
Bogusław Schaeffer föddes den 6 juni 1929 i Lwów (nuvarande Lviv, Ukraina) och avled den 1 juli 2019 i Salzburg. Han skapade över 550 musikaliska verk inom 23 olika genrer, och skrev 44 pjäser som har översatts till 17 språk. Hans verk har framgångsrikt framförts både i hemlandet och internationellt.
Många betraktar Schaeffer som en kontroversiell gestalt inom den samtida musiken på grund av hans experimentella förhållningssätt till både musik och musikalisk notation. Han gick sin egen väg och utforskade nya musikaliska områden samtidigt som han sträckte sig in i dramatik, grafisk design och andra discipliner. Det är därför ingen överraskning att de visuella aspekterna av musikalisk notation var en av hans centrala utgångspunkter, inspirerade av konstnärliga uttryck som collage, surrealism och performancekonst.
Schaeffer utvecklade en tvärdisciplinär och okonventionell stil där musik betraktades som en mångskiktad konstruktion av strukturer, trådar, språk och uttryck, med skiftande tempon och dramaturgiska element. Hans sätt att tänka musikaliskt påverkade även hans sätt att skapa teater – och vice versa.
Bland hans innovationer inom samtida musik återfinns partitur utan noter och nya former av notation, såsom diagram, maskinskriven text, dekomposition, emotivografer, assemblage och collage. Dessa banade väg för koncept som automatisk musik, idiomatisk musik, algoritmisk musik, öppen symbolmusik, superparametrisk musik, sceniska idéer, musik baserad på filosofiska idéer, musik där text används som akustiskt material, musik för varierad instrumentering, aktionsmusik och konceptuell musik.