Gustaf Sjökvists kammarkör Foto: Ryno Quantz
Gustaf Sjökvists kammarkör Foto: Ryno Quantz

Gräsklippare, Antenn, Fåglar

Kristin Boussard f. 1988
Gräsklippare, Antenn, Fåglar (2006)

för saxofonkvartett 9 min

Andrea Tarrodi  f 1981
Ekarna (2014) 6'
för kör

Maria Lithell Flyg f 1965
"Moral biter sällan på hunden". (2018-2019) 8'
för saxofonkvartett, konsertant version, uruppförande

Sven-David Sandström *1942
Lobet den Herrn (2003) 8'
för kör


TEXTER

Ekarna

Under gatorna
börjar ekarna växa
bryter upp staden

Och nattens alla lyktor
förgrenar sig på himlen

Lobet den Herrn
Lobet den Herrn, alle Heiden, und preiset ihn, alle Völker!
Denn seine Gnade und Wahrheit waltet über uns in Ewigkeit. Alleluja.

Prisa Herren, alla folk lova honom, alla länder!
Väldig är hans godhet mot oss, Herrens trofasthet är evig. Halleluja.


Psalm 117, 1-2

Medverkande
Mathias Karlsen Björnstad, sopransaxofon
Jörgen Pettersson, altsaxofon
Leif Karlborg, tenorsaxofon
Linn Persson, barytonsaxofon
Verkkommentarer

Gräsklippare, Antenn, Fåglar

Surr, motorljud, darrningar, puttrande, drillar... Vi omges konstant av vibrerande ljud. En del tycker vi om, en del stör oss. I verket gräsklippare, antenn fåglar vill jag uppmuntra dig som lyssnar till att försöka finna musik i din vardagliga omgivning, genom att jag valt ut tre vibrerande ljudkällor, som tilltalar mig extra mycket, och länkat ihop dem musikaliskt. Gräsklipparen valde jag som inspiration då jag upplever att dess bordun och skiftande övertoner har en meditativ verkan på mig. Det jag menar med antenn är en sådan TV-antenn som satt på hustaken innan alla TV-sändningar blev digitala. När jag var liten och det blåste ute fick en sådan antenn vårt hus att resonera vilket alltid fascinerade mig och jag minns att jag tyckte att det lät lite läskigt. Många musikskapare har inspirerats av fåglar och i det här fallet har jag försökt efterlikna hur det kan låta i en skog när ett antal fåglar drillar på ett sådant sätt att de tillsammans skapar ett rytmiskt flöde.

Kristin Boussard är en tonsättare och ljudkonstnär numera verksam i Göteborg. Hennes drivkraft är hennes nyfikenhet och förmåga att hitta inspiration från sin omgivning. Det är inte ovanligt med utommusikaliska element i hennes skapelser och genom åren har publiken fått uppleva både akvarier med levande fiskar, torris, gitarrer preparerade med hårnålar, grammofonspelare och speglar. Vad hon önskar är skapa verk som upplevs som fantasifulla, drömska och inspirerande. Det finns dock alltid en underliggande ton av allvar i Boussards musik och på senare tid har empati varit ett genomgående tema.

Andrea Tarrodi föddes 1981 i Stockholm. Hon började spela piano som åttaåring och redan då väcktes lusten att skapa egen musik. Tarrodi har studerat komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Conservatorio di Musica di Perugia och Musikhögskolan i Piteå för bl a Jan Sandström, Fabio Cifariello-Ciardi, Pär Lindgren, Lars-Erik Rosell, William Brunson och Marie Samuelsson. Hon tog sin masterexamen i komposition från Kungliga Musikhögskolan år 2009.

Hennes musik har framförts på många scener runt om i världen, bland annat i Royal Albert Hall på BBC Proms 2017. År 2018 tilldelades hon en Grammis i kategorin bästa klassiska skiva för 'Tarrodi: String Quartets' med Dahlkvistkvartetten. Hennes musik har också representerats vid Östersjöfestivalen i Berwaldhallen ett flertal gånger.

