NEuE
New European Ensemble

New European Ensemble framför svenska verk och Järnåkerstipendiet

Lisa Streich f 1985
Nebensonnen, 11'
for violin, viola, violoncello and clarinet (2015)

Miklos Maros f 1943
Coalottino No 3 (2018) 14'
för gitarr, flöjt, klarinett, violin, viola och cello, uruppförande

Britta Byström f 1977
A Walk on Green Streets, (2015) 14'
för flöjt, klarinett, piano, en slagverkare, violin, viola och cello.

Paus

Marie Samuelsson f 1956
Lufftrumma II, 7' (1994)
för flöjt, klarinett, slagverk, gitarr och cello

Jesper Nordin f 1971
In the Midst of Trespassing No 2, 14' (2010)
för violin, slagverk, piano och elektronik.

Jenny Hettne f 1977
A swarm came in from the dark, 11' (2014)
för solo violin, flöjt, klarinett, piano, slagverk, viola och cello
solist: Karin Hellqvist, violin



The New European Ensemble presents works by three generations of Swedish composers. Lisa Streich is among Sweden’s most exciting up and coming composers. Her works have been performed across Europe, Japan and North America. Her quartet Nebensonnen from 2015 for clarinet and string trio commissioned for Helmut Lachenmann’s 80th birthday celebration, captures the image of multiple suns that can be seen on a clear and cold winter’s day. The work is made up of series of static, colourful microtonal chords out of which each instrument takes on an individual role. Miklos Maros originally hails from Budapest and has had a prominent career spanning five decades as a composer of opera, orchestral works and chamber music. He wrote Coallotino III in 2018 for the New European Ensemble and guitarist Jacob Kellerman. The guitar takes on a prominent, solistic role in this driving, energetic work. Britta Byström’s music has been performed widely in Sweden, her orchestral works were featured in performances by the BBC Symphony and the Helsinki Philharmonic. A Walk on Green Streets for flute, clarinet, percussion, piano and string trio was written in 2015 and is divided up into sections illustrating various walks in different towns that each have their own rhythmic and melodic characteristics. Marie Samuelsson started her career as a pianist and improviser before turning her attention to composition in the 1980s. Since then her orchestral and chamber music has been performed worldwide. Lufttrumma II (Air Drum II) for quintet was written for KammerensembleN in 1994. The work takes its name from the remarkable air ventilation drum played in the piece by the percussionist. The musical material is built up out of overlapping, driving, rhythmic patterns. Jesper Nordin is one of Sweden’s most internationally acclaimed composers. His works combine electronic sounds and acoustic instruments in innovative and surprising ways. In the Midst of Trespassing was written for the Nordin’s group Trio Trespassing and is made up of improvisatory material that has been sculpted and remixed. Jenny Hettne explores the relationships between acoustic and electroacoustic sounds in her music. The piece A Swarm Came in from the Dark for solo violin, flute, clarinet, percussion, piano, viola and cello was for violinist Karin Hellqvist in 2014. The piece focuses on the natural harmonics in the strings, with the soloist taking on the role of a conductor like in a Baroque concerto.

Medverkande

Felicia van den End, flöjt
James Meldrum, klarinett
Malgorzata Walentynowicz, piano
Pepe Garcia, slagverk
Jacob Kellermann, gitarr
Rada Ovcharova, violin
Emlyn Stam, viola
Willem Stam, cello

Verkkommentarer

Lisa Streich, född 1985 i Norra Råda har studerat komposition och orgel i Berlin, Stockholm, Salzburg, Paris och Köln för bl.a. Johannes Schöllhorn, Adriana Hölszky, Mauro Lanza, Margareta Hürholz och Ralph Gustafsson.
Master classes med bl.a. Chaya Czernowin, Steven Takasugi och Beat Furrer kompleterar hennes musikaliska utbildning.

Hennes verk har blivit framförda i Sverige, Tyskland, Israel, Frankrike, Österrike, England, Japan, Kanada och USA. Hennes musik har blivit spelad av bl.a. Deutsches Symphonieorchester Berlin, Quatuor Diotima, Ensemble Recherche, Nouvel Ensemble Moderne, OENM, Eric Ericsson Kammarkör och Sveriges Radiokör vid bl. a. MATA New York, Tzlil Meudcan Tel Aviv, Ircam Paris, Wien modern och i Domkyrkan i Köln.

Priser och Stipendier innehåller bl.a. Cité des Arts, Paris, Orchesterpriset från Anne-Sophie Mutter fonden, Busoni priset av Akademie der Künste Berlin, Bernd Alois Zimmermann priset, Rom priset Villa Massimo, Roche Young Commissions av Lucerne Festivalen, och Tonsättarpriset av Ernst von Siemens Stiftelsen. En porträttskiva kom ut hos WERGO i April 2018. 2019 kommer det ut hennes andra porträtt skiva hos KAIROS, Wien.

För närvarande är hon “composer in residence” hos ensemble recherche i Freiburg. Hon lever på Gotland.


Coalottino är ett sällan använt ord, som motsvarar concertino. Jag har använt ordet som en mjukare definition för ett verk där ett instrument dominerar eller åtminstone markant skiljer sig från de andra instrumenten, men vill inte kalla det för konsert, eftersom förhållandet här mellan solist och ensemble är något annorlunda. Coalottino no 3 skrevs på uppdrag av New European Ensemble och tillägnas Jacob Kellermann. Även om genom sin klang och karaktär skiljer sig gitarren från de andra instrumenten under hela stycket, blir solistiskt endast i några få avsnitt. Gitarrstämman innehåller mycket spel på lösa strängar, som i sig har en större klang. De utgör samtidigt en pentatonskala om än utspritt inom två oktaver och även treklanger, mer eller mindre fullständiga: G dur, samt A dur - utan ters. Det som bildar material för gitarrens första fras, med den felande tersen, ciss. Ett pentatoniskt ackord inleder stycket som rör sig i mixtur i triol-rörelser, från C till Fiss pentaton, detta besvaras av gitarren med triol-rörelser i två nyss nämnda treklanger. Detta bestämmer verkets harmonik. Efter det första avsnitt leder ett snabbare mellanspel till nästa del. Här får stråkinstrumenten spela pizzicato som ett svar av gitarrens naturliga spel, treklanger som delas upp mellan de tre. Gitarren spelar snabba ackord på kvarter och treklanger, blåsarna kommer in med treklangs-figurer som små kommentarer. Nästa avsnitt bygger på flageoletspel, både i gitarrstämman och i stråkar, gitarrens naturflegeoletter bildar även här pentatonskalor, stråkarnas treklanger fylls ut till pentatoner av de båda blåsare. Dessa ackord bildar alltid en melodi i överstämman som löper fritt mellan instrumenten. Efter en reminiscens av det första mellanspel kommer ett nytt avsnitt med snabba ackordspel, som leder till en återkoppling till styckets början. Den redan kända G dur-A dur motiv bildar det sista avsnittet som är en coda för gitarrsolo. De andra instrumenten deltar med kommentarer eller tillägg till det spel, samspel eller coalottino, som gitarrens lösa strängar har initierat.

Miklós Maros, född 1943 i Pécs, Ungern. Studerade vid Ferenc Liszt Musikakademi i Budapest, senare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Ingvar Lidholm och György Ligeti. Maros har varit lärare på Musikhögskolan samt på Elektronmusikstudion i Stockholm (EMS). Han är också aktiv som dirigent. 1972 grundade han Marosensemble, som har etablerat sig genom omfattande konserter och inspelningar under 25 år som en av Skandinaviens ledande moderna musikgrupper. Listan över hans verk innehåller över 270 kompositioner, bl.a. en opera, fyra symfonier, konserter för solister och orkester, kammarmusik och elektroakustiska verk. Han har fått ett flertal utmärkelser och har sedan 1990 innehavare av Statens inkomstgaranti för konstnärer. Han är medlem av Kungliga Musikaliska Akademien.

Britta Byström har komponerat för många besättningar och sammanhang, men tyngdpunkten har legat på orkestermusik. Hennes musik har framförts av, bland många andra, BBC Symphony Orchestra, Helsinki Philharmonic Orchestra, Gürzenich-orkestern och Sveriges Radios Symfoniorkester. År 2015 tilldelades hennes violakonsert ’A Walk After Dark’ da capo-priset vid tyska Brandenburgerbiennalen och 2017 komponerade hon verket ’Many, Yet One’ till Detroit Symphony Orchestra efter att ha utsetts till vinnare av ’Elaine Lebenbom Award For Female Composers’. I november 2019 har kammaroperan ’Gállábártnit’ premiär i Toronto och senare samma säsong uruppförs ett nytt stort orkesterverk av Göteborgssymfonikerna. Britta Byström är sedan 2016 ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien. 

’A Walk on Green Streets’ för sju instrument skrevs ursprungligen till den italienska ensemblen Sentieri Selvaggi. Stycket tar sin utgångspunkt i begreppet ’urban gardening’ - stadsodling - och tanken är att man via små promenader vandrar genom olika stadsdelar där grönska börjar spira. I stycket har jag vävt in citat från den vackra svenska psalmen ’En vänlig grönskas rika dräkt’, men också använt mig av den danske tonsättaren Per Nørgårds kompositionsteknik oändlighetsserien, som utvecklar sig likt en musikalisk slingerväxt med ständigt nya blad...

Lufttrumma II spelas idag av New European Ensemble i en omarbetning för flöjt, klarinett, slagverk, gitarr och cello. I Lufttrumma II ingår Marie Samuelssons återvunna stora slagverk i zink, lufttrumman, som finns med flera av hennes verk;  Luftsång för tre sångerskor och lufttrumma, Lufttrumma I för saxofon, piano och en lufttrumma, samt ett av hennes mest framförda orkesterverk Lufttrumma III, där tre lufttrummor ingår i orkestersatsen. Lufttrumma II är en beställning från Rikskonserter och uruppfördes 1994 med KammarensembleN i Hörsalen på Kulturhuset i Stockholm. Verket framfördes år 2004 på  Nybrokajen 11 på KammarensembleNs 20års jubileum med dirigent Frank Ollu med direktsändning i SverigesRadio P2. Lufttrumma II spelades också på Marie Samuelssons Tonsättarfestival på Konserthuset 2007 med KammarensembleN och dirigenten Eva Ollikainen. Så här skrev recensenten Thomas Anderberg: ”Marie Samuelssons "Lufttrumma II" förblir en spännande erfarenhet, där mörker och ljus fluktuerar med lufttrumman som ständig resonans- och impulsgivare.” Dagens Nyheter 28 nov. 2004.

Marie Samuelsson har komponerat en lång rad verk, framförda på festivaler, konserter och i radio/TV av ensembler och orkestrar i Sverige och internationellt. Andra aktuella konserter nu i dagarna är I am – are You? för horn och ljudfil med Sören Hermansson på Purpurfestivalen i  Kapstaden, verket Rotationer och Mellansatser (2019)  till JS Bach Dubbelkonsert med Musica Vitae, Kristin Uglar och Linn Persson på sopransaxofoner på turné runt Växjö. Under 2018 spelades bl a Lufttrumma III i Schaubühne Lindenfels, Leipzig,Tyskland med MDR Sinfonieorchester och Kristjan Järvi, dirigent. Orkesterverket Eroseffekt och Solidaritet Kärlekstