Festivalprogram 2020


Livestreamas utan publik

- Mormor Karins bravader – barnföreställning
Foto: Fredrik Thurfjell
Foto: Fredrik Thurfjell

Mormor Karins bravader – barnföreställning


Musikaliska

Se livestreamingen här

Livestreamas utan publik
Program

Svensk Musikvår är glada och stolta över att presentera föreställningen Mormor Karins bravader, ett musikaliskt äventyr och en överraskande berättarkonsert för barn och vuxna. På ett lekfullt sätt blandas spännande och varierad musik av svenska kompositörer som Andrea Tarrodi, Katarina Leyman och Tebogo Monnakgotla med en fantasifull och dråplig historia om fyra musiker som måste gå och lägga sig. Föreställningen Mormor Karins bravader presenteras i samarbete med Länsmusiken i Stockholm. 



Föreställningen riktar sig i första hand till skolor, men andra intresserade kan maila direkt till anita.bohlin@musikaliska.se och boka i mån av plats. 

Musik av

Andrea Tarrodi (1981) - Over and over again (2017)

Katarina Leyman (1963) - Spiral moves (2017)

Catharina Backman (1961) - Kinderlied (2013)

Marie Samuelsson (1956) - Sirén (1996)

Paula af Malmborg Ward (1962) - Yakuzi (1992/93)

Tebogo Monnakgotla (1972) - Crossing Borders (2015)

Verkkommentarer

Mormor Karins bravader

om mormodern som kunde flyga, hennes 6 åriga barnbarn och deras fantastiska eskapader långt upp i norr vid Bottniska viken. 



Herr Larsson ska hjälpa Saxkvartetten att gå och lägga sig inför en viktig spelning. Han berättar om sin mormor Karin, en modig, egensinnig kvinna med röd rullator som kunde flyga. Vi förs in i en värld av magisk realism, där musiken och berättelsen får ta sin egen plats, som vävs samman till ett fantastiskt äventyr med ekvilibristiska saxofonister och oväntad koreografi. Projektet föddes ur viljan att lyfta fram våra fantastiska svenska kvinnliga, nu levande tonsättare och deras musik genom en visuell saga om en stark äldre kvinna med mustigt berätteri, poetisk rörelse och nutida musik. En berättarkonsert för barn och vuxna av skådespelaren Fredric Thurfjell och Nordiska Saxofonkvartetten med musik av Catharina Backman, Marie Samuelsson, Andrea Tarrodi, Katarina Leyman, Paula af Malmborg och Tebogo Monnakgotla.

Medverkande

FREDRIC THURFJELL - skådespelare, regissör och dramatiker. Fredric gick ut Teaterhögskolan 1992 och har frilansat som skådespelare, varietéartist, saxofonist och regissör på ett 15-tal teatrar, bl.a. Malmö Stadsteater, Gävle Folkteater, Dramaten/Cirkör och Teater Pero. På Teater Pero spelade han bl.a. långkörarna Jamen Benny, Fjodor får en låda och Uppfinnaren. Han skrev de två sistnämnda. Våren 2016 gick han utbildningen "Skådespelare skriver manus" på Stockholms Dramatiska Högskola. Han är även utbildad på Elektronmusikstudion (EMS). Han har tre gånger fått Konstnärsnämndens Arbetsstipendium för att utforska "Saxofonen som skådespelare". Fredrics hemsida: http://fredricthurfjell.weebly.com/ 

Johannes Thorell, sopransaxofon

Martin Eriksson, altsaxofon

Mattias Karlsen Björnstad, tenorsaxofon

Anna Magnusson, barytonsaxofon

NORDISKA SAXOFONKVARTETTEN bildades 2002 och jobbar aktivit med tonsättare och musiker från de nordiska länderna samt resten av världen. Kvartetten består av 4 av de mest framstående skandinaviska saxofonisterna som regelbundet turnerar runt världen med konserter och master classes i bland annat Sydafrika, Iran Argentina, Bolivia, USA, Storbritannien, Ukraina, Lettland, Litauen, Estland, Frankrike, Turkiet och de Nordiska länderna. Kvartetten har nyligen samarbetat och uruppfört musik av tböland andra Andrea Tarrodi, Molly Kien, Katarina Leyman, Per Egland, Tebogo Monnakgotla, Volodymyr Runchak och Bjørn Bolstad Skjelbred. Nordiska Saxofonkvartetten är mycket uppskattade för sitt känsliga och uttrycksfulla musikerskap samt sin scennärvaro. Sedan 2014 är Nordiska Saxofonkvartetten Henri Selmer Paris saxophones artists och samarbetar även med musikaffären Jonas Näslund AB. 


Livestreamas utan publik

- Disobediences in Sound med Karin Hellqvist
Karin Hellqvist,  foto: Yusuke Suzuki
Karin Hellqvist, foto: Yusuke Suzuki

Disobediences in Sound med Karin Hellqvist


TeaterStudio Lederman

Livestreamas utan publik
Medverkande

Karin Hellqvist, violin

Kent Olofsson, elektronik


Livestreamas utan publik

- Trio Soli med KammarensembleN
Trio Soli
Laura Stephenson, harpa, foto: Hampus Andersson,

Trio Soli med KammarensembleN


TeaterStudio Lederman

http://www.teaterlederman.com/forestallningar/

Livestreamas utan publik
Program

Under rubriken Trio Soli presenterar några medlemmar ur KammarensembleN musik av fyra tonsättare: Leilei Tian, Ivo Nilsson, Jenny Hettne och Mikael Edlund. KammarensembleN har sedan den bildades 1984 etablerat sig som en av de viktigaste ensemblerna på den svenska scenen för nutida konstmusik. Ensemblen består av 17 framstående musiker, såväl frilansmusiker som instrumentalister från landets symfoni- och kammarorkestrar. Tack vare sin storlek kan ensemblen presentera inte bara nutida kammarmusik utan också hela den rika repertoar för större kammarensemble som vuxit fram under efterkrigstiden.