Sitt genombrott som tonsättare fick hon då hon år 2010 vann första pris i Uppsala Tonsättartävling med verket Zephyros för orkester, något som ledde till flera framföranden av olika orkestrar runt om i världen. Tarrodi har erhållit stipendier från Kungliga Musikaliska Akademien, STIM, Statens Kulturråd och Konstnärsnämnden. 2011-2013 var hon utsedd till Sveriges Radio P2:s hustonsättare, ett uppdrag som inneburit beställningar från Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören, Dahlkvistkvartetten med flera. 2012 var hon Vårens Tonsättare i Berwaldhallen, då bland annat hennes orkesterverk Liguria uruppfördes av Sveriges Radios Symfoniorkester under chefsdirigent Daniel Harding. Samma år belönades hon med Musikförläggarnas Pris, Årets Konstmusikpris i kammarmusikkategorin för sitt stycke Empíreo. Under 2013-2014 var Tarrodi Västerås Sinfoniettas Tonsättarprofil. 2015 mottog hon Carin Malmlöf-Forsslings Pris.

Maria Lithell Flyg (1965)
Är verksam och utbildad tonsättare inom nutida konstmusik. Konstnärlig masterexamen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 2014.

Maria Lithell Flyg komponerar starka melodier och ger varje enskilt instrument en röst. Hennes musik har ett tonspråk och en känslighet som ofta bär på en sorg och innerlighet växlat med en absurd humor.

Hon har skrivit stycken till några av Sveriges och Tysklands finaste musiker såsom Cecilia Zilliacus, Olle Persson, David Huang, ensemble recherche (Tyskland), Stockholms Saxofonkvartett, Musica Vitae, Radiokören, KammarensembleN, Norrköpings Symfoniorkester, Magdalena Meitzner, Martin Sturfält samt musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester.

2018 vann hon 1:a pris för bästa film – Five Steps of Loss – regi Josua Enblom vid Live Score Festival, där musiken framfördes live av en kammarorkester med bland annat Stefan Harg, samt blandad kör, under ledning av Jonas Dominique.

2015 gick hon till final i Detroit Symphony Orchestras tävling Elaine Lebenbom Memorial Award med stycket In and Out för symfoniorkester. Har
erbjudits och varit på residens vid Ucross Foundation, Wyoming, USA
september 2016.

Har skrivit två kortare kammaroperor Kassandra / Högmod samt Någon borde ta tag i det här… som gästspelade på Folkoperan våren 2014 med musiker ur KammarensembleN.

Sven-David Sandström
Lobet den Herrn (2003)

Efter hans tioåriga professorstjänst vid Bloomington University i Indiana i USA förverkligade Sven-David Sandström en långvarig dröm: att liksom Bach komponera musik till kyrkoårets alla helgdagar. Kompositionsprocessen pågick i nära samarbete med de musikaliska ensemblerna i Stockholms domkyrka och Gustaf Sjökvist samt Hässelby församling och Mona Ehntorp. Den fullständiga verksamlingen täcker alla årets söndagar och omfattar huvudsakligen verk för kör a cappella av varierande svårighetsgrad men även stycken för sångsolist och orgel samt rena instrumentalverk. Visheten ropar är skriven för 18 söndagen efter Trefaldighet.

Ingen kompositör har gjort ett sådant intryck på det samtida svenska musiklivet som Sven-David Sandström. Hans mer än 300 kompositioner ger bevis för inte bara en imponerande produktivitet utan innehåller också ett brett utbud: från storslagna operor och oratorier till intim kör- och kammarmusik. Genombrottet kom 1972 med orkesterverket Through and Through och Sandström etablerade sig snabbt som en ledande modernist i den yngre generationen skandinaviska kompositörer. Kring 1980 kom en vändpunkt där den höga komplexiteten började kombineras med ett mer känslomässigt tonspråk. Dödsmässan De ur alla minnen fallna blev det första av ett stort antal framstående körverk, även exempelvis High Mass, ett juloratorium och sex motetter inspirerade av Johann Sebastian Bach.