Ensemble Son
Jonny Axelsson, slagverk
Ivo Nilsson, trombon
Jörgen Pettersson, saxofon
- Henrik Strindberg Rapidité (2008), 6 min
tenorsaxofon, trombon - Maurizio Pisati SHACK (2001), 8 min
tenortrombon, slagverk - Leilei Tian Melting (1998), 9 min
gitarr, vibrafon - Ivo Nilsson Sotto Vuoto (2003), 9 min
tenorsaxofon, trombon - Jörg Widmann Duell (1998), 8 min
elgitarr, trombon
Boxning bygger, liksom musik, på tempo, uppmärksamhet, tajming och känsla. Så varför inte anordna en konsert i boxningsringen? Den tanken slog Stig-Göran ”Stigge” Flemström, ordförande i Narva boxningsklubb, samt medlemmarna i Ensemble Son när det gick upp för dem vilken fantastisk konsertlokal klubben är. Under Knockad av klanger möts två musiker åt gången – i olika kombinationer – i boxningsringen och går varsin rond i ett varierat program med svensk och internationell musik.
Henrik Strindbergs Rapidité komponerades till invigningen av Kalmar konstmuseum 2008 och uruppfördes av Jörgen Pettersson och Ivo Nilsson. Verket är tillägnat museets dåvarande chef Klas Börjesson, tillika initiativtagare till det omstridda museet i Kalmar stadspark. Vid invigningen deltog även bland andra arkitekten Martin Videgård och dåvarande kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.
Den italienske tonsättaren och professorn i komposition Maurizio Pisati har komponerat flera duo- och kvartettkombinationer för Ensemble Son. Det rytmiska och delvis improviserade stycket Shack uruppfördes 2001 av Ivo Nilsson och Jonny Axelsson. Titeln är en förkortning av frasen ”Still HACKing” och undertiteln ”back to the golden vaporware” antyder att verket är ett försök att på djupet återställa de ursprungliga idéer som har lett fram till andra verk, för att åter låta dessa idéer flöda.
Leilei Tian är född i Peking, utbildad i Göteborg och bosatt i Paris. I sin musik reflekterar hon ofta över sina kinesiska rötter och sin kultur samt sitt intresse för buddhism. Stycket Melting är indelat i tre ungefär lika långa delar, som är fristående från varandra men samtidigt relaterade. Tian liknar dem själv vid ånga från ett glas isvatten. I Melting undersöker hon instrumentens möjligheter och klangfärg.
Den som har druckit italienskt kaffe har kanske dykt på orden ”sotto vuoto”?! Det har i alla fall Ivo Nilsson, för orden – som betyder ”vakuumförpackat” på italienska – fick bli titel på hans stycke för trombon och tenorsaxofon. Tillsammans med Jörgen Pettersson har tonsättaren spelat det minst sagt luftiga stycket – en humoristisk duell mellan de båda blåsinstrumenten – åtskilliga gånger världen över.
Duell är för övrigt titeln på den tyske tonsättaren, dirigenten och klarinettisten Jörg Widmanns stycke, som nu får sin Sverigepremiär. En elgitarr och en trombon mäter sig i styrka i en teatral uppvisning med förutbestämd utgång.
– Den ena musikern har en förstärkare och därmed en volym som inget klassiskt instrument, inte ens trombonen, kan leva upp till, berättar Jörg Widmann.
Vartefter gitarristen skruvar upp volymen och förvränger ljud med effekter förblir trombonisten den svagare trots att denne tar till de mest fantasifulla metoder för att höras.
– Men mitt i denna duell behandlar bägge musikerna sina instrument på det mest kärleksfulla och ömma sätt, och det är ändå styckets viktigaste beståndsdel, säger Widmann.