Mattias Hållsten,  fotograf Anna Drvnik
Mattias Hållsten, fotograf Anna Drvnik
Hållsten/Alfvén/Bromander
Fri entré
Program

Hållsten/Alfvén/Bromander (2024), 15 min
shō, röst, kontrabas

Mattias Hållsten Solo #2 (2023), 15 min
shō och elektronik
 

Den unge tonsättaren Mattias Hållstens musik utforskar gränslandet mellan akustiskt och elektroniskt ljud, där olika syntestekniker och instrumentationer kombinerat med fokus på precis intonation ger lyssnaren en diffus upplevelse av klangkropp(ar).

Hållsten studerar sedan 2022 munorgeln shō för den japanska musikern Ishikawa Ko och på Aliasteatern kommer han bland annat att framföra ett egenkomponerat stycke för shō och elektronik.

Under 2023 initierade Mattias Hållsten Stockholm JI Ensemble med tio Stockholms- och Göteborgsbaserade musiker som alla har olika bakgrunder och relation till intonation. I ensemblen, som framtäder även i mindre sammansättningar med olika kombinationer av musiker och instrument, undersöks hur intonationsmässiga idéer kan uttryckas med olika instrumentationer och spelstilar. Projektdeltagarna har alla olika erfarenheter av och relation till JI, och besitter tillsammans en bredd av olika sorters praktisk, teoretisk och intuitiv kunskap.

Verkkommentarer

I Solo #2 kombineras ljudet av shō med det stabila ljudet av renstämda digitala fasmodulerade oscillatorer. De små skillnaderna i tonhöjd mellan in- och utandning när shō-instrumentet spelas används för att, nästan bokstavligen, andas liv i elektronikens precisa stämning. Resultatet är en situation där shō-spelaren träder in i och formar den elektroniska ljudet, utan något faktiskt styrsystem.