Program 15-24 mars 2024
Fri entré till alla konserter - med undantag för Sonnets of Darkness and Love
fredag 15 mars
Program
- Välkomsttal av Martin Jonsson Tibblin, ordförande i FST (Föreningen Svenska Tonsättare) och Staffan Becker, konserthuschef i Berwaldhallen.
- Jörgen Pettersson och Theo Hillborg framför Britta Byströms Later the Same Day för två sopransaxofoner.
Fri entré till samtliga med biljett till konserten med Radiokören kl. 19.00.
Rabatterade biljetter till Radiokörens konsert kan köpas på följande länk:
https://tix.se/sv/berwald/specialoffer/tickets/13426/
Fri entré till samtliga evenemang förutom konserterna i Berwaldhallen.
Berwaldhallen Nedre foajén
Radiokören
Nils Landgren, trombon och sång
Kaspars Putniņš, dirigent
Anna Hedelius, presentatör
Program
Sven-David Sandström Sonnets of Darkness and Love, 50 min
Radiokören tillsammans med trombonisten Nils Landgren och chefsdirigent Kaspars Putniņš tolkar Sven-David Sandströms Sonnets of Darkness and Love med texter om kärlek från Höga visan, William Shakespeare, Federico García Lorca och Friedrich Nietzsche.
lördag 16 mars
Radiokören
Kaspars Putniņš, dirigent
Nils Landgren, trombon och sång
Anna Hedelius, presentatör
Program
Sven-David Sandström Sonnets of Darkness and Love, 50 min
Radiokören tillsammans med trombonisten Nils Landgren och chefsdirigent Kaspars Putniņš tolkar Sven-David Sandströms Sonnets of Darkness and Love med texter om kärlek från Höga visan, William Shakespeare, Federico García Lorca och Friedrich Nietzsche.
söndag 17 mars
- Storkyrkans Kammarkör
- S:t Jacobs Kammarkör
- Helene Stureborg & Gary Graden, dirigenter
- Anne Pajunen, mezzosopran
- Anders Åstrand, slagverk
- Mattias Wager, orgel
- Storkyrkans Kammarkör
- S:t Jacobs Kammarkör
- Helene Stureborg & Gary Graden, dirigenter
- Anne Pajunen, mezzosopran
- Anders Åstrand, slagverk
- Mattias Wager, orgel
Program
- Agneta Sköld Den levande Maria (2018) – svit i fem satser
Let your light come (2019) - Paula af Malmborg Ward ur Missa Praesentis Dialectica,
- In time, Interiorem ur Projektet, Crooning,
- Den äng som höljts uruppförande & Full fathom five
Konsertlängd 1 h 15 minuter fri entré | Insamling till musikverksamheten I samarbete med Svensk musikvår.
Samtida klanger med ekon av kyrklig tradition blir det då musik av Paula af Malmborg Ward och Agneta Sköld står på programmet.
Storkyrkan
Fri entré
KammarensembleN
Emma Sventelius, sopran
Anna Hedelius, presentatör
KammarensembleN
Malin Klingborg, oboe
Magnus Holmander, klarinett
Martin Krafft, fagott
Jörgen Pettersson, saxofon
Tom Poulson, trumpet
Sören Hermansson, horn
Ivo Nilsson, trombon
Niklas Brommare, slagverk
Magdalena Meitzner, slagverk
Anders Kilström, piano
Laura Stephenson, harpa
Jeffrey Lee, violin
Karin Hellqvist, violin
Göran Fröst, viola
Hanna Dahlkvist, cello
Valur Pálsson, kontrabas
Recitatör i Rotorelief: Chrichan Larson
Dirigent: Franck Ollu
Program
- Henrik Strindberg Etymology, 17 min
- Ylva Fred Den Sista Människans Leende, uruppförande, 12 min
- Ivo Nilsson ROTORELIEF, 15 min
I fyrtio år har KammarensembleN varit den samtida musiken trogen. Vid 40-årsjubileet har man bjudit in dirigentens konstnärlige ledare under många år, Franck Ollu, att leda ett program som pekar både bakåt och framåt. På repertoaren står några av ensemblens återkommande klassiker samt en beställd sångcykel som leder oss in i framtiden.
