförande (2020)

Ett hjärteprojekt för den unge tonsättaren, tillika småbarnspappan, William Sundman Sääf. För ett drygt år sedan började han arbeta på det verk som kom att bli Pay (no) Attention. ”När vår dotter var nyfödd spelade vi upp olika typer av brus för att lugna ner och söva henne”, berättar tonsättaren. ”Brus blir dock lätt enformigt natt efter natt efter natt, i alla fall för den som inte skall sövas av det. Då kom tanken att skriva musik som skulle vara tillräckligt ’tråkig’ för att man skall kunna ignorera den, men samtidigt intressant och detaljerad nog för att bjuda in till aktivt lyssnande.”

Pay (no) Attention skulle ha fått sitt uruppförande i november 2020, under Kungl. Musikhögskolans årliga festival ljudOljud. Men med bara ett par dagars varsel blev också denna konsert en av alla de evenemang som tvingats ställas in på grund av pandemin.

Men nu kommer äntligen verket att uruppföras av en ensemble bestående nästan helt av musikstuderande på Kungl. Musikhögskolan. Med hänvisning till verkets ursprungliga idé uppmanar William Sundman Sääf, själv kompositionsstuderande på musikhögskolan, alla som tar del av konserten att göra lite vad de vill under tiden: ”Läsa en bok, lösa ett sudoku, rita små lila hästar, fundera på hur du skall tillaga världens godaste pasta-pesto, och lyssna till klangerna och glöm den stressiga vardagen. Kanske till och med somna in?”

I samarbete med