KammarensembleN verkar för att framföra moderna klassiker och nyskrivna verk, svenska såväl som utländska, samt att aktivt bidra till att nya verk skrivs och spelas. Ensemblen samverkar med tonsättare, dirigenter, konsertarrangörer, producenter och verksamma konstnärer inom andra områden både på hemmaplan och utomlands och har framträtt vid flera stora festivaler som Gaudeamus Festival i Amsterdam, ISCM World Music Days, Huddersfield Contemporary Music Festival och Sonorities i Belfast.





Jonny Axelsson INCANTESIMI (2020)

1 Jag – Ord – Tal

2. Song

för trombon och slagverk

Ivo Nilsson (1966): SYLFER (2020)

för trombon och slagverk



Ivo Nilsson (1966): Contrarpa (2019) 11 min.

Laura Stephenson, harpa



Jenny Hettne (1977): Ytor, Böljande (2018) ca 10’

för slagverk och live-elektronik

Jonny Axelsson, slagverk



Mikael Edlund (1950): Trio SOL, 9 min              

för klarinett, fagott och piano Kristian Möller , Martin Krafft och Anders Kilström



Konserten arrangeras i samarbete med KammarensembleN

Verkkommentarer

Leilei Tian was born in 1971 in China. She studied composition first at Central Conservatory of Music in Beijing then at Conservatory of Music in Göteborg in Sweden. After  shehas attended the one-year master-class for electro-acoustic music in IRCAM in Paris, she has been living in France since then.

She is the winner of several prestigious international competitions such as Besançon Composition Competition for orchestra in France, Contemporary Music Contest "Citta' di Udine" in Italy, Gaudeamus Competition in Amsterdam, Composition Competition of GRAME in Lyon and ISCM Cash Young Composer’s Award of “World Music Days ” in Zürich.

Being selected by the Academy of France, she had her one-year residency at the Villa Médicis in Rome between 2012 and 2013. Her music has been widely performed and well received internationally.

Contrarpa (2019) för harpa solo av Ivo Nilsson. Det musikaliska materialet i Contrarpa springer ur en imaginär grundton hämtad från Kontrabasens lägsta sträng. Ur dess spektra belyses valda delar i kontrasterande sektioner som bildar en formmässig palindrom. Contrarpa komponerades för Laura Stephenson med beställningsmedel från Kungl. Filharmonikernas vänförening.



Efter avslutade studier vid KMH debuterade Ivo Nilsson 1989 som solist med Sveriges Radios Symfoniorkester. Samma år debuterade han även som tonsättare genom ett uruppförande vid Franska Radion framfört av Ensemble l ́Itinéraire efter studier i komposition vid IRCAM i Paris. Sedan dess har han varit fritt verksam som tonsättare och kammarmusiker. Han är medlem av ensemblerna KammarensembleN, Ensemble MA och Axelsson & Nilsson-duo. Under perioden 2003-2005 var Ivo Nilsson konstnärlig ledare för Stockholm New Music festival. 2007 tilldelades han Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris. 2017 blev han invald i Kungliga Musikaliska Akademin. www.ivonilsson.com



Ytor, böljande (“Surfaces, undulating”) uses the sound world of a deconstructed music box as its basic material, almost like a “theme and variation” in three movements. The sound file of the music box is played from a small loudspeaker, placed on different surfaces in the different parts. For example, in movement II the membrane of the loudspeaker vibrates against the timpani. Ytor, böljande was composed in 2009 and revised in 2018.



Jenny Hettne föddes 1977 i Göteborg och är numera bosatt i Stockholm. Hon har studerat komposition för bland andra Henrik Strindberg, Ole Lützow-Holm, Jörg Mainka och Bent Sörensen. Hon har en masterexamen i komposition från Högskolan för Scen och Musik vid Göteborgs universitet.

Jennys komponerande fokuserar på ett innovativt klangutforskande, ofta i nära samarbete med musiker. Hon komponerar för såväl orkester som mindre besättningar, ibland i kombination med elektronik.

Jennys nära samarbete med eminenta musiker såsom Karin Hellqvist, Sören Hermansson, Jörgen Pettersson och Jonny Axelsson har resulterat i specialskrivna soloverk för dessa. Jennys kammar- och orkestermusik har framförts av bland andra Malmö Symfoniorkester, Gageego!, UmeDuo, Gothenburg Combo, Ensemble MA!, Jönköpings Sinfonietta, Faint Noise, Duo Ego och Ensemble Mimitabu (Sverige), Ashley Walters & Lynn Vartan (USA), New European Ensemble (Holland), Caput, Duo Harpverk (Island), The Griffyn Ensemble (Australien), Ensemble New Music in Ukraine och Busan Metropolitan Traditional Music Orchestra (Sydkorea).



OM (for Horn and Electronics)

OM is a mystical Sanskrit sound of Hindu origin. The syllable consists of three phonemes: a, u and m, which symbolise the beginning, duration and dissolution of the universe. Hindus believe that a creation began the divine, all encompassing consciousness took the form of the first and original vibration manifesting as sound "OM". Before creation began it was the emptiness or the void. The vibration of "OM" symbolises the manifestation God in form. "OM" is the reflection of the absolute reality, which is without beginning or the end and embracing all that exists. The piece is commissioned by and written for Sören Hermansson.

Trio Sol är skrivet 1980 på beställning från Rikskonserter för Fageustrion, som uruppförde verket under musikveckan i Junsele sommaren 1980.

Stycket är tillägnat "alla som röstade nej och till dom som kommer att göra det".

