Festivalorganisation

Jörgen Pettersson, festivalledare

Jörgen Pettersson är initiativtagare och festivalledare för Svensk Musikvår sedan festivalens nystart 2016. Han utbildades vid Kungl. Musikhögskolan och erhöll, som förste saxofonist någonsin, skolans solistdiplom med jetong. Han studerade även för professor Jean-Marie Londeix vid Nationalkonservatoriet i Bordeaux där han erhöll Premier Prix.

Han verkar på den internationella nutida musikscenen som solist och i olika ensembler, på festivaler och konserter i ett femtiotal länder. Han är en drivande kraft i Stockholms Saxofonkvartett, en ensemble känd för att ständigt utmana gränserna för vad som sägs vara konstnärligt möjligt att åstadkomma. Han är även medlem i bland annat KammarensembleN och Ensemble Son.

Genom målmedvetet och nära samarbete med tonsättare i Sverige och utomlands har han fått mer än 800 verk tillägnade sig, såväl solokonserter som elektroakustiska verk och kammarmusik. Han har erhållit Föreningen Svenska Tonsättares interpretpris och utmärkelsen Musikens möjliggörare för sina insatser för den nutida konstmusiken, inte minst arbetet med festivalen Svensk Musikvår. Han är hedersmedlem i Föreningen Svenska Tonsättare och ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien.

Jörgen Pettersson talar i en mikrofon med sin saxofon i en rem runt halsen
Jörgen Pettersson. Foto: Hampus Andersson
David Saulesco gestikulerar och talar i en mikrofon
David Saulesco. Foto: Hampus Andersson

David Saulesco, redaktör

Tonsättaren och arrangören David Saulesco rör sig ledigt mellan olika genrer och sammanhang. Hans musik har framförts runt om i Europa och i Nordamerika och är utgiven på Gehrmans och Bo Ejeby Förlag. Han är även verksam som presentatör och föreläsare, sångsolist och recitatör. Han har undervisat i komposition vid Tonsättarskolan Kapellsberg i Härnösand och arbetat som redaktör på Sveriges Radio Berwaldhallen.

Som tonsättare och librettist har han uppmärksammats bland annat för sitt nyskapande juloratorium (2013) och barnoperan Prins Pompom, eller en rolig historia om att ha tråkigt (2019) efter en saga av Alfhild Agrell. Som arrangör har han anlitats av bland andra Norrlandsoperan, vokalensemblen Perpetuum Jazzile, den amerikanska orkestern VGO och Studio Acusticum. Han har studerat komposition för bland andra professor Jan Sandström och Johan Ramström vid Musikhögskolan i Piteå, samt för Peter Lyne och Fredrik Högberg.

Ulrika Ljungberg, kommunikatör

Ulrika Ljungberg har sin bakgrund som Creative Director med utbildning från bland annat Berghs School of Communication, Forsbergs Skola, Kungl. Konsthögskolan, Fabrica och IED Istituto Europeo di Design i Milano. Inom festivalen arbetar hon huvudsakligen med Svensk Musikvårs kommunikation och grafiska formgivning, samt formgivning av festivalens programbok.

Ulrika Ljungberg
Ulrika Ljungberg. Foto: Malva Pettersson Ljungberg
Johan E. Andersson spelar på en vibrafon med två stråkar
Johan E. Andersson. Foto: okänd

Johan E. Andersson, filmare & sändningstekniker

Johan E. Andersson är verksam som instrumentbyggare, slagverkare, tonsättare, ljudkonstnär och filmare. Han håller även workshops för både barn och vuxna samt för personer med särskilda behov. Han har bland annat gjort musik och spelat till teaterföreställningar, spelat stumfilmsmusik med musikern och kompositören Matti Bye och samarbetat med koreografer som Charlotte Engelkes och Philippe Blanchard. Han är verksam som medlem och i ledningen för musikkollektivet The Great Learning Orchestra och spelar improviserad, kontemplativ musik i duon fromDusk tillsammans med Nils Personne.

Han är självlärd slagverkare med vibrafon som huvudinstrument men har spelat på allt från cykelhjul till vattenkannor. På till exempel skivan Majas Trädgårdsskiva spelar han alla slagverk på diverse trädgårdsverktyg. Han bygger även egna instrument, från enkla instrument för barn till professionella slagverksinstrument och ljudskulpturer. Han var en av tre kuratorer för Nordiska musikdagarna 2017 i London.

Henrik Strindberg, webbansvarig

"Rytm och sound" – så har Henrik Strindberg formulerat sitt konstnärliga program. Han har komponerat för såväl internationella ensembler som för flera av Sveriges finaste solister, ensembler och orkestrar. Många av hans verk är utgivna på skiva och spelas internationellt. Kammaroperan Liebestod – en Opera:tion uruppfördes på Köpenhamnsoperan 2019. Soloverket Femte strängen är inspelat på Karin Hellqvists prisbelönade skiva "Flock". Han undervisar i komposition på Gotlands Tonsättarskola och är ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien.

