Ingår ej i årets festival
Jenny Hettne (1977) - A swarm came in from the dark, 11’
Lisa Streich (1985) - Sai Ballare? 8’
Esaias Järnegard (1983) - Isola, 17’
Johan Svensson (1983) - Rita cirklar, 8’
Jenny Hettne: A swarm came in from the dark
För violin och sex instrument.
Inspirationen till stycket växte fram ur en inre bild: hundratals insekter rör sig i ett rum, förflyttar sig i svärm från ett hörn till ett annat; rör sig till synes oförutsägbart, ibland en eller några stycken tillsammans, ibland hela gruppen. De stannar, tystnar - förflyttar sig igen, än hit, än dit. Fjäderlätta fjärilsvingar, knappt skönjbara, eller en hel svärm av vingar som flaxar hårt mot fönsterrutan; skiftningar mellan ett aggressivt massivt surrande och en ensam individ på vift.
Rörelsernas oförutsägbarhet tar sig uttryck i partier av senza misura och a tempo. Solisten intar även rollen som dirigent, likt en solokonsert från barocken. Harmoniskt bygger stycket på stråkarnas naturflageoletter, där violinen och cellon har varsin omstämd sträng. Ett surrande lågt fiss återfinns i alla instrument.
A swarm came in from the dark beställdes av Gageego! med stöd av Kulturrådet. Stycket är tillägnat Karin Hellqvist.
Jenny Hettne föddes 1977 i Göteborg och är numera bosatt i Stockholm. Hon har studerat komposition för bland andra Henrik Strindberg, Ole Lützow-Holm, Jörg Mainka och Bent Sörensen. Hon har en masterexamen i komposition från Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet.
Jennys komponerande fokuserar på ett innovativt klangutforskande, ofta i nära samarbete med musiker. Hon komponerar för såväl orkester som mindre besättningar, ibland i kombination med elektronik.
Jennys nära samarbete med eminenta musiker såsom Dimas Ruiz Santos, oboe, Jörgen Pettersson, saxofon och Karin Hellqvist, violin har resulterat i specialskrivna soloverk för dessa. Jennys kammar- och orkestermusik har framförts av bland andra Caput, Duo Harpverk (Island), Chamber Ensemble New Music in Ukraine, The Griffyn Ensemble (Australien), Norrbotten Neo, Pärlor för Svin, Duo Ego, Faint Noise, UmeDuo, Gageego! och Jönköpings sinfonietta (Sverige).
Lisa Streich: SAI BALLARE? is a pianotrio for three protagonists. They play in the shadow of a fictitious dance connected to Salò in 1975. The piece is devoted to the crevices between ugliness and beauty and tries to fill them with love.
Lisa Streich, född 1985 i Norra Råda, Sverige har studerat komposition och orgel i Berlin, Stockholm, Salzburg, Paris och Köln. Hennes verk har blivit framförda i Sverige, Tyskland, Israel, Österrike, Frankrike, England, USA och Kanada och har blivit spelade i svenska, tyska, norska och tjeckiska radion. Hennes musik har blivit spelad av bl.a. Quatuor Diotima, Nouvel Ensemble Moderne, Ensemble Recherche, OENM, Ensemble Sonanza och Stockholms Kammarkör vid bl. a. Taschenopernfestival Salzburg, ICMC, Ircam, Deutschlandfunk, Swedish Radio, Ultraschall, Tzlil Meudcan, Acht Brücken, Acanthes, Domkyrkan i Köln, och Schloss Solitude. Hon var stipendiat av Studienstiftung des deutschen Volkes samt uppehållsstipendiat vid Cité des Arts, Paris / Kungliga Musikaliska Akademin, Stockholm. 2013 utsågs hon till pristagare av Anne-Sophie Mutter fonden / Norrköpings Symfoniorkester och vann hon Busoni priset av Akademie der Künste, Berlin.2014 fick hon Konstnärsnämndens arbetsstipendium och hon vann Bernd Alois Zimmermann priset. 2015 fick hon Roche Young Commission av Luzern Festival och erhöll hon Rom priset från tyska regeringen. 2017 kommer en porträtskiva med hennes musik att lanseras av Edition Zeitgenössische Musik / WERGO. 2017/18 är hon composer in residence hos ensemble recherche.
Esaias Järnegard: Isola
Durata ca 17’ Isola är slutpunkten på en samling verk jag skrivit de senaste åren, mestadels kommer materialet från ett antal solostudier. Här, i Isola, kommer de samman: utbyter ljud med varandra, men låter också instrumenten i kortare sjok kommentera eller snarast ropa till varandra. Som tonsättare har jag försökt föreställa mig hur jag i en sliten eka, i kamp med en nyckfull vind, ror fram och vänder örat än dit, än hit för att sedan med pennan fånga klangerna där instrumentens röster möts. Isola är beställt av Mimitabu med stöd från Kulturrådet.
Esaias Järnegard (1983) tog masterexamen i komposition vid Högskolan för scen och musik (Göteborg) 2013. De avgörande estetiska intrycken fick han via nära samarbeten med ett fåtal musiker - inte minst i arbetet med det större cykliska arbetet Order (2009-2013) - och de många åren av privata studier för Pierluigi Billone. Fokuset återfinns i mindre kammarsättningar där samspelet mellan kropp och instrument är i fokus, inte sällan söks ett uttryck där musiken snarast anlägger ett rituellt utforskande av klangen.
Johan Svensson: Rita cirklar
Det är en spännande lek att rita klingande cirklar. Rotationer går att göra på många olika sätt och på många olika nivåer; flera lager av repetitiva mönster. På ett sätt ritades cirklarna i det här stycket när musiken komponerades. Men titeln pekar snarare på musikernas aktioner som ritar cirklarna när musiken framförs.
Johan Svensson (f. 1983) är en svensk tonsättare som utforskar fältet mellan akustisk och elektronisk musik. Hans fokus ligger på kammarmusik men kompositionerna sträcker sig från solo-verk till symfoniorkester. Hans musik innehåller ofta alternativa sätt att, med elektroniska medel, producera ljud. För tillfället intresserar han sig för datorstyrda solenoidrobotar samt relationer mellan musiker och maskin som kan uppstå vid en live-situation. Han är konstnärlig ledare och en av grundarna av ensemblen Mimitabu.
Johan har studerat komposition vid Universität für Musik und darstellende Kunst i Graz, Norges musikkhøgskole i Oslo, Högskolan för scen och musik i Göteborg samt deltagit i flera masterclasses och kurser såsom Darmstädter Ferienkursen für neue Musik och Impuls academy. Han har studerat för Klaus Lang, Pierluigi Billone, Beat Furrer, Asbjørn Schaathun och Ole Lützow-Holm.
Hans musik har blivit framförd på MATA festival i New York, ULTIMA Oslo Contemporary Music Festval, Internationale Ferienkurse für Neue Musik i Darmstadt, Nordic Music Days Tempo Reale i Florens av Norwegian Radio Orchestra, ensemble mosaik, Curious Chamber Players, Athelas Sinfonietta och Ricciotti ensemble med flera.