Stockholms Saxofonkvartett
Jörgen Pettersson, altsaxofon
Theo Hillborg, tenorsaxofon
Linn Persson, barytonsaxofon
Per Sjögren (slagverk) 1991 examen för Björn Liljequist vid Ingesunds Musikhögskola. 1990-1993 studerade han även för professor Einar Nielsen i Århus och Göteborg. Per är fritt verksam inom framför allt ny konstmusik. Han är initiativtagare till ensemblerna Gageego! och Spectra. Tillsammans med dessa ensembler och andra grupper som KammarensembleN och Curious Chamber Players har han turnerat i exempelvis Sydafrika, USA och Tyskland, bland annat vid Festivalen för ny musik i Darmstadt.
Girilal Baars (röst) har studerat sång vid Sibelius Akademin i Helsingfors, improvisation vid Uppsala universitet, komposition vid Elektronmusikstudion (EMS) och ljudkonst vid Dramatiska Institutet. Baars arbetar med vokal folkmusik, vokala så kallade extended techniques och med elektroakustisk musik. Han inkluderar ofta interaktiva teknologier i sina verk. Han är en av grundarna av vokalkvartetten Äijä, baserad i Finland, är en av medlemmarna i The Remin’ som fokuserar på musik för theremin.
Christopher Hästbacka (piano) har en kandidatexamen från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och en masterexamen från Edsbergs slott. Han har både som kammarmusiker och solist framträtt på scener som Berwaldhallen, Musikaliska och Konserthuset i Stockholm samt i länder som Italien, Tyskland, Frankrike och England. Han har även varit solist tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester och 2016 kom han på andra plats i den prestigeladdade tävlingen solistpriset.
Matthew Peterson f 1984
smooth fat nasty, solo för barytonsaxofon (2017) 10`
Henrik Strindberg f 1954
Cheap Thrills (1993) Ny version (2018) 9´ uruppförande
Madeleine Jonsson Gille f 1991
Mobil 1.1 (2018) 10´ uruppförande
Madeleine Jonsson Gille
Mobil 1.2 soloverk för röst (2018) 8´ uruppförande
Girilal Baars f 1967
Doth Protest Too Much, för saxofonkvartett och röst (2018) 10´ uruppförande
Dror Feiler f 1951
Ki (1998) 3´
Dror Feiler
Anvil and Parachutes (1993) 10´
Matthew Peterson
Sedan han flyttade från North Dakota till sverige 2008, har den svensk-amerikanska tonsättaren Matthew Peterson gjort succé med stora opera produktioner och prisvinnande verk.
Han är en tonsättare som i sitt konstnärskap rör sig dynamisk mellan relevanta nutida opera, färgstarka orkesterverk som hyllar en stor och kraftfull natur, och vackra, lyriska körverk.
Genomfört studier i komposition vid St. Olaf College, Indiana University, och Gotlandstonsättarskolan där han studerade för bl a Sven-David Sandström.
smooth fat nasty (2017)
Innan jag skrev verket, saxofonist Linn Persson och jag spelade in olika tekniker och klanger på hennes baryton sax. Jag skulle beskriva klangen i dessa videos som antingen smidigt, fet, eller lite snuskig. Alltså, “smooth, fat, nasty.” (“Nasty” uppkommer också i ett vidrigt citat från USAs president).
“Smooth fat nasty” var beställd av Linn Persson för 2017 Sound of Stockholm festivalen.
I could describe her playing in these videos as variously smooth, fat, and nasty, hence the title (which was also inspired by noxious quotes by the current US President). Jag ville skriva Linn ett stycke som var rytmisk och klingade, som var växelvis kaxig, efemär, funky och jordnära.
"smooth fat nasty" was commissioned by Linn Persson for the 2017 Sound of Stockholm Festival.
Henrik Strindberg
Rytm och sound, så har Henrik Strindberg (1954) formulerat sitt konstnärliga program. Strindberg har komponerat för internationella ensembler och för flera av Sveriges finaste solister, ensembler och orkestrar. Många verk är utgivna på cd och spelas internationellt.
Strindberg belönades med det stora Christ Johnson-priset 2007 för orkesterverket Neptuni åkrar, Rosenberg-priset 2008 samt en delad Grammis 2010 för Tidslinje. Strindberg debuterade i instrumentalgruppen Ragnarök som förknippas med 70- talets "progressiva musikrörelse". Ragnaröks första album från 1976 har blivit en klassiker. Ragnarök har återförenats och gjorde en Japan-turné 2011 och spelar 2-3 gånger årligen.
