Irina Serotyuk spelar accordeon
Irina Serotyuk. Foto: Hampus Andersson
Far From the Crowd

Ingår ej i årets festival

Direktsänds gratis på webben
Program

Karmella Tsepkolenko (1955): Far From the Crowd (1994)

Daniel Nelson (1965): A-Chord-in-Neon (1995/1998)

Torbjörn Iwan Lundquist (1920–2000): Sonatina piccola (1967)

Miklós Maros (1943): Four Short Victorian Poems, uruppförande (2019)

Franck Angelis (1962): Boîte à rythme (1999)

Maimu Jõgeda (1993): Jõululugu (2020)

Maimu Jõgeda: To all the ppl I’ve loved (2020)

Volodymyr Zubytskyi (1953): Preludium och toccata (2002)

Den flerfaldigt prisbelönade ukrainska accordeonisten Irina Serotyuk bjuder i denna konsert på ett mångfasetterat program med stor musikalisk, såväl som geografisk, spännvidd. I konserten medverkar också den uppmärksammade svenska sopranen Alexandra Büchel i uruppförandet av Miklós Maros Four Short Victorian Poems för röst och accordeon.

Irina Serotyuk har alltid varit förtjust i modern musik och vill ge den moderna accordeon-repertoaren större utrymme i svenskt konsertliv. Likaså är ukrainsk musik i stort sett okänd utanför Ukraina, så att inkludera två verk av ukrainska tonsättare var också viktigt för henne i urvalet. Torbjörn Iwan Lundquists verk har hon alltid varit intresserad av, och dessutom har hans musik ofta varit obligatorisk repertoar på internationella accordeontävlingar i Tyskland och Italien, så det är musik hon är väl förtrogen med.

Konserten är med andra ord både ett porträtt av denna fantastiska musiker och av hennes instrument, liksom dess intressanta och ofta oförtjänt okända repertoar.

Amerikansk-svenske Daniel Nelson komponerade A-Chord-in-Neon på 1990-talet men därefter glömdes det, enligt tonsättaren själv, snabbt bort. Irina Serotyk uruppförde verket så sent som 2019, på festivalen "2 Days & 2 Nights of New Music" i Odessa. Hon spelade det för första gången i Sverige i oktober samma år. Torbjörn Iwan Lundquists Sonatina piccola i tre satser är traditionell till formen – två snabba satser som flankerar en långsam – men musikaliskt går tankarna till Stravinsky, Bartók eller kanske rentav Piazzolla.

Franske accordeonisten Franck Angelis svängiga och virtuosa Boîte à rythme gör verkligen skäl för sitt namn, som ungefär kan översättas till ”rytmlåda” eller ”trummaskin”. Estniska accordeonisten och kompositören Maimu Jõgeda har studerat både konstmusik, jazz och folkmusik i Estland, Danmark, Sverige och Finland och skapar eklektisk musik med många influenser. Jõululugu och To all the ppl I’ve loved är inspelade på hennes senaste studioalbum, ”The One About…”.

Konserten inleds och avslutas med musik av ukrainska tonsättare. Karmella Tsepkolenko är verksam både som författare och tonsättare och har skrivit såväl operor och orkesterverk som kammarmusik, multimediaverk och solostycken. Far From the Crowd är komponerat för det ryska dragspelet bajan. Volodymyr Zubytskyi är en föregångare bland ukrainska accordeontonsättare. Han har bland annat skrivit flera sonater för accordeon samt mindre verk som detta Preludium och toccata.

I samarbete med