Anna Christensson och Alexandra Büchel
Sånger om våren

Ingår ej i årets festival

Stora salen
Fri entré
Program

Margareta Hallin (1931–2020): Två sånger av Li Tai Po (1987)

    1. Dricka ensam under månen

    2. Efter att ha druckit

Maurice Karkoff (1927–2013): ur Tio japanska sånger (1959)

    6. Hemlängtan

    7. Tidig blom

    8. Lystra!

Bo Linde (1933–1970): Sonatin för piano op. 15:1 (1955)

Bo Linde: Fjorton sånger om våren (1969)

    1. Vårdagjämning

    2. Våretyd för två fingrar

    3. Regn, fall sky…

    4. Äppelträd och päronträd

    5. Ekokväll

    6. Vårmysterium

    7. Den ängen där du kysste mig

    8. Kristen trosbekännelse

    9. Gökrop

    10. För alla vindar

    11. En såningsman

    12. Idyll och epigram

    13. Prinsessan Juni

    14. Till sist

Bo Linde var något av en särling, åtminstone stilmässigt. Vid en tid då de mest tongivande personerna i svenskt musikliv var utmanande avantgardister gick Linde i en annan riktning. Han skrev musik som skulle vara både skickligt och konstfärdigt utförd, men intagande och tillgänglig för en bredare lyssnarskara. Denna Sonatin för piano är ett av Lindes få verk för solopiano. Han skrev visserligen både kammarmusik och orkesterverk, men framför allt lämnade han efter sig ett stort antal verk för röst.

När den legendariska sångerskan och sångpedagogen Dorothy Irving kom till Sverige insåg hon att sångens ställning var låg i det avantgardistiska svenska musiklivet. Men tillsammans med ett antal kollegor arbetade Irving aktivt för att höja sångens status. Under en period tillägnades hon mängder av nyskriven musik. Bland annat uruppförde hon 1969 Bo Lindes sångcykel Fjorton sånger om våren.

I en radiointervju med Dorothy Irving från 2016 beskriver hon Bo Linde som försiktig och blyg men, som alla tonsättare, angelägen om att få dela med sig av sin musik. Till skillnad från många av hans samtida tonsättarkollegor var Linde inte intresserad av komplicerade konstruktioner, berättar Irving, utan att sätta en dikt till melodiös, logisk, enkel musik. ”Jag förundras ibland över varför inte Bo Lindes musik sjungs oftare” säger Irving.

Alexandra Büchel var en gång elev till Dorothy Irving och det var genom henne som Büchel upptäckte den nutida musiken. Som operasångerska har Alexandra Büchel gjort en mängd roller i samtida operor, senast i titelrollen i Martin Lissels nyskrivna opera NOBODY som hade urpremiär på Teater Giljotin tidigare i år. Men hon sjunger även romanser och gärna av Bo Linde när tillfälle ges. Hela Fjorton sånger om våren framför Alexandra här för första gången; tidigare har hon bara sjungit ett urval av sångerna.

Maurice Karkoff var studiekamrat med Bo Linde på musikhögskolan i Stockholm, men så som studierna var upplagda då i slutet av 1940-talet hade de väldigt lite med varandra att göra och fick inte höra varandras musik. Karkoff har beskrivits som en av 1900-talets starkaste och mångsidigaste symfoniker, men skrev även en hel del kammarmusik och flera hundra sånger. Sviten Tio japanska sånger vittnar om ett särskilt intresse för just östasiatisk diktkonst.

Vid sidan av sin älskade sånglärare är Alexandra Büchels stora idol hovsångerskan Margareta Hallin. Efter en mycket framgångsrik karriär som sångerska debuterade hon som tonsättare 1986 och komponerade under återstoden av sitt liv såväl sånger och kammarmusik som kantater, teatermusik, opera och orkestermusik. Två sånger av Li Tai Po är ett av Hallins tidigaste opus.

Sammantaget är det inte bara en konsert med vårtema utan i högsta grad ett personligt program med musik av tonsättare och musiker vars karriärer och livsöden ömsom löpt sida vid sida, ömsom omlott, och som fortsätter att påverka och inspirera nya generationer.