Om festivalen 2021

Varmt välkomna till Svensk Musikvår 2021 den 19–27 mars! Vi bjuder in till en musikalisk fest där vi med stolthet och glädje presenterar vår levande musikskatt. Alla evenemang kommer att direktsändas på festivalens webbsida och finnas tillgängliga att ses i efterhand.

Temat för Svensk Musikvår 2021 är Kungl. Musikaliska akademien som i år firar sitt 250-årsjubileum. Akademien, som utropat 2021 till ett musikens år, verkar för ett levande svenskt musikliv i internationell framkant genom att till exempel stödja utbildning, forskning och konstnärligt utvecklingsarbete.

Under festivalen planeras evenemang kring bland annat tankesmedjan Unga tankar om musik och det nationella projektet Sjungande barn: två initiativ med syfte att lägga grunden för kommande generationer svenska musiker och musikskapare. Flera av akademiens ledamöter deltar också i festivalen som föreläsare, tonsättare och musiker och är med om att utforma årets festivalprogram.

Som alltid bjuder Svensk Musikvår på en spännande och rik blandning av musik på några av Stockholms främsta scener för konst och musik. På Musikaliska ger Blåsarsymfonikerna en konsert med det tidiga 1900-talets stora kvinnliga tonsättare i fokus. Gustaf Sjökvists kammarkör och Stockholms Saxofonkvartett uruppför verk av Matthew Peterson, Gunnar Bucht och Karin Rehnqvist.

Norrbotten NEO uruppför verk av Jenny Hettne, Karin Rehnqvist och Madeleine Isaksson på Folkoperan. Dessutom framför de Djuro Zivkovic Järnåkerprisbelönade Ascend to the Citadel of Love på Musikaliska under festivalens avslutningskonsert. På Folkoperan framför även mezzosopranen Monica Danielson verk av bland andra Hans Gefors och Benjamin Staern. Domkyrkoorganist Mattias Wager ger också en garanterat minnesvärd konsert i Storkyrkan.

Ensemble MA och sopranen Alexandra Büchel framför Ivo Nilssons Matematik à la Satane med text av Nobelpristagaren Nelly Sachs på Konstakademien. Där medverkar även författaren Aris Fioretos, som ligger bakom en hyllad biografi över Sachs. Nigeriansk-schweiziske Charles Uzors Mother Tongue framförs på Konserthuset av KammarensembleN med dirigent Christian Karlsen och mezzosopranen Isabel Pfefferkorn.

Jörgen Pettersson
Jörgen Pettersson
Rei Nakamura
Rei Nakamura, foto Henrik Strindberg

Festivalen inleds med två konserter på Aliasteatern med riktiga ambassadörer för den nutida konstmusiken. Först de internationellt kända cellisterna Åsa Åkerberg och Severine Ballon. Därefter uppträder saxofonisten Mats Gustafsson och violinisten Anna Lindal med elektronmusikerna Joachim Nordwall och Mats Lindström. En hel elektroakustisk konsert kommer även att ges i samarbete med Elektronmusikstudion.

På Musikaliska uppträder klarinettisten Karin Dornbusch och cellisten Karolina Öhman tillsammans med den tyska pianisten Rei Nakamura i bland annat Lina Järnegårds Emellanåt, stundom och Helena Tulves Pathless land ur Rimlands. På samma konsert framförs också Ida Lundéns helt nya elektroakustiska verk. Under en heldag på Kungliga Musikhögskolan får vi dessutom lyssna till några av musikvärldens kommande stjärnor.

I dessa tider, när musiklivet står inför katastrofala problem, är det av flera anledningar särskilt angeläget att genomföra årets festival: För att musiker och ensembler behöver värdefulla arbetstillfällen. För verksamma tonsättare behöver möjligheter att nå ut till en bred publik. Samt, inte minst, för att påminna oss alla om musikens oskattbara värde.

Svensk Musikvår bygger på kraften i samarbetet mellan musiker och tonsättare mot det gemensamma målet att nå ut med musiken till alla som vill ta del av den. ”Vi hoppas att festivalen skall visa vägen tillbaka mot ett mer normalt musikliv,” berättar Jörgen Pettersson, ”samtidigt som den, genom alla uruppföranden vi presenterar, kan vara positivt tidsdokument från den här annars så förfärliga perioden.”