Spatial musik i multipla dimensioner I

Ingår ej i årets festival

Fri entré
Program

Paulina Sundin (1970): Clandestine Parts (2000)

Mathias Josefson (1974): On Scientific Music And Poetic Science, uruppförande, 8:38 (2016)

Lars Bröndum (1961): Suspended in the Pit, 8:24 (2016)



Helen Hedsund (1963): Inuti, 9:12 (2017)

Verkkommentarer

Paulina Sundin f 1970 : Clandestine Parts (2000)


Paulina utforskar förhållandet mellan olika ljudspektra och skalor, både i sin elektroakustiska musik och i instrumentala verk. Hennes musik har framförts över hela världen och utmärks av arbetet med en definierad harmonik, en harmonik bortom den traditionella, tempererade skalan och baserad på de inre akustiska egenskaper som finns i olika vardagliga objekt. 

Mathias Josefson f 1974: On Scientific Music And Poetic Science (2016) 

Mathias Josefson arbete spänner över digitala och analoga medier, ofta med fokus på ljud som en del av rumsliga installationer. Att expandera eller stoppa tiden, upprepningar och olika mytologier är centrala i Mathias Josefsons konst. Han har en examen i Fine Arts från Kungliga Konsthögskolan i (Sthlm) samt en examen i datavetenskap från KTH (Sthlm) och studerar för närvarande komposition vid KMH (Sthlm). Som medlem i Fylkingen och verksam vid EMS han har under de senaste tio åren arbetat i internationella experimentella musikscenen. 

Lars Bröndum f 1961: Suspended in the Pit (2016)


Lars Bröndum (fil.dr) är tonsättare, live-elektronikmusiker, teoretiker och gitarrist. Bröndums musik har uppförts i Sverige, Japan, Skottland, Litauen, Lettland, Ryssland, England, USA, Spanien och Mexico. Lars Bröndums senaste cd “Fallout” vann ett pris i Experimental Musik Kategori av SOM (Svenska Oberoende Musiproducenter) på  Manifestgalan 2016. Lars arbetar ofta med interaktion mellan akustiska och elektroniska instrument och hans musik utforskar gränslandet mellan noterad musik och improvisation. 

Kompositionerna struktureras runt cykliska förlopp, ostinatoliknande figurer och mikrotonala kluster. När Lars spelar live använder han en Buchla Music Easel, ett analogt modulärsystem, en Thermin och ibland en laptop med Max/MSP. 

Helen Hedsund Inuti f 1959 : Inuti (2017)


Helene Hedsund har varit aktiv vid EMS sedan 1994 och doktorerar för närvarande i komposition vid University of Birmingham.