Stycket hade arbetsnamnet "1+2", vilket förklarar styckets mycket enkla form och "huvudtemats" psykologiska struktur - mot pianots motoriska barockinspirerade rörelser svarar klarinetten och fagotten med mera sårbara stämmor. "Sidotemat" med stigande diatoniska skalor, blir efter hand mera rytmiskt unisont. Stycket slutar med en något optimistisk coda (variant av "sidotemat") vilket, med tanke på dedikationen, kanske verkar lite underligt, efter den så totalt bortsjabblade kärnkraftsfolkomröstningen. Man bör nog inte frestas att söka samband mellan energifrågan och detta stycke. Dom båda sakerna har nog inte mer med varandra att göra än att dom råkade vara två viktiga saker i mitt huvud våren 1980.



Mikael Edlund, 1985



Trio Sun has a very simple form of ABBAB and the structure of the A sections is derived from my work Leaves.

My initial working title was 1+2 and this serves to explain the form of the work and the psychological structure of the main theme. The motor-like, baroque inspired movements of the piano are balanced against the more vulnerable clarinet and bassoon. The rhythmic and unison second theme is a rising, diatonic scale. The piece ends with an optimistic coda containing a variation of the second theme.

The dedication "To all of those who voted no and all of those who will do so" refers to the unsuccessful nuclear power referendum in Sweden 1980. However, Trio Sun and the energy issue have nothing more in common than the fact that they happened to be the two most important subjects in my head during that Spring of 1980.



Mikael Edlund, 1985

Medverkande

KammarensembleN

Peter Fridholm, flöjt
Malin Klingborg, oboe
Magnus Holmander, klarinett
Martin Krafft, fagott
Jörgen Pettersson, saxofon
Tom Poulson, trumpet
Sören Hermansson, horn
Ivo Nilsson, trombon
Niklas Brommare, slagverk
Magdalena Meitzner, slagverk
Anders Kilström, piano
Laura Stephenson, harpa
Jeffrey Lee, violin
Karin Hellqvist, violin
Göran Fröst, viola
Hanna Dahlkvist, cello
Valur Pálsson, kontrabas
Recitatör i Rotorelief: Chrichan Larson
Dirigent: Franck Ollu

Livestreamas inför inbjuden publik

- SEAMS! From MONO to MULTI
Sidén
Foto: Eva Sidén

SEAMS! From MONO to MULTI


Fylkingen
Fri entré

Livestreamas inför inbjuden publik
Program

Föreningen SEAMS, Sällskapet för elektroakustisk musik i Sverige, har i 37 år främjat den svenska elektroakustiska musikens ställning både inom landet och internationellt. Förutom att organisera konserter och seminarier samt ge ut skivor under det egna skivmärket Elektron Records uppvaktar föreningen makthavare och media och driver diskussioner kring elektroakustisk musik för att belysa genren och stärka dess ställning. SEAMS är en viktig aktör inom den nutida svenska konstmusiken med en ofta förbisedd men likaså banbrytande musikgenre som sin specialitet.

SEAMS grundades 1983 som en sektion av internationella elektroakustiska musiksällskapet ICEM. I dag engagerar föreningen ett hundratal medlemmar med den gemensamma målsättningen att skapa mer utrymme för elektroakustisk musik. Föreningen samarbetar med bland andra Elektronmusikstudion EMS och konstnärsscenen Fylkingen och genomför internationella konsertutbyten för att bidra till genrens tillväxt och utveckling liksom den breda konstnärliga gemenskapen. Dessutom erbjuder SEAMS webbradio ett brett utbud av elektroakustisk musik.

 

 

Program

19.00 Lilla scenen

Rolf Enström (1951): Orben, 2.0  10’ 2015/2020

(live-elektronik)

19.30 Salen



Lars Gunnar Bodin (1935): The Enigma engines 4.0 (2004) 10'57''

(fixed media)

 

Paulina Sundin (1970): Med lekande kval 5.0 3’11’’ (2001)

(fixed media)

 

Torbjörn ’Knyst’ Bellind (1974): Elektronrör #2, 2.0 (2020) uruppförande 10’

(live-elektronik)

 

Lars Bröndum (1961): Cinders and Sand, 2.0  (2019) 8’18’’

Uruppförande av version för "fixed media"

 

Eva Sidén (1957): INSIDE (2019) uruppförande, 15´,

Christian Rønn (1969):

Två flyglar och elektronik 7.0 Video.





Paus

 

ca 21.00

Thommy Wahlström (1968): Invention for EA, one speaker no.18

Subtitle: En melodisk rörelse, 1.0 , (2019) uruppförande, 5’ 

(fixed media)

 

Susanne Skog (1965): Utrecht, (2016) 4.0 , 8’

(fixed media)

 

Jonas Broberg (1962): Action Sonore (2020), uruppförande, 10’

(live-elektronik)

 

Helene Hedsund (1963): Lemuriel, (2019), 7.0  9'12''

(fixed media)





Välfärdsorkestern

Liselotte Norelius (1961): Goda Nyheter, 2 kanaler, (2020) uruppförande,10’ 

Sören Runolf  (1954)         

(live-elektronik)

Verkkommentarer

Rolf Enström – Orben (live); 2.0; 10’

”Orben” är ett genomskinligt plastklot innehållande en mängd elektroniska sensorer. Den utgör en del av ett elektroniskt instrument med en bärbar dator som ljudgenererande del. Orben producerar själv varken ljud eller data, men reagerar på händelser runt den såsom acceleration, magnetiska fält, ljus och skuggor. Orben avger infrarött (och synligt) ljus i tre riktningar. Det infraröda ljuset tas upp av extern utrustning som skickar data vidare, via en andra bärbar dator, till den ljudgenererande datorn. Orben skickar sin data via bluetooth till den ljudgenererande datorn som sammanställer allting till ett begripligt mönster för exekutören, vars uppgift är att skapa ljudstrukturer enligt ett formschema. Genom att föra händerna över Orbens yta och förflytta den i rummet påverkas förutsättningarna för ljudgenereringen.

