Jörgen Pettersson, festivalledare
Jörgen Pettersson är initiativtagare och festivalledare för Svensk Musikvår sedan festivalens nystart 2016. Han utbildades vid Kungl. Musikhögskolan och erhöll, som förste saxofonist någonsin, skolans solistdiplom med jetong. Han studerade även för professor Jean-Marie Londeix vid Nationalkonservatoriet i Bordeaux där han erhöll Premier Prix.
Han verkar på den internationella nutida musikscenen som solist och i olika ensembler, på festivaler och konserter i ett femtiotal länder. Han är en drivande kraft i Stockholms Saxofonkvartett, en ensemble känd för att ständigt utmana gränserna för vad som sägs vara konstnärligt möjligt att åstadkomma. Han är även medlem i bland annat KammarensembleN och Ensemble Son.
Genom målmedvetet och nära samarbete med tonsättare i Sverige och utomlands har han fått mer än 800 verk tillägnade sig, såväl solokonserter som elektroakustiska verk och kammarmusik. Han har erhållit Föreningen Svenska Tonsättares interpretpris och utmärkelsen Musikens möjliggörare för sina insatser för den nutida konstmusiken, inte minst arbetet med festivalen Svensk Musikvår. Han är hedersmedlem i Föreningen Svenska Tonsättare och ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien.
David Saulesco, redaktör
Tonsättaren och arrangören David Saulesco rör sig ledigt mellan olika genrer och sammanhang. Hans musik har framförts runt om i Europa och i Nordamerika och är utgiven på Gehrmans och Bo Ejeby Förlag. Han är även verksam som presentatör och föreläsare, sångsolist och recitatör. Han har undervisat i komposition vid Tonsättarskolan Kapellsberg i Härnösand och arbetat som redaktör på Sveriges Radio Berwaldhallen.
Som tonsättare och librettist har han uppmärksammats bland annat för sitt nyskapande juloratorium (2013) och barnoperan Prins Pompom, eller en rolig historia om att ha tråkigt (2019) efter en saga av Alfhild Agrell. Som arrangör har han anlitats av bland andra Norrlandsoperan, vokalensemblen Perpetuum Jazzile, den amerikanska orkestern VGO och Studio Acusticum. Han har studerat komposition för bland andra professor Jan Sandström och Johan Ramström vid Musikhögskolan i Piteå, samt för Peter Lyne och Fredrik Högberg.
Ulrika Ljungberg, kommunikatör
Ulrika Ljungberg har sin bakgrund som Creative Director med utbildning från bland annat Berghs School of Communication, Forsbergs Skola, Kungl. Konsthögskolan, Fabrica och IED Istituto Europeo di Design i Milano. Inom festivalen arbetar hon huvudsakligen med Svensk Musikvårs kommunikation och grafiska formgivning, samt formgivning av festivalens programbok.
Kajsa Lindgren, inspelningstekniker
Kompositören och ljudkonstnären Kajsa Lindgren arbetar ofta med fältinspelningar och olika sätt att framföra dem genom spatial distribution. Hennes verk inkluderar elektroakustiska kompositioner och ljudinstallationer likaväl som kompositioner för mer traditionella, akustiska instrument.
Genom att använda intervjuer som metod när hon komponerar och fältinspelningar som grundmaterial har hon funnit ett sätt att arbeta med förväntningar och traditioner när det kommer till kompositionsprocessen och själva framförandet. Denna kombination visat sig vara ett effektivt sätt att möjliggöra olika sätt att närma sig processen att utforska bland annat ämnen och miljöer genom ljud.
Hon har studerat komposition av både västerländsk konstmusik och elektroakustisk musik med en kandidatexamen från Musikhögskolan i Piteå samt både kandidat- och masterexamen från Kungl. Musikhögskolan.
Theodor Kentros, ljud Scenkonstmuseet
Theodor Kentros is a composer and musician based in Stockholm
Viktor Sandström, ljud Scenkonstmuseet
Viktor Sandström is a composer and musician based in Stockholm
Anna Drvnik
Anna Drvnik är en bild- och musikfixerad trebarnsmamma med ögon som aldrig sover, konstant fotograferandes och there is always music in the air om hon får bestämma.
När hon inte plåtar för teatrar, tidningar och bokförlag jobbar hon på ett mastodontprojekt sen 1989 om familjen i forna Jugoslavien eller väljer musik.
Vare sig hon spelar på rökiga klubbar långt efter midnatt, på Operabussen eller väljer låtar i Kalejdoskop i sveriges radio p2 så kan ni vara säkra på att det blir en musikmix som inte går att förutse.
Precis som med bilderna.
Henrik Strindberg, webbansvarig
"Rytm och sound" – så har Henrik Strindberg formulerat sitt konstnärliga program. Han har komponerat för såväl internationella ensembler som för flera av Sveriges finaste solister, ensembler och orkestrar. Många av hans verk är utgivna på skiva och spelas internationellt. Kammaroperan Liebestod – en Opera:tion uruppfördes på Köpenhamnsoperan 2019. Soloverket Femte strängen är inspelat på Karin Hellqvists prisbelönade skiva "Flock". Han har undervisat i komposition på Gotlands Tonsättarskola och är ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien.
Han belönades 2007 med det stora Christ Johnson-priset för orkesterverket Neptuni åkrar, 2008 tilldelades han Rosenberg-priset och 2010 en delad Grammis för Tidslinje. Han debuterade i instrumentalgruppen Ragnarök som förknippas med 1970-talets proggrörelse. Han studerade komposition på Kungl. Musikhögskolan 1980–1987, gick en sommarkurs för Iannis Xenakis 1985 och tio år senare Stage d’informatique musicale på IRCAM i Paris.
Stockholms Saxofonkvartett, huvudman för Svensk Musikvår
Stockholms Saxofonkvartett är en av Europas främsta ensembler för ny musik. Kvartetten bildades 1969 och har fått sig tillskrivet mer än 700 verk av svenska och utländska tonsättare. Ensemblens nuvarande besättning är Linn Persson, Theo Hillborg, Jörgen Pettersson och Mathias Karlsen Björnstad. Musikerna drivs av en obändig lust att ständigt utforska och spränga gränserna för vad som sägs vara konstnärligt möjligt att åstadkomma.
Kvartetten framträder ofta på internationella festivaler, i opera- och konserthus. Kvartetten har med sina många turnéer stor resvana – de har spelat i Baltikum, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Ungern, Grekland, Polen, Bosnien, Serbien, Kosovo, Rumänien, Ryssland, Georgien och Ukraina, såväl som i Iran, Bolivia, USA, Turkiet, Egypten, Israel, Sydafrika, Japan, Kina, Kanada, och Mongoliet. De sprider svensk musik i utlandet och tar med sig nya musikaliska erfarenheter och upplevelser hem till den svenska publiken.
Med stöd av Region Stockholm och Kulturrådet.