Konserthuset Stockholm Grünewaldsalen
måndag 18 mars
Stockholms Saxofonkvartett
Anna Hedelius, presentatör
Stockholms Saxofonkvartett
Jörgen Pettersson, altsaxofon
Theo Hillborg, tenorsaxofon
Linn Persson, barytonsaxofon
Program
Henrik Strindberg Modell 3 (1984/2004), 4 min
fyra sopransaxofoner
Leilei Tian La caverne des idées (2010), 10 min
saxofonkvartett
David Riebe Kostymen sys i det tysta (2022), 10 min
saxofonkvartett
Diana Rotaru Fly in Amber (2010), 13 min
Karin Rehnqvist …and so the day ends (1994/2024), 6 min
altsaxofon, två tenorsaxofoner, barytonsaxofon
När Stockholms Saxofonkvartett bjuder in till konsert i Tyska kyrkan står fem verk som skrivits direkt för ensemblen på repertoaren. Musik av Karin Rehnqvist, Henrik Strindberg, Leilei Tian, David Riebe och Diana Rotaru.
Tyska kyrkan
Fri entré
Hans-Ola Ericsson
Dror Feiler
Dror Feiler och Hans-Ola Ericsson har samarbetat till och från under många år. Dels har Hans-Ola framfört en stor del av Drors orgelverk, dels har Dror regisserat en kyrkoopera av Hans-Ola och tillsammans har de satt upp Bachs Matteuspassion. Dessutom har de vid åtskilliga festivaler uppträtt som musiker tillsammans. I Tyska kyrkan möter vi dem som både tonsättare och musiker i en unik konsert som firar närvaron.
Tyska kyrkan
Fri entré
tisdag 19 mars
- Mattias Hållsten
- Anton Alfvén
- Vilhelm Bromander
- Mattias Hållsten
- Anton Alfvén
- Vilhelm Bromander
Program
Hållsten/Alfvén/Bromander (2024), 15 min
shō, röst, kontrabas
Mattias Hållsten Solo #2 (2023), 15 min
shō och elektronik
Den unge tonsättaren Mattias Hållstens musik utforskar gränslandet mellan akustiskt och elektroniskt ljud, där olika syntestekniker och instrumentationer kombinerat med fokus på precis intonation ger lyssnaren en diffus upplevelse av klangkropp(ar).
Hållsten studerar sedan 2022 munorgeln shō för den japanska musikern Ishikawa Ko och på Aliasteatern kommer han bland annat att framföra ett egenkomponerat stycke för shō och elektronik.
Under 2023 initierade Hållsten Stockholm JI Ensemble med tio Stockholms- och Göteborgsbaserade musiker som alla har olika bakgrunder och relation till intonation. I ensemblen, som framtäder även i mindre sammansättningar med olika kombinationer av musiker och instrument, undersöks hur intonationsmässiga idéer kan uttryckas med olika instrumentationer och spelstilar. Projektdeltagarna har alla olika erfarenheter av och relation till JI, och besitter tillsammans en bredd av olika sorters praktisk, teoretisk och intuitiv kunskap.
Aliasteatern
Fri entré
Program
Karin Rehnqvist Sji olwatt (1989), 4 min
soloröst, fem röster och slagverk
Marie Samuelsson Vaggvisa ur Jorun orm i öga (2013), 5 min
vokalsextett
Ciarán Hayes Paraphrase (2022), 8 min
fagottsolo
Kent Olofsson Förbannad. Tid (2024), 9 min
vokalsextett
Chris Moriarty G'wan GET! (2024), uruppförande, 7 min
klarinett, fagott, violin, kontrabas, slagverk
Thomas Jennefelt Två sånger om vinter:
Sleep now (2018, 2024), 4 min
En vinternatt (2012, 2024), 7 min
vokalsextett
Vilhelm Bromander Viska i mitt öra (2022), 3 min
saxofon, basklarinett, fagott, violin, kontrabas
Anton Alfvén Förspel till Om (2024), uruppförande, 8 min
Fem röster, oboe, basklarinett, fagott, tuba, slagverk
Då konstmusikgruppen Ensemble Getögon och Vokalharmonin för första gången tar plats på samma scen ges plats åt verk av både den nya generationens tonsättare och etablerade tonsättarprofiler. Konserten på Aliasteatern uppmanar till uppmärksamt lyssnande och ett fördjupat förhållande till både musiken och resten av tillvaron.
Aliasteatern
Fri entré
onsdag 20 mars
The Aleatoric Chamber Ensemble
The Aleatoric Chamber Ensemble
My Eklund: kontrabasblockflöjt och elektronik
Per Gärdin: saxofoner
Daniel Borgegård Älgå: basklarinett och flöjt
Program
- Lars Bröndum Sentient Entities, 12 min
- Per Gärdin Eleventh Hour, 13 min
- My Eklund, Lars Bröndum, Daniel Borgegård Älgå, Per Gärdin Alea iacta est, 15 min
- Lars Bröndum Aleatoric Anthem for Tunisia, 8 min
Ordet aleatorik kommer från det latinska ordet alea, som betyder tärning. I aleatorisk musik har musikerna som framför stycket möjlighet att improvisera inom en av tonsättaren fastställd ram.