Rolf Enström kan blicka tillbaka på en fyrtiofemårsperiod som tonsättare med ett sjuttiotal verk i sin förteckning. Flera av hans stycken har blivit uppskattade repertoarstycken i Sverige och utomlands som Directions (1979), Slutförbannelser (1981) samt Tjidtjag och Tjidtjaggaise (1987) som förärades med Prix Italias musikpris samma år. Verket Echelon, beställt av Sveriges Radio, var Sveriges bidrag till Prix Italia 2015. Han konstruerar även egna elektroniska instrument, bland annat Orben, vilka han uppträtt med på konserter i Stockholm och New York. Sökandet efter nya vägar och uttryckssätt har ofta lett till gränsöverskridande samarbeten mellan musik och framför allt bildkonst och litteratur.

Lars Gunnar Bodin – The Enigma Engines (2004); 4.0; 10’57”

Lars Gunnar Bodin är en av pionjärerna inom elektroakustisk musik och text-ljudkomposition. Han har varit en starkt drivande del av konstnärsscenen Fylkingen, bland annat som ordförande, och var tidigare verksamhetsledare för Elektronmusikstudion EMS. Tillsammans med Göran Sundqvist utvecklade han verk som ställdes ut på Centre Culturel Suédois i Paris under utställningen L’Artist et L’Ordinateur. Han har utforskat text-ljudkomposition med Bengt-Emil Johnson som två av de första tonsättarna inom denna stil. Deras arbeten dokumenterades på Phono Suecia-albumet The Pioneers: Five Text-Sound Artists (1992). Bland hans verk kan också särskilt nämnas Commenting on Traces I (1970) och In Clouds (1972-76).

Paulina Sundin – Med lekande kval; 5.0; 3’11”

Verket Med lekande kval är en lek med traditionell västerländsk visharmonik. Som formidé har jag utgått från harmoniken i Carl Michael Bellmans Liksom en herdinna högtidsklädd, Fredmans epistel nr. 80, och klätt den i elektroakustisk skrud. Ljudmaterialet består av inspelade ljud såsom stolar, dörrhandtag, cykelekrar, med mera. Ljuden har filtrerats till att innehålla olika tonhöjder för att passa in i verkets harmonik.

Paulina Sundin har spelats på konserter och i radio över hela världen. Hennes musik kännetecknas av arbetet med en harmonik bortom den traditionella, tempererade skalan och i stället baserad på de inre akustiska egenskaperna hos vardagliga objekt. Hon utforskar förhållandet mellan olika ljudspektra och skalor både i elektroakustiska och i instrumentala verk. För sin doktorsavhandling ”Reinventing Harmony in Electroacoustic Music” tilldelades hon av universitetet i Huddersfield priset Vice-Chancellor’s Award for an Outstanding Doctoral Thesis i november 2010. Hon har arbetat som lärare i elektroakustisk komposition samt biträdande prefekt på Kungliga Musikhögskolan. Sedan januari 2011 arbetar hon som frilanstonsättare på heltid.

Torbjörn ”Knyst” Bellind – Elektronrör #2 (live); 2.0; 8’18”

Improvisation med vakuumrör, feedback och klockpulser.

Torbjörn Bellind uppträder främst med olika portabla instrumentuppställningar, med den modulära synthen som kärna och med betoning på själva elektriciteten och elförstärkta objekt. På senare år har även slagverk och stränginstrument fått viktiga roller i hans framträdanden, särskilt tam-tam och den mongoliska så kallade hästhuvudfiolen, morin khuur.

Lars Bröndum – Cinders and Sand; 2.0; 8’18”

Detta är den fjärde satsen ur sviten Phaeton, som inspirerats av följande mening av den grekiske diktaren Solon: ”Phaeton, the son of Helios, having yoked the steeds in his father’s chariot, because he was not able to drive them in the path of his father, burnt up all that was upon the earth.” Det finns många analogier för denna mytologiska figur. Här är det en tolkning av människans oförmåga att kontrollera teknik, med den globala uppvärmningen som följd. Sviten består av fyra satser: Helios, Don’t Worry! It’s Only a Minor Glitch, Firestorm samt den fjärde satsen, Cinders and Sand, som illustrerar den globala uppvärmningens sista fas då ingenting återstår förutom aska och sand.

Lars Bröndum är verksam som tonsättare och live-elektronikmusiker och hans musik har framförts runt om i världen. I sina kompositioner utforskar han ofta samspelet mellan akustiska och elektroniska instrument i gränslandet mellan improvisation och noterad musik. Han har en doktorsexamen i komposition och musikteori och är för närvarande professor i musik på Högskolan i Skövde.

Eva Sidén & Christian Rønn – INSIDE- (2019); 7.0; 15’

Denna version av verket INSIDE är komponerat för två flyglar, varav en är preparerad med specialtillverkade objekt, elektronik och video. Den elektroniska delen återges av sju högtalare och är skapad utifrån inspelningar gjorda i konserthuset Studio Acusticum i Piteå av både en flygel och konserthusets stora orgel. Inspelningarna gjordes med ett stort antal mikrofoner som fångade både mycket nära ljud och konsertsalens stora rumsklang. Ljuden har bearbetats på Elektronmusikstudion EMS i Stockholm. Videoinspelningar av instrumenten och konsertsalen har redigerats och tillfogats som visuell aspekt av detta installationsverk. Under vår konstnärsresidens i Piteå 2018 blev ”inuti” ett allt viktigare ledord av olika skäl och med en mängd olika betydelser.



