Johan Hammarström (foto: Henrik Mill), Kristina Forsman (foto: Abdou Diagne) och Mattias Wagner (foto: Louise Linde).
Aria Pandemía uruppförs 23 april i Storkyrkan

Kristina Forsman och Sigrid Herrault skildrar i det nyskrivna, fyrsatsiga verket Aria Pandemía på ett närmast operamässigt sätt människans kamp mot covid-19 och dess konsekvenser i stort och smått.

Verket uruppförs lördag 23 april kl 22:00 i Storkyrkan i Stockholm av domkyrkoorganist Mattias Wager, mezzosopranen Mia Klein och en vokalensemble under ledning av dirigent Johan Hammarström.

Konserten ingår i Storkyrkans program under Kulturnatt Stockholm 2022.

Program

Kristina Forsman (1970): Aria Pandemía (2022), uruppförande

    1. Panikarian

    2. Isolationsarian

    3. Vårdarian

    4. Trädgårdsarian

Medverkande

Mattias Wager, orgel

Mia Klein, mezzosopran

Johan Hammarström, dirigent

Vokalensemble

Programpresentation

När pandemin bröt ut drabbades alla på olika sätt. För kulturarbetare ställdes livet på ända, liksom för vårdpersonal och småföretagare, såväl som för enskilda människor. Kristina Forsman har i den här musikdramatiska skildringen av pandemin som vi i dag kan skönja slutet på, men ännu inte är helt förbi, samarbetat med librettisten Sigrid Herrault, i övrigt känd bland annat för sina samarbeten med Johan Ullén i operan Kärleksmaskinen och med Johan Ramström i familjeoperan Den långa, långa resan.

Kristina Forsmans musik hördes senast i förra årets festival, då en omarbetad version av hennes verk Franciskus sång framfördes under en av fjolårets första festivalkonserter. Hon samarbetar regelbundet med olika författare och skriver själv också libretton till sina verk. Forsmans musik omfattar såväl det melankoliska och innerliga som det kraftfulla och lekfulla. Närmast innan detta uruppförande skapade hon musik och ljuddesign till dansföreställningen Sagan om den lilla farbrorn, baserad på Barbro Lindgrens barnbok.

De fyra satserna i Aria Pandemía – som är ett konsertant verk, inte ett sceniskt, även om det mycket riktigt har ett operamässigt anslag – belyser olika stadier i pandemin ur ett svenskt perspektiv med suggestiva titlar: Panikarian, Isolationsarian, Vårdarian, Trädgårdsarian.

Läs mer om och se en inspelning av Franciskus sång från Svensk Musikvår 2021 här.