Arne Mellnäs, foto Jerzy Modrak
Arne Mellnäs, foto Jerzy Modrak
Arne Mellnäs

Arne Mellnäs betydelse som teknisk nydanare och introduktör av avantgardistiska stildrag i svensk musik kan knappast överskattas. Bredden i hans förståelse för instrumentens kapacitet är frapperande. Nocturnes är en höjdpunkt i fråga om kammarmusikalisk klarhet och helgjuten känsla. Körverket L'Infinito är musik som präglas av starkt ljus och nyanserat vibrerande skönhet. 

Skribenten Rolf Haglund har träffsäkert formulerat Mellnäs konstnärliga karaktär: “Den stora syntesen, så självklar att man nästan inte märker den, som ersätter orden antingen-eller med de bestämmande och bestämda orden både-och som Kandinsky sade, en musik som kan avnjutas, betraktas, studeras, intas och smältas liggande på rygg i hängmattan med blicken mot molnen, i total avspänning och just därför i total koncentration - det är den stora syntesen jag så ofta tyckt mig uppleva i Arne Mellnäs' musik“. 

Arne Mellnäs studerade vid Musikhögskolan i Stockholm 1953-1963, för bland andra Erland von Koch, Lars-Erik Larsson och Karl-Birger Blomdahl samt Bo Wallner. Han studerade även för Boris Blacher i Berlin, Max Deutsch i Paris och György Ligeti i Wien. Arne Mellnäs var ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien, och president för internationella ISCM från 1996 fram till sin död 2002 vid 69 års ålder.