Eva Sidén är internationellt verksam som ljudkonstnär, tonsättare och konsertpianist. Hon konserterar både med sin egen musik och andras runtom i världen. Eva Sidén komponerar elektroakustisk och instrumental musik, musikdramatik och ljud- och videoinstallationer. Hon har senare år komponerat många verk för akustiska instrument tillsammans med elektroniskt ljud. Koncept för konsertformen och visuella delar ingår ofta i verken. Hon har kontinuerligt samarbeten i tvärkonstnärliga sammanhang. Eva Sidén har studerat vid Kungliga Konsthögskolan Stockholm, Academy for Performing Arts i Prag, Janáček-academy of Performing Arts i Brno, SMI Stockholm och Stockholms universitet. www.evasiden.se



Christian Rønn är en dansk ljudkonstnär, tonsättare, elektronisk musikproducent och musiker. Han studerade orgel vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn och har alltid haft ett stort intresse för fritt spelande liksom texturförvandling, feedback och transcendens. Som tonsättare är han främst verksam inom elektroakustisk musik, ofta med en kombination av komposition av fixed media och fritt spelande. www.chrstianronn.dk

Thommy Wahlström – En melodisk rörelse (2019); 1.0; 5’

En röst, en linje som sätter sig själv i perspektiv endast genom sin rörelse; sin färd i tiden. En linje som kanske lockar till kontrapunktik, men som här i stället får färdas fram i tiden utan annan beledsagning än vårt minne av dess rörelse.

Thommy Wahlström är verksam som tonsättare inom nutida konstmusik och elektroakustisk musik och som musiker inom bland annat improvisationsmusik och folkmusik. Han är utbildad i komposition på Gotlands tonsättarskola och Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och numera bosatt i Uppsala.

Susanne Skog – Utrecht (2016); 4.0; 8’

En hyllning till staden med de många, underbara, självspelande musikmaskinerna.

Susanne Skog har sina rötter inom narrativa konstformer, främst experimentell radio och dokumentär. Denna bakgrund avspeglar sig i hennes förkärlek för talande röster och fältinspelningar, ljudmaterial som omvandlas till nya former och uttryck, friktioner och korrelationer, där rörelse och rumslighet ofta är betydelsebärande element. Hennes kompositioner och ljudinstallationer har genom åren presenterats i många svenska och internationella sammanhang.

Jonas Broberg – Action Sonore (2020, uruppförande); 10’

Ett stycke för och med liveelektronik som ljuder. Putney-synth, processorer, pareringar…

Jonas Broberg har skapat elektroakustisk musik sedan slutet av 1980-talet. Han uppträder ofta live med sin EMS Synthi A och annan elektronik. Hans musik har belönats med flera priser och utmärkelser, däribland första pris vid en elektroakustisk musiktävling i Bourges i Frankrike 1998 och Euphonie d’Or 2001. Han arbetar med synthesizers och ljudprocessorer för att framställa material som sträcker sig från det kaotiska till det meditativa.

Helene Hedsund – Lemuriel (2019); 7.0; 9’12”

Lemur + Emmanuel ≈ Lemuriel. Ljud från tågstationer övergår i ljud från ylande lemurer. Mot slutet av stycket försöker lemurerna sjunga processionshymnen Veni, Emmanuel.

Helene Hedsund är tonsättare och programmerare verksam vid Elektronmusikstudion EMS i Stockholm sedan 1990-talet och sedan 2013 doktorand vid University of Birmingham. Hon har även studerat vid bland annat Kungliga Tekniska Högskolan, Uppsala universitet och har en konstnärlig magisterexamen i ljudkonst från Dramatiska Institutet.

Sören Runolf & Liselotte Norelius – Goda nyheter (live); 2.0; 10’

Välfärdsorkestern tar dig med på en kort utflykt i ett landskap befolkat av skygga begrepp som threshold, split-point, trigger, distortion, snus, loop starter, timmerflottning, cross-over, drömmar, desinformation, jämställdhet, center-frequency, Q, valfläsk, feedback, låg impulskontroll, avfallssampling, statistisk analys, kaffe och bullar, livet och döden, kärleken och musiken, apné och GDI, kreosot och ozon, lustgas och växthus, Dagens Nyheter och den svenska välfärdens bleknade gloria.

Liselotte Norelius och Sören Runolf har sedan 1998 arbetat som duo och uppträder under namnet Välfärdsorkestern. De blandar elektroakustisk musik och live-elektronik och använder alla möjliga slags elektriska ting för att skapa och förändra ljud: synthar, datorer, leksaker, elgitarrboxar, samplers, radioapparater, hembyggd elektronik, med mera. Akustiska ljudkällor kan vara allt från plastpåsar och stålplåtar till vanliga musikinstrument och den mänskliga rösten.

Medverkande

Livestreamas från Polen

- Kwartludium, Polen
Kwartludium, foto Grzegorz Mart
Kwartludium, foto Grzegorz Mart

Kwartludium, Polen


Musikaliska Stora salen/Konsertsalen
Fri entré

Livestreamas från Polen
Program

Ensemblen Kwartludium grundades 2002 av violinisten Dagna Sadkowska, klarinettisten Michał Górczyński, slagverkaren Paweł Nowicki och pianisten Piotr Nowicki. De spelar huvudsakligen specialskrivna verk av unga tonsättare och har gjort dussintals uruppföranden på framstående festivaler som Unsound i New York, Beijing Modern Music Festival, Loop Festival i Bryssel och Audio-Art i Krakow. På repertoaren finns också verk av tonsättare som Karlheinz Stockhausen, Cornelius Cardew och Dubravko Detoni.



Kwartludium har uppträtt i polsk tv med Polska radions symfoniorkester, deltagit i det prestigefyllda europeiska konstmusikprojektet Re:New 2009 och tre år senare även i det efterföljande projektet New Music: New Audiences. Sedan 2014 har ensemblen med stöd av Konstnärsnämnden uppfört verk av flera svenska tonsättare, däribland Joakim Sandgren, Mika Pelo, Rei Munakata, Ivo Nilsson och Dror Feiler.

