Klara Sjödin
Klara Sjödin
Tonsättarskolan Kapellsberg

Ingår ej i årets festival

Clara Schumannsalen
Fri entré

Bengt Andersson, piano

Phoebe Dinga, sopran

Victor Eriksson, blockflöjt

Buster Berggren, piano

Rasmus Sundberg, marimba

Axel Jonsson, marimba

Program

Otto Nilsson (1993)

Höstens sista blomma (2018) 3' uruppförande

Text: Edith Södergran (1892–1923)

för piano och sång

Victor Eriksson (1999)

för blockflöjt och piano, uruppförande

Uruppförande (2019)

Klara Sjödin (1997)

Kan du höra mig? (2018) 4', uruppförande

Text: Amanda Hellberg f 1973

för piano och sång

Buster Berggren (1994)

Gold Harbour Square Theme (2019) 4', uruppförande

tape

Klara Sjödin

Time (2019), uruppförande

Mikael Andersson (1996)

Its Seductive Tone (2018) 4', uruppförande

Text: Mikael Andersson

för piano och sång

Otto Nilsson

Coconuts (2018) 3', uruppförande

solo för marimba

Buster Berggren

Trumpcappella (2018) 3'

Text: Buster Berggren

för vokalensemble

Musiklinjen Kapellsberg grundades 1961 på herrgården med samma namn i Härnösand. På 1980-talet startade tonsättaren och pedagogen Peter Lyne en kompositionsinriktning på musiklinjen, som då hade vuxit ur herrgården och blivit en del av Härnösands folkhögskola. I dag är den känd som Tonsättarskolan Kapellsberg och har under mer än 30 år fostrat några av landets mest intressanta tonsättare. Bland dem finns Malin Bång, nyligen känd för kör- och slagverksstycket shinai kiai som skrevs till 150-årsjubileet av handelsrelationer mellan Sverige och Japan och som residenstonsättare hos ensemblen Curious Chamber Players. En annan är Jonas Söderman Bohlin som gjort musik till såväl uppmärksammade dokumentärer och filmer som Hold Me Down, liksom oratoriet Holoscene och senast operan Tristessa som hade premiär på Kungliga Operans stora scen hösten 2018. Malin Hülphers skrev under sin residens vid GöteborgsOperan operan LasseMaja och operamysteriet efter Martin Widmarks böcker. Hon har gjort flera framgångsrika barnoperor som Cirkusflickans resa och Hattstugan efter Elsa Beskows kända saga. Med en fot i traditionen och båda ögonen mot framtiden fortsätter Tonsättarskolan Kapellsberg att spela en betydande roll i Sveriges musikliv.

Verkkommentarer

Otto Nilsson (1993): Höstens sista blomma (2018)

Sången börjar melankoliskt och lågmält, sedan flyger det fram och tillbaka som ett visset löv mitt uppe i en höststorm för att till slut slå sig till ro under de sista takterna och, precis som hösten, dö.

Om tonsättaren: Jag är 25 år, uppvuxen i Stockholm men studerar sedan hösten 2018 på Tonsättarskolan Kapellsberg i Härnösand.

Victor Eriksson (1999): Uruppförande (2019)

Eftersom blockflöjt och piano är mina huvudinstrument har jag skrivit för just dem. Dessutom har jag utforskat blockflöjtens tekniska möjligheter och använt mig av flera olika speltekniker.

Om tonsättaren: Jag är 19 år och kommer från Huddinge. Jag kommer från en instrumentbakgrund men har alltid haft musikskrivandet med mig. Nu har jag valt att satsa på komposition, och det är det jag skall göra med resten av mitt liv.

Klara Sjödin (1997): Kan du höra mig? (2018), text: Amanda Hellberg Texten är hämtad ur ungdomsromanen ”Jag väntar under mossan”. Huvudkaraktären Tilda undrar vad som egentligen hände med hennes mormor. Vad är det för mystiska saker som händer i skogen och vid sjön intill sommarstugan? Tilda tycker att hon hör mystiska ljud. Någon försöker få kontakt med henne, men vem – eller vad? I den här korta scenen får vi ett annat perspektiv: Vem är denna varelse som försöker få kontakt med Tilda, och varför? 

Om tonsättaren: Jag är 21 år och studerar mitt andra år på Tonsättarskolan Kapellsberg. Jag är uppvuxen i Lycksele där jag gått musikskola sedan åtta års ålder. Musiken har alltid präglat mitt liv och genom åren har jag bland annat tagit lektioner i cello, piano och sång. Jag har mer eller mindre alltid skapat musik men det är under de senaste åren som mitt intresse för komposition verkligen har stått i fokus.

Buster Berggren (1994): Gold Harbour Square Theme (2019)

I dator- och tv-spel måste musiken ofta vara dynamisk och responsiv; den måste kunna anpassas i stunden för vad spelaren gör. Den tekniska lösningen för detta varierar men Gold Harbour Square Theme är ett försök att återskapa musik som kan anpassas på ett sådant sätt. Stycket blir en musikalisk resa genom staden Gold Harbours centrala torg liksom olika byggnader där omkring.

Om tonsättaren: Född 1994 i Stockholm. Har en musikalisk bakgrund präglad av mycket körsång från Adolf Fredriks musikklasser och Stockholms Musikgymnasium, men har även spelat klassiskt piano. Har i dag ett fokus på det klassiska, med körintresset som ständig utgångspunkt, men försöker att alltid utforska nya musikaliska former och genrer och hitta nya influenser och inspirationskällor till musiken – både musikaliska och ickemusikaliska.

Klara Sjödin: Time (2019)

Det här stycket är skrivet till ett påhittat spel med samma namn. Det är ett slags pusselspel, där din uppgift är att på begränsad tid lösa ett antal uppgifter för att ta dig ut från stället där du är fast: Du befinner dig i en övergiven byggnad. Du vet inte hur du skall ta dig ut. Plötsligt hör du en dörr slå igen bakom dig och du ser en klocka börja räkna ner…

Mikael Andersson (1996): Its Seductive Tone (2018) Text: Mikael Andersson

Det här är min första romans och dessutom mitt första projekt på tonsättarskolan. Texten, som jag också skrivit, handlar om hur ett liv kan påverkas av manipulation.

Om tonsättaren: Född 1996 och uppvuxen främst i Lund. Tog pianolektioner i sjuårsåldern och har alltid beundrat film- och spelmusik. Började göra musik i datorn med virtuella orkestrar 2009 och aspirerar till att skriva musik till framför allt filmer och spel i framtiden.



Otto Nilsson: Coconuts (2018)

Stycket är baserat på en väldigt simpel idé. Hela stycket handlar om två apor som stöter på varandra i djungeln och börjar bråka om kokosnötter. Först är de försiktiga och varsamma men ju längre in i stycket vi kommer desto mer eskalerar konflikten. Det slutar med att aporna ryker ihop i samband med styckets sista ton.

Buster Berggren: Trumpcappella (2018) Text: Buster Berggren

Donald Trump tillträdde som USA:s 45:e president den 20 januari 2017. Under sina nu drygt två år som president har han förbryllat världen med sitt minst sagt underliga sätt att prata och sitt mycket fria förhållningssätt till fakta. Dessutom har han gång på gång kommit med citat som närmast kan liknas vid nonsens. Trumpcappella är ett försök att sammanställa ett litet urval av hans mest kända citat och presentera dem på ett nytt sätt.