Aliasteatern
Fri entré
Zöllner-Roche Duo
Zöllner-Roche Duo
Eva Zöllner, ackordeon
Program
- Julie Zhu nadir aux pommes (2021), svensk premiär, 9 min
klarinett, accordion och video - Martin Rane Bauck sondern die sterne, die sterne der erde (2024), svensk premiär, 8 min
klarinett, accordion (med stöd av Arts Council Norge) - Jonatan Sersam passing lodestones (2020), 6 min
klarinett, accordion - Lina Järnegard In Wind, Water and Waiting (2020), 8 min
klarinett, accordion - Johan Svensson double dubbing (firefly song) (2021), 12 min
klarinett, accordion och 16 piezo buzzers
Klarinettisten Heather Roche och accordionisten Eva Zöllner är två av den nutida konstmusikens mest mångsidiga och anpassningsbara röster, kända för sitt utforskande av experimentella framförandeformer och utökade tekniker. På Aliasteatern bjuder de på ett program där vi kan höra vindens klagan, genomträngande högtalarpip och det stilla ljudet av en guldfisk i en skål.
Aliasteatern
Fri entré
torsdag 21 mars
Jonatan Sersam
Alexandra Büchel, sopran
Program
Kl. 10.30-11.00 Drop-in
Kl. 11.00-12.30 Samtal med Jonatan Sersam och Alexandra Büchel
Kl. 12.30-14.00 Lunch, kaffe och mingel
Jonatan Sersam, född 1986 i Lövestad, bor och verkar i Malmö. Under festivalen Svensk Musikvår är han aktuell med två verk: passing lodestones 20/3 kl. 20.00 på Aliasteatern och prisbelönade presencia de Sombra 24/3 kl. 13.00 på Musikaliska. Jonatan kommer att berätta om arbetet med röst, text och instrument i presencia de Sombra (2022) för sopran, cello och viola da gamba och Beyond Lust för video, stråktrio och berättare. Alexandra Büchel, sopran på konserten den 24/3 kommer att reflektera ur ett sångarperspektiv.
Havanna, plan 14, Stim-huset, Hornsgatan 103, Stockholm
Föranmälan till: kansli@fst.se
Gustaf Sjökvists Kammarkör
Florian Benfer, dirigent
Gustav Lindsten, elektronik
Program
- Georg Riedel Agnus dei, ur Missa increduli (2000), 3 min
- Gustav Lindsten Moonstone (2023), 7 min
eletroakustisk improvisation - Victoria Borisova-Ollas Adoration of the Magi in the Snow (2000), 11 min
en polyfonisk fantasi för orgel - Gustav Lindsten Gestalt (2023), 4 min
elektroakustisk improvisation - Sven-David Sandström
Kom till mig, ur Musik för kyrkoåret (2010), 3 min
Had I not been awake, ur Human Chain (text Seamus Heaney) (2011), 3 min - Gustav Lindsten Missa nova för blandad kör och elektronik (2023), 20 min
1 Kyrie
2 Gloria
3 Credo
4 Agnus Dei
Gustav Sjökvists Kammarkör och elektronmusikern/tonsättaren Gustav Lindsten fyller Ersta kyrka med samtida körmusik som på olika sätt berör det religiösa och andliga. Konserten inleds med en hyllning till nyligen bortgångne kompositören Georg Riedel genom hans egen Agnus Dei från Missa increduli.
Ersta Kyrka
Fri entré
fredag 22 mars
Studenter vid KMH
Sonanza
Jan Risberg, dirigent
Anna Hedelius, presentatör
Studenter vid KMH
Saara Kangas, violin
Senja Ali-Mattila, viola
Annika Valkeajoki violoncell
Herdis-Augusta Linnet, piano
Cheap Thrills:
Tiitta Moilanen, altflöjt
Patricia Träff, basklarinett
Alexandru Munteanu, slagverk
Malin Axelsson, piano
Program
- One pen and One book (2013), 15 min
fl, kl, vibra, piano, 2 violiner, viola, cello, kontrabas - No. 4 (2018), 5 min
Pianokvartett, KMH-studenter - Music for Clarinet d’Amore and Strings 3:e satsen (2018), 4 min
version för A-klarinett, 2 violiner, viola, violoncell, kontrabas
solist: Mats Wallin - Femte strängen (2009), 9 min
soloviolin: Anna Lindal - Näcken epilog (1994, reviderad 2014, 2024), 5 min
klarinett, vibrafon, violin, kontrabas, piano - Cheap Thrills (1993), 9 min
altflöjt, basklarinett, slagverk, piano och dator (Pd-patch)
LMH-studenter, flöjtsolo: Tiitta Moilanen - Tidslinje (2008), 9 min
flöjt, klarinett, vibrafon, piano, 2 violiner, viola, violoncell, kontrabas
Alla kompositioner av Henrik Strindberg
Den evigt unge Henrik Strindberg fyller 70 år. Han är Svensk Musikvårs tonsättarprofil 2024 och Sonanza hyllar honom med en porträttkonsert med verk komponerade under dynamiska skeden i hans karriär.