 

Wojciech Ziemowit Zych (1976, Poland) – Always present longing (10’)(2005) Sverigepremiär



Giedrė Pauliukevičiūtė (1975, Lithuania) – Glass (10’)(2019) Sverigepremiär



Chihchun Chi-sun Lee (1970, Taiwan/USA) – Zusammenflusses

for percussion and piano (10’)(2019) Sverigepremiär



Tadeusz Wielecki (1954, Poland) – Multiple image (13’)(2016) Sverigepremiär



Paus



Ivo Nilsson (1966, Sweden) – SMOG (10’)(2019) 1. La polvere – the Dust 2. La nuvola – the Cloud 3. Il respiro – the Breath, Sverigepremiär



Fredrik Gran (1977, Sweden) – VOLD, (12’)(2018) Sverigepremiär



Joakim Sandgren (1965, Sweden) - révélateurs mécaniques for four musicians, (10’)(2017) Sverigepremiär

Konserten arrangeras av Samtida Musik i samarbete med Svensk Musikvår.

Tack till Polska institutet

Verkkommentarer

Wojciech Ziemowit Zych – Always present longing (10’)(2005)

The title of Stale obecna tęsknota (Always present longing) derived from Tadeusz Wielecki’s phrase from narrator’s text from his piece Egocentric Poem for amplified piano and tape (1996). The piece, dedicated to Tadeusz Wielecki, was written for Kwartludium Ensemble in spring 2005 as a result of my mutual cooperation with the Ensemble in the past several years, what reflects also its scoring + bassclarinet, violin, vibraphone and marimmba (1 percussion player), and piano. In the piece there are used multiphonics and other contemporary playing techniques for bassclarinet, double stopped harmonics combined with glissandi on the violin, double bowing technique for vibraphone, as well as resonating harmonics on the piano in the final movement. The piece consists of three compact movements (I. Andante, II. Allegro, III. Lento) , of which second and third are played without a break. The piece has been included by Kwartludium Ensemble in their first CD published by Dux Recording Company in 2008. First live performance by Kwartludium was during Musica Polonica Nova Contemporary Music Festival in Wroclaw/Poland in April 2010.

Giedrė Pauliukevičiūtė – Glass (10’)(2019) "Glass" ("Stiklas") - I like watching rain, how the transparent raindrops go down the glass of windows. The crying glass blurs the view and transforms itself. This piece revolves around the changes, which are sometimes beyond the reach of our thoughts. Giedrė Pauliukevičiūtė

Chihchun Chi-sun Lee - Zusammenflusses (10’)(2019) is commissioned by National Theater Concert Hall in Taiwan, premiered by Mr. Min-Chin Kuo at his zheng recital in 2013. Using the characteristics of zheng and vibraphone, their similarity and contrasts are expressed through confluence. The revision for percussion and grand piano was completed in 2019 and premiered by Piotr Nowicki and Paweł Nowicki on 3ed of October 2019 during XXVII.RANDFESTSPIELE in Berlin-Zepernick.

Tadeusz Wielecki – Multiple image for ensemble (13’)(2016) The composition is inspired by “dynamistatics” – a mysterious state that refers to everything that is movement and rest at the same time. And that’s what the music is: whenever we listen to it. We experience something similar to a “resting motion” or “motile rest”. For music is both dynamic and static, and these two properties cannot be separated. This phenomenon was the topic of the Warsaw Autumn Festival in 2015 and for its purpose a neologism-oxymoron “dynamistatics” has been invented. Multiple image, referring figuratively and literally to the Pythagorean concept of harmony of spheres and a vision of rotating celestial bodies, which circulate creating a sound system of cosmic harmony, is dynamistatic par excellence: its construction relies on numerous sound loops, i.e. repeated harmonic formulas overlapping each other. Each of these formulas is part of one harmonic structure common to the entire work, but maintains a different tempo, distinct from the others.

Fredrik Gran - VOLD for violin, clarinet, piano and percussion (15')(2018) VOLD draws its material from speeded down pop music recordings. Highly detailed digital productions manipulated through simple technological processes like change of speed or reversing reveal unexpected details: dramatic inflexions resulting from the stretching of time, extreme wide vibrato, reverberant atmospheres and stray harmonics. In an attempt to creatively ‘acoustify’ plastic sonorities, VOLD breaks apart the initial meaning of mainstream love songs into a deranged otherworldly landscape. VOLD was composed with support from The Swedish Arts Grants Committee's International Music Programme

Ivo Nilsson - SMOG (10”)(2019) for Kwartludium SMOG was inspired by the novel with the same title that Italo Calvino wrote in 1958. Now, more than 60 years later, it proves to be ahead of its time not only because of the environmental crisis but also to the debate today about “fake news”. In the novel the protagonist discovers that everything in the town that he arrives to for the first time is covered by dust from the pollution. In a similar way, I wanted in my music to explore the combination of sounds that occur when the instruments activate simultaneous resonating sound sources. As if they also were covered by acoustic dust - which is also the title of the first movement. In the second movement we find a proposal for an equivalent to the cloud of the smog. And in the third and last movement there in an interpretation of the breath – both heavy and sensual. SMOG was composed with support from The Swedish Arts Grants Committee's International Music Programme

Joakim Sandgren - révélateurs mécaniques for four musicians (10’)(2017) révélateurs mécaniques was composed with support from The Swedish Arts Grants Committee's International Music Programme

Medverkande

Kwartludium

Piotr Nowicki, piano
Paweł Nowicki, percussion
Dagna Sadkowska, violin
Michał Górczyński, clarinet

Livestreamas utan publik

- Möten med Mårtensson
Johan Graden, Staffan Mårtensson och Markus Leoson
Johan Graden, Staffan Mårtensson och Markus Leoson

Möten med Mårtensson


Musikaliska Clara Schumann-salen
Fri entré

Livestreamas utan publik
Program

Ett musikaliskt möte tonsättare och musiker emellan. Staffan Mårtensson, till vardags soloklarinettist i Kungliga Hovkapellet och därtill med solistengagemang hos framstående orkestrar runtom i Europa, har fått verk skrivna till sig av Sveriges många stora tonsättare. Här presenterar han tillsammans med slagverkaren Markus Leoson och pianisten Johan Graden bland uruppföranden av Georg Riedel och Daniel Börtz samt ett solostycke av Carin Bartosch Edström.