Henrik Strindberg undervisar i komposition på Gotlands Tonsättarskola och är ledamot nr 968 av Kungliga Musikaliska Akademien. Strindberg är en av initiativtagarna till festivalen Sound of Stockholm och är engagerad i Svensk Musikvår.
Cheap Thrills
Cheap Thrills 3rd Improvisation on an idea by Bennie Maupin
Version för altsax, barytonsax, slagverk, piano och dator.
Cheap Thrills komponerades närmast som en improvisation över en liten melodisk vändning: tre toner från Bennie Maupins underbara album "The Jewel in the Lotus". Titeln är fylld av personliga allusioner - på musiker, tonsättare, arbetsmetoder, attityder…
Liten teknisk historik: Ett av de första svenska verken, kanske det allra första, som använde datorstyrd live-elektronik. Istället för att spela med klicktrack till en fixerad tapestämma, användes tre synthesizers kontrollerade av dator och midiklaviatur när KammarensembleN uruppförde verket 1993. Sju år senare ersattes syntarna av 26 överlappande ljudfiler och en Max-patch. 2004 gjordes en Pure Data patch för danska DIEM-ensemblen och 2007 spelade San Francisco Contemporary Music Players med den MaxMSP-patch som fortfarande används. När verket framfördes 2018 av elever på Södra Latin under Jan Risbergs ledning, var även midi-klaviaturen borta, ersatt av en fotpedal som dirigenten själv hanterade.
Beställt av Samtida Musik, uruppfört av KammarensembleN under ledning av B Tommy Andersson 1993. Cheap Thrills finns på Henrik Strindbergs cd "Within Trees".
Madeleine Jonsson Gille (1991)
Bosatt i Stockholm och verksam tonsättare, producent och ledamot i Konstmusiksystrar. Examen i Komposition vid Högskolan för Scen & Musik i Göteborg.
Under Svensk Musikvår hör ni två nya verk av henne för soloröst och Stockholms Saxofonkvartett. Båda verken rör sig i ett långsamt motstånd där det visuella smälter samman med det ljudande. Under invigningskonserten hör ni henne tolka den samtida röstkonsten i ett kort stycke.
Här kan ni läsa mer om Madeleine Jonsson Gille:
Doth Protest Too Much av Girilal Baars, uruppförande
Doth Protest Too Much är skrivet för saxofonkvartett och röst. Kompositionen är inspirerad av den ryska poeten Nadezda Lvovas öde och. hennes dikt Belyj, belyj, belyj, belyj (Vit, vit, vit, vit). Nadezda Lvova (1891-1913) tog livet av sig med ett pistolskott i hjärtat då hennes gifte älskare fjärmade sig från henne. Utdrag ur dikten, samt egna ord lägger grund för en fundering kring makt förhållanden och (o)möjligheterna att ställa dessa till rätta.
Dror Feiler f 1951
Född i Tel Aviv 1951. Efter att ha genomgått jordbrukshögskola (1965-69) och militärtjänst (1969-72) bosatte han sig i Sverige 1973. Han studerade 1977-78 musikvetenskap vid Stockholms universitet och 1978-83 komposition för Gunnar Bucht och Brian Ferneyhough vid Musikhögskolan i Stockholm. Han spelar sedan 1976 saxofoner, klarinetter, slagverk och elektronik i musik-gruppen Lokomotiv Konkret, vars ledare han är. Han har framträtt vid radioinspelningar och konserter i Europa och USA.
Med sin glödande hängivenhet för kallet, måste Dror Feiler räknas till Sveriges ledande improvisationsmusiker, och han slåss för denna musikforms jämställdhet med den komponerade. “Vi kan inte låta bli att lägga märke till hur kompositionspraxis med hela sin historia har fört oss tillbaka till all musiks ursprung: improvisationen.“ Han säger vidare att “Improvisation kan tolkas som en instinktiv handling att försöka uppnå befrielse i ett samhälle där byråkratin och teknokratin härskar. Ett samhälle som skapar en konstnärskår som till stor del är medlöparnas kår och bara i undantagsfall motståndsmännens kår, ett motstånd som är det nödvändigaste materialet för att skapa den nödvärnskonst som är ett måste i dagens läge. Ur den individuella energin ingångsatt av en kollektiv idé springer min musik fram.“
Ki betyder ”därför”, och är ett stilla möte mellan judisk bönetradition och den nordiska ton av det slag man kan höra i svensk folkmusik. Stycket skrevs för Stockholms Saxofonkvartett inför en turné i Israel 1998.