Amaral Hellqvist, foto Jacob Blickenstaff
Amaral Hellqvist, foto Jacob Blickenstaff

Disobediences in Sound

Violinisten Karin Hellqvist och pianisten Heloisa Amaral debuterade som Duo Hellqvist/Amaral 2011 i Oslo med Iannis Xenakis Dikthas för violin och piano, ett verk vars intensiva dialog mellan två kontrasterande röster präglat duons anda och verksamhet. Duon utforskar med gränslös nyfikenhet den nya musiken i såväl sina samarbeten med olika samtida tonsättare som i seminarier och workshops kring interpretation, notation och praktiskt genomförande av experimentell musik.
 

Lisa Streich (1985) - SAFRAN för violin och motoriserat piano - 15 min, 2017

Kent Olofsson (1962) TEND för violin, piano, keyboard och elektronik (uruppförande) - 18 min, 2016-17

Medverkande
Karin Hellqvist, violin
Heloisa Amaral, piano
Kent Olofsson, elektronik
Verkkommentarer

SAFRAN for violin and motorised piano
SAFRAN är ett stycke som både doftar och försöker att minnas dofter. Mer än någon annan krydda är den mig kär. Den är både söt och bitter. Och även om den är mera söt än bitter så inte söt som socker utan söt på alla möjliga vis och i alla möjliga riktningar. Alla dessa variationer av sötma, man skulle också kunna känna in en mjukhet, är obeskrivliga. Riktningarna variationerna svävar ut iverkar vara minutiöst små och inte ha något direkt eget mål. Men  sammanlagda i sin stora summa har de mycket väl det. Och existerar det gör dom! SAFRAN är en abstrakt plan av ett nät av flyktiga riktningar som inte för till ett speciellt mål utan flyter omkring i sin egen existens och definierar sig själva på just detta vis.

 

TEND (2016-17) är ett verk för violin, piano och elektronik.
Titeln – TEND, som i orden ” extend” och “distend”, refererar till det latinska tendere som betyder att sträcka, sprida ut.
Verket är baserat på material från Paganinis första Capriccio för violin, som till stor del består av snabba, upprepade arpeggio-ackord. Utifrån denna rörelse sträcks materialet ut, sprids och utvecklas i olika riktningar, från violinen till pianot till elektroniken.
Pianisten spelar förutom det akustiska pianot också på en sampler som inledningsvis utökar pianots toner med en tonserie byggd på övertoner. Dessa rena naturtoner ställs mot det akustiska instrumentets liksvävande stämning och skapar en mikrotonal harmonik. Efterhand utökas samplern också med andra klanger, dessa består både av akustiska ljud från preparerat piano, bearbetade violinljud liksom syntetiska klanger.
Verket komponerades för Karin Hellqvist och Heloisa Amaral med stöd från Kulturrådet.

 

Lisa Streich, born in Norra Råda, Sweden in 1985, studied Composition and Organ in Berlin, Stockholm, Salzburg, Paris and Cologne with among others Johannes Schöllhorn, Adriana Hölszky, Mauro Lanza and Margareta Hürholz. Master classes with a.o. Chaya Czernowin, Steven Takasugi, Beat Furrer and Daniel Roth complete her musical education.

Her works have been performed in among other countries in Sweden, Germany, Israel, France, Austria, Great Britain, Japan, Canada and the US. Her music has been played by among others Deutsche Symphonieorchester Berlin, Quatuor Diotima, Ensemble Recherche, Nouvel Ensemble Moderne, OENM, Eric Ericson chamber choir and Sweden ìs radio choir at among others Lucerne Festival, MATA New York, Ultraschall Berlin, Tzlil Meudcan Tel Aviv, Ircam Paris, Wien Modern and Cologne Cathedral.

Prizes and scholarships include Cité des Arts Paris, orchestra prize by the Anne-Sophie Mutter Fund, Busoni Förderpreis of the Academy of Arts Berlin, Bernd Alois Zimmermann Prize, the Rome Prize Villa Massimo, Roche Young Commission by the Lucerne Festival and the Ernst von Siemens composers prize. She has a portrait CD at WERGO / Zeitgenössische Musik (2018) and KAIROS (2019). Part of her work is published by RICORDI Berlin.

Upcoming projects are with the Bayerische Staatsoper, Lucerne Festival Orchestra, Collegium Novum Zürich and Carolin Widman.

She lives on Gotland, Sweden. 

 

Kent Olofsson är en tonsättare med en omfattande konstnärlig produktion, han har komponerat närmare 200 verk som spänner över ett brett fält av genrer, ensembletyper och sammanhang: orkester, kammarmusik, elektroakustiskt, vokalt, rockmusik och samarbeten med konstnärer inom olika områden. Hans musik är flitigt framförd, även internationellt och han har tilldelats en rad prestigefyllda kompositionspriser, senast Rosenberg-priset.  Det senaste decenniet har hans arbete varit fokuserat på scenkonst och han är en del av den uppmärksammade teatergruppen Teatr Weimar. 2018 disputerade han i konstnärlig forskning med avhandlingen ”Composing The Performance – An exploration of musical composition as a dramaturgical strategy in contemporary intermedial theatre”

Konserten genomförs med stöd av Musikverket och Kulturrådet