Operakompositören Daniel Börtz har även skrivit flera solokonserter, kammarstycken och rent solistiska verk som hans elva monologer, Monologhi, skrivna mellan 1966 och 1984. Han har även komponerat ett antal dialoger, varav den senaste, Dialogo 5 för klarinett och slagverk, får sin premiär på denna konsert. Det är inte första gången Börtz fokuserar på klarinettens generösa klangmöjligheter. Bland annat hans nionde monolog, solokonserten Sånger och ljus och kammarstycket Bilder sätter också klarinetten i förgrunden.



Tonsättaren, översättaren och författaren Carin Bartosch Edström har komponerat flera solostycken för olika instrument, liksom stycken för bara två eller tre spelare. Hon har även tonsatt dikter av bland andra Tomas Tranströmer och Edith Södergran och färdigställde 2005 enaktsoperan Huvudsaken med libretto av Kerstin Perski. Solostycket Redan morgon! som hon skrev till Staffan Mårtensson 2004 börjar stillsamt, sömndrucket som någon som inte vill stiga ur sängen. Men till slut är det ändå dags att kliva upp – motvilligt.



Kontrabasisten och kompositören Georg Riedel har spelat med andra legendariska jazzmusiker som Jan Johansson, Arne Domnérus, Lars Gullin och Jan Allan för att nämna ett fåtal. Han har etsat sig fast i det kollektiva medvetandet med sånger som Du käre lille Snickerbo och Idas sommarvisa, liksom tonsättningar av Lennart Hellsing och Barbro Lindgren. Han har även skrivit en del konstmusik, som operan Hemsöborna, körverket Passion för Jorden liksom flera sånger, körstycken och kammarverk. Duetten för klarinett och piano är skriven för Staffan Mårtensson och Riedels musikerkollega, pianisten Johan Graden.

 

,
Program

Carin Bartosch-Edström (1965): Redan Morgon! - för soloklarinett (2004) 7’ 

Tillägnad Staffan Mårtensson

Georg Riedel (1934):  Duo för klarinett och piano (2020) (12’) Uruppförande

Tillägnad Staffan Mårtensson och Johan Graden

Sambeställning med Östergötlands Musikdagar

Daniel Börtz (1943): Dialogo: 5 för klarinett och slagverk (2019) (17’) Uruppförande

Tillägnad Staffan Mårtensson och Markus Leoson

Sambeställning med Östergötlands Musikdagar

Verkkommentarer

Carin Bartosch Edström, har studerat komposition för Rolf Martinsson, Hans Gefors Lars Ekström, Lars-Erik Rosell, och Sven-David Sandström. Hennes opuslista innehåller en mängd kammarmusik – ofta med sång , orkesterverk och musikdramatik. Hon grundade Lunds studentopera och var orkesterchef för Musica Vitae i Växjö 1990-1992.

Hon är en av grundarna av den kvinnliga tonsättarföreningen Opus 96 och var tillsammans med Mats Rondin och Marianne Jacobs även grundare av Skanör och Falsterbo kammarmusikfestival.

År 2011 debuterade Carin Bartosch Edström som författare med kriminalromanen Furioso om en svensk kvinnlig stråkkvartett.  

Carin Bartosch Edström är också verksam som översättare, t ex av libretton och Egmonts seriepocket Kalle Ankas Pocket.

Georg Riedel, född 8 januari 1934, är en svensk musiker och kompositör. Riedel är känd för sitt samarbete med pianisten Jan Johansson på skivan Jazz på svenska, Sveriges genom tiderna bäst säljande jazzinspelning med sparsmakade jazzversioner av svenska folkmelodier, samt för sina tonsättningar av sånger till filmer baserade på Astrid Lindgrens böcker.

Georg Riedel föddes i Karlovy Vary i dåvarande Tjeckoslovakien i en böhmisk-tysk familj. Hans mor var judisk och familjen emigrerade till Sverige för att fly nazisterna när Georg var fyra år. I skolåldern började han i Stockholms folkskolors sångklasser.

Efter att först ha spelat fiol gick han över till att traktera kontrabasen. Han har spelat tillsammans med jazzmusiker och jazzgrupper som Jan Johansson, Arne Domnérus, Lars Gullin, Jan Allan, Radiobandet, Gunnar Svensson, Egil Johansen, Rune Gustafsson med flera. Riedel spelade bas i jazzgruppen Trio con Tromba.



Efter Jan Johanssons bortgång 1968 tog han över komponerandet av musiken till TV-serier och filmer efter Astrid Lindgrens böcker. Två av de mest minnesvärda kompositionerna är Du käre lille Snickerbo och Idas sommarvisa. Därefter fortsatte han att skriva musik till barnvisor. Utöver alla Astrid Lindgren-visor har han tonsatt Lennart Hellsing (Bananskiva 1976) och Barbro Lindgren och skrivit signaturmelodin till TV-serien Alfons Åberg.

Georg Riedel har även skrivit en del konstmusik, bland annat en opera efter August Strindbergs Hemsöborna för Folkoperan i Stockholm och körmusik, bland annat till texter av Tomas Tranströmer. Hans senaste verk (2009) är ett körverk Passion för Jorden med text av Karin Liungman.