Direkt efter lunchkonserten hålls ett samtal om musiken där Henrik Strindberg och Jan Risberg medverkar med Anna Hedelius som moderator – välkomna att stanna och lyssna!
Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Fri entré men biljetter måste bokas.
Boka biljett
Henrik Strindberg, tonsättarprofil 2024
Jan Risberg, dirigent
Anna Hedelius, presentatör
Sedan barn-och ungdomsåren i Kommunala Musikskolan i Kalmar har Henrik Strindberg verkat över sex decennier i musikens tjänst. Redan som tonåring i proggbandet Ragnarök, grundat 1972, strävade han och bandkompisarna efter att hitta eget sound. Samma drivkraft präglar Strindberg som konstmusiktonsättare.
– Mitt mål är att försöka skapa något som man inte har hört förut.
I samtal med Sonanzas konstnärlige ledare Jan Risberg och kulturjournalist Anna Hedelius tar Henrik Strindberg med oss på en resa i sitt musikaliska universum – ett universum av spektrummusik, övertonsserier och flageolettarpeggion.
Kungl. Musikhögskolan Kungasalen
Fri entré
Program
14.00 och 16.00
14.00 och 16.00
Hara Alonso och Concepción Huerta Memoria (2024) 5’52’’
14.06 och 16.06
Leo Bodén sua/neas (2023) 5’04’’
14.12 och 16.12
Niklas Dahlqvist Sickla Kanalväg 30 (2024) 3’39’’
14.16 och 16.16
Ludvig Elblaus Line Loop Structure (Folded) (2024) 9’43’’
14.26 och 16.26
Simon Hansson Tela II (2024) 10’
14.37 och 16.37
Kim Hedås Lein (2019) 10’
15.00 och 17.00
15.00 och 17.00
Roya Naini North Bend (2023) 1’30’’ + All Too Much (2023) 2’00’’
15.05 och 17.05
Jon Nensén Electrical Studies no 8.1 (2024) 4’24’’
15.10 och 17.10
Louisa Palmi Danielsson Is it for the Government? (2024) 4’03’’
15.15 och 17.15
Erik Peters Skyltar och pilar (2021) 5’13’’
15.21 och 17.21
Mattias Petersson Three Modes of Existence (2023) 10’
15.32 och 17.32
Mattias Sköld: Values of sound #1 (2021) 5’14’’
15.38 och 17.38
Assar Tallinger Soft Power / Hazardous Lounge II (2023) 9’56’’
Öppen dörr – välkommen att komma in och lyssna kort eller länge!
https://www.kmh.se/konserter---evenemang/alla/elektroakustisk-eftermiddag.html
Kungl. Musikhögskolan Lilla salen
Fri entré, ingen biljett behövs.