Han belönades 2007 med det stora Christ Johnson-priset för orkesterverket Neptuni åkrar, 2008 tilldelades han Rosenberg-priset och 2010 en delad Grammis för Tidslinje. Han debuterade i instrumentalgruppen Ragnarök som förknippas med 1970-talets proggrörelse. Han studerade komposition på Kungl. Musikhögskolan 1980–1987, gick en sommarkurs för Iannis Xenakis 1985 och tio år senare Stage d’informatique musicale på IRCAM i Paris.

Fredric Bergström, webbexpertis

Ett stort tack till tonsättaren och webbprogrammeraren Fredric Bergström för fantastisk hjälp.

Henrik Strindberg sitter vid en dator och ett mixerbord
Henrik Strindberg. Foto: Hampus Andersson
Kajsa Lindgren står vid en dator och övervakar en konsertinspelning
Kajsa Lindgren. Foto: Jörgen Pettersson

Kajsa Lindgren, inspelningstekniker

Kompositören och ljudkonstnären Kajsa Lindgren arbetar ofta med fältinspelningar och olika sätt att framföra dem genom spatial distribution. Hennes verk inkluderar elektroakustiska kompositioner och ljudinstallationer likaväl som kompositioner för mer traditionella, akustiska instrument.

Genom att använda intervjuer som metod när hon komponerar och fältinspelningar som grundmaterial har hon funnit ett sätt att arbeta med förväntningar och traditioner när det kommer till kompositionsprocessen och själva framförandet. Denna kombination visat sig vara ett effektivt sätt att möjliggöra olika sätt att närma sig processen att utforska bland annat ämnen och miljöer genom ljud.

Hon har studerat komposition av både västerländsk konstmusik och elektroakustisk musik med en kandidatexamen från Musikhögskolan i Piteå samt både kandidat- och masterexamen från Kungl. Musikhögskolan.

Hampus Andersson, fotograf

Dokumentärfotografi och bildjournalistik är fotografen Hampus Anderssons melodi. Med bas i Stockholm under de senaste åren har han arbetat för bland andra Dagens Industri, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Han har tidigare fotograferat Svensk Musikvår 2018 och 2019. Han har haft sina bilder utställda på Galleri Kontrast, Fotografiskas höstsalong och på fotofestivalen Backlight i Tammerfors.

Hampus Andersson ler mot kameran
Hampus Andersson. Foto: Hampus Andersson
Jenny Soep tecknar under en pågående konsert
Jenny Soep. Foto: Henrik Strindberg

Jenny Soep, illustratör

Jenny Soep har live-illustrerat festivalens konserter sedan starten 2016 och är Svensk Musikvårs Illustrator-in-Residence. Hon är specialiserad på att teckna liveframträdanden av alternativa och experimentella konstuttryck och använder nyskapande metoder för att dokumentera evenemang som olika tekniker och metoder för tecknande. Genom att dokumentera evenemangen på plats skapar hon inlevelsefulla bilder som är starkt präglade av hennes spontana upplevelser och intryck.

Hon har avbildat artister som Björk, David Byrne, Mogwai, Sigur Rós, Spiritualized, Arab Strap och The Residents. Förutom Svensk Musikvår har hon verkat vid bland annat Crossing Borders Festival i Haag, Arches Theatre Festival, StAnza International Poetry Festival och Projector Animation Festival. Hennes illustrationer har använts i diverse artiklar, böcker, på webbsidor, i trycksaker och utställningar över hela världen.

Stockholms Saxofonkvartett, huvudman för Svensk Musikvår

Stockholms Saxofonkvartett är en av Europas främsta ensembler för ny musik. Kvartetten bildades 1969 och har fått sig tillskrivet mer än 700 verk av svenska och utländska tonsättare. Ensemblens nuvarande besättning är Linn Persson, Leif Karlborg, Jörgen Pettersson och Mathias Karlsen Björnstad. Musikerna drivs av en obändig lust att ständigt utforska och spränga gränserna för vad som sägs vara konstnärligt möjligt att åstadkomma.

Kvartetten framträder ofta på internationella festivaler, i opera- och konserthus. Kvartetten har med sina många turnéer stor resvana – de har spelat i Baltikum, Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Ungern, Grekland, Polen, Bosnien, Serbien, Kosovo, Rumänien, Ryssland, Georgien och Ukraina, såväl som i Iran, Bolivia, USA, Turkiet, Egypten, Israel, Sydafrika, Japan, Kina, Kanada, och Mongoliet. De sprider svensk musik i utlandet och tar med sig nya musikaliska erfarenheter och upplevelser hem till den svenska publiken.

Med stöd av Region Stockholm och Kulturrådet.

Stockholms Saxofonkvartett spelar i stora salen på Musikaliska i Stockholm
Stockholms Saxofonkvartett. Foto: Adam Wrafter