Daniel Börtz, född den 8 augusti 1943 i Osby. Han har bland annat skrivit flera operor och ett beställningsverk kallat Strindbergssvit. Han var elev till Rosenberg, Blomdahl och Lidholm. I de större orkesterverken, främst de elva sinfoniorna (1973–2006), förenar han en episk hållning besläktad med Bruckners och ett samtida ofta strängt strukturerat tonspråk.



Börtz har även skrivit flera konserter för soloinstrument och orkester. En annan verkgrupp är de rent solistiska Monologhi 1-11 (1965–84). Hans litterära orientering märks i hans största verk från 1960-talet – kantaterna i Kafka-trilogin (1966–69).



Daniel Börtz har tonsatt Euripides tragedi Backanterna (1990) med Sylvia Lindenstrands röst i tankarna för rollen som Dionysos.[2] Med Backanterna (regi: Ingmar Bergman) kom en länge efterlängtade succé för den Kungliga Operan. Från La Scala, Parisoperan, och världsutställningen i Sevilla kom frågor om gästspel liksom från operan i Prag, Houstonoperan i Texas och från backanternas hemland Grekland.

Bland hans senare kompositioner bör särskilt nämnas blockflöjtkonserterna En gycklares berättelser (2000) och det stora oratoriet Hans namn var Orestes (2001–02), baserat på Aischylos Orestien, Pipor och klockor (2002) och hans pianokonsert Sånger (2004) samt operorna Marie Antoinette (1997), Svall (2003), Magnus Gabriel (2006) och Goya (2008). Operan Goya med liberetto av Magnus Florin hade urpremiär den 26 september 2009 på GöteborgsOperan.



Operan Medea – efter pjäsen med samma namn – uruppfördes 23 januari 2016 på Kungliga Operan i Stockholm. Regissör var Stefan Larsson och dirigent Patrik Ringborg.

Tack till Östergötlands Musikdagar.

 


Livestreamas utan publik

- Vykort från säker källa
Mara och Irina
Foto: Hampus Andersson, Svensk Musikvår 2018

Vykort från säker källa


Musikaliska Stora salen

Livestreamas utan publik
Program

William Sundman Sääf (1995): Vykort från en säker källa

Staffan Mossenmark (1961): Calm Water and Hot Air (1992)

Mara Peiseniece, accordeon

Irina Serotyuk, accordeon

Verkkommentarer

William Sundman Sääf är född 1995 i Stockholm. Han har studerat komposition vid Gotlands Tonsättarskola i Visby, Högskolan för scen och musik i Göteborg, och för närvarande vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Han har även studerat privat för tonsättaren Ylva Skog, och har tidigare försörjt sig som trubadur och vissångare med en förkärlek till C.M.Bellman & Olle Adolphson. Musik av William är ofta dynamisk och innehåller inte sällan inslag av humor och ironi. 

Vykort från en säker källa

Här kommer en hälsning från en plats som vi alla har användning av – en kärnkraftsanläggning nära dig. Till detta stycke behöver musikerna hjälp av 5-20 åhörare. Det behövs ingen musikalisk färdighet eller förkunskaper. Dessa 5-20 personer kommer att få prassla med aluminiumfolie under framförandet.

Calm Water and Hot Air uruppfördes i London 1992 av Geir Draugsvoll och James Crabb. Stycket anses vara ett av de mest krävande verken komponerade för denna konstellation och framförs därför sällan.



Staffan Mossenmark har även komponerat flera andra verk för instrumentet. Däribland Skogväsen” och ”Water spirit” som framförs av accordeonister över hela världen.  

Medverkande

Irina Serotyuk (f. 1988) spelar accordeon med tidigare studier i Odessa, Warszawa och i Stockholm för Anita Agnas på Kungliga Musikhögskolan. Irina är pristagare i mer än 30 nationella och internationella tävlingar. Dessutom var hon finalist i Solistpriset 2018.



Mara Peiseniece (f. 1990) är en accordeonist med tidigare utbildning i Musik Akademin i

Riga och masterutbildning i New Audienses and Innovative Practice på KMH i Stockholm. Mara undersöker innovativa sätt att använda accordeon på scen och samarbetar med teater, dans och circus.



Mara Peiseniece och Irina Serotyuk bildade sin duo när de gick sina andra år på masterutbildningen på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har redan skaffat sig en helt egen repertoar eftersom både Mara och Irina arbetar för att sprida kännedom om sitt instrument.


Livestreamas utan publik

- Stockholm Saxophone Quartet
Stockholms Saxofonkvartett
Foto: Hampus Andersson

Stockholm Saxophone Quartet


Musikaliska Stora salen
Fri entré

Livestreamas utan publik
Medverkande

Stockholms Saxofonkvartett är en av Europas främsta ensembler för ny musik.

Kvartetten som bildades 1969, har fått sig tillskrivet mer än 700 verk av svenska och utländska tonsättare. Ensemblens nuvarande besättning består av Linn Persson, Leif Karlborg, Jörgen Pettersson och Mathias Karlsen Björnstad.



Stockholms Saxofonkvartett drivs av en obändig lust att ständigt utforska och spränga gränserna för vad som sägs vara konstnärligt möjligt att åstadkomma. De framträder ofta på internationella festivaler, i opera- och konserthus. 



Kvartetten har stor resvana – de har turnerat runt om i Europa (t. ex. Baltikum, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Ungern, Grekland, Polen, Bosnien, Serbien, Kosovo, Rumänien, Ryssland, Georgien, Ukraina), och de har framträtt i Iran, Bolivia, USA, Turkiet, Egypten, Israel, Sydafrika, Japan, Kina och Mongoliet.

Stockholms Saxofonkvartett sprider svensk musik i utlandet och tar med sig nya musikaliska erfarenheter och upplevelser hem till den svenska publiken.

Med stöd av Region Stockholm och Kulturrådet