Program
Fredrik Hedelin Valv (2022) 6’
Sara Hammarström, flöjt, Robert Ek, klarinett och Fredrik Hedelin, orgel
Torbjörn Lundquist Pastorale (1965) 4’
Daga Fagius, accordeon
Niklas Breman Våldsamt lugn (2014), till K S-H, 9’
Katarina Ström-Harg, piano
Karin Rehnqvist Psalm ur natten (2006) 5’
Sofie Desirée Maritvold, altsaxofon
Tove Kättström Map of lost sisters (2023) 12’
Senja Ali-Mattila, viola, Therése Magnusson, viola, Tatiana Nikolopoulou, piano och
Garance Enjalbert, slagverk
paus
Ylva Skog Baudelaire sånger (2003) 13’
I O Vaggerska
II När mörkret omsider stiger
III Till konstfullt uttänkt list
IV Låt oron fly
Tora Daugstad Wik, sopran och Hanna-Kerttu Sarsila, gitarr
Britta Byström Day Dream (2013) 7’
Joseph Griffin, viola
Zacharias Ehnvall Reassemblance (2024) 10’ – uruppförande
Alexandru Munteanu, slagverk och Zacharias Ehnvall, orgel
Kungliga Musikhögskolan deltar i festivalen Svensk Musikvår
fredagen den 22 mars 2024
Kungl. Musikhögskolan Nathan Milsteinsalen
Fri entré men biljett måste förbokas
Boka biljett
lördag 23 mars
Ensemble Son
Ensemble Son
Jonny Axelsson, slagverk
Ivo Nilsson, trombon
Jörgen Pettersson, saxofon
Program
- Henrik Strindberg Rapidité (2008), 6 min
tenorsaxofon, trombon - Maurizio Pisati SHACK (2001), 8 min
tenortrombon, slagverk - Leilei Tian Melting (1998), 9 min
gitarr, vibrafon - Ivo Nilsson Sotto Vuoto (2003), 9 min
tenorsaxofon, trombon - Jörg Widmann Duell (1998), 8 min
elgitarr, trombon
Boxning bygger, liksom musik, på tempo, uppmärksamhet, tajming och känsla. Så varför inte anordna en konsert i boxningsringen? Den tanken slog Stig-Göran ”Stigge” Flemström, ordförande i Narva boxningsklubb, samt medlemmarna i Ensemble Son när det gick upp för dem vilken fantastisk konsertlokal klubben är. Under Knockad av klanger möts två musiker åt gången – i olika kombinationer – i boxningsringen och går varsin rond i ett varierat program med svensk och internationell musik.
Narva Boxningsklubb
Fri entré
Arméns musikkår
Arméns musikkår
Per Friman, saxofon
Sebastian Fjellheim, saxofon
Jesper Eriksson, saxofon
Filip Källner, saxofon
Blåskvintetten:
Malin Gustavsson, flöjt
Elin Larsen, oboe
Kristian Möller, klarinett
Bodil Kindlund, fagott
Jonas Lindström, horn
Program
Dror Feiler Ki (1998), 3 min
saxofonkvartett
Sven-David Sandström Wind Pieces (1996), 15 min
blåskvintett
Marie Samuelsson Katt: Nio Liv (1989), 7 min
blåskvintett
Maria Lithell Flyg Lament and tear (2020), 12 min
blåskvintett
Paula af Malmborg Ward Yakuzi (1993), 7 min
saxofonkvartett
Arméns musikkår är den största av Försvarsmaktens tre professionella orkestrar med 53 heltidsanställda musiker. När de blåser upp i Marabouparken står Sven-David Sandströms svängiga blåskvintett Wind Pieces på repertoaren. Dessutom tre energiska blåsarverk av Marie Samuelsson, Paula af Malmborg Ward och Maria Lithell Flyg samt en begrundande saxofonkvartett av Dror Feiler.
Marabouparken
Fri entré
söndag 24 mars
Lipparella
Alexandra Büchel, sopran
Åsa Åkerberg, violoncell
Anna Hedelius, presentatör
Program
Edu Haubensak Mycel (2023), uruppförande, 10 min
Teorb med skordatura
Chrichan Larson Pair (2002), 12 min
Violin, violoncell
Peter Ablinger Ohne Titel 1-10 (2005), 5 min
Ylva Fred Tre parenteser:
kvittot i påsen – cigaretten efteråt – du är besviken (2016), 5 min
luta, viola da gamba
Utdelande av Svenska Saltöstiftelsens Järnåkerstipendium 2023
Pristagare: Jonatan Sersam för stycket presencia de Sombra
Jonatan Sersam presencia de Sombra (2022), 15 min
Sopran, violoncell, viola da gamba
Lipparella samarbetar under Svensk Musikvårs finaldag med sopranen Alexandra Büchel och cellisten Åsa Åkerberg i en konsert som bland annat bjuder på uruppförandet av Edu Haubensaks Mycel samt svensk premiär för Jonatan Sersams Järnåkerprisbelönade stycke presencia de Sombra.
Musikaliska
Fri entré
ensemble neo
Anna Hedelius, presentatör
ensemble neo
Sara Hammarstöm, flöjter
Robert Ek, klarinetter
Mårten Landström, piano
Daniel Saur, slagverk
Brusk Zanganeh, violin
Damon Taheri, viola
Nick Shugaev, cello
Program
- Jenny Hettne As they flutter about (2023), 10 min
baskl + elektronik - Kim Hedås Under luften (2002), 12 min
altfl, baskl, vla, vlc - Djuro Zivkovic Citadel of Love (2019/20), 35 min
fl, kl, pi, slv, vln, vla, vlc
År 2023 firade ensemble neo 17 år i frontlinjen för nutida kammarmusik. Den internationellt hyllade ensemblen har sedan starten strävat efter att vara en distinkt röst på den svenska nutida musikscenen.
Musikaliska
Fri entré