Ann-Christin Högnabba och Stefan Lindgren, foto Olof Plym Forshell
Ann-Christin Högnabba och Stefan Lindgren, foto Olof Plym Forshell
Ann-Christin Högnabba

Ann-Christin Högnabba är uppvuxen i det svensktalande Österbotten i Finland och fick sin utbildning vid Sibelius-Akademin och Stockholms Operastudio. Hon har medverkat i operauppsättningar i Finland och Sverige samt gett ut ett flertal romansskivor med Stefan Lindgren som pianist.  Högnabba har ett starkt engagemang för kvinnliga tonsättare och har även haft ett 2-årigt projektuppdrag för föreningen KVAST – Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare. Hösten 2019 startade hon sitt eget operakompani KammarOperaKompaniet. Den första produktionen var Margareta Hallins opera Den starkare som sattes upp i samarbete med Strindbergs Intima Teater december 2021.  År 2021 genomförde KammarOperaKompaniet en produktion med två kortoperor; Olov Olofssons 7 december 1941 – en fortsättning på Puccinis klassiska opera Madama Butterfly samt operan Mimì, ett beställningsverk av Magdalena Meitzner vilken utgjorde en fortsättning på operan La Bohème. I båda produktionerna medverkade Högnabba som sångare i bärande roller.

Högnabba är även librettist/manusförfattare. Hon har skrivit librettot till Stefan Lindgrens kammaropera Hon som fick veta (2016) och sjöng även titelrollen i densamma. I samarbete med Gunilla Hemming ligger hon bakom librettot till Lindgrens helaftonsopera In Transit baserad på Hannele Mikaela Taivassalos roman med samma namn. Även i denna medverkade hon som sångare vid urpremiären i augusti 2023 under festivalen Helsinki Contemporary Opera på Alexanders-teatern i Helsingfors, ett samarbete med operakompaniet Opera BOX. Tillsammans med sångarkollegan Pia-Karin Helsing har Högnabba skrivit manus och sångtexter på österbottnisk dialekt samt framfört de bejublade succéshowerna Ein galakonsär – Högnabba och Helsing kombär heim, 2019, och Return of the Divas – ti vaal ba betär å betär, 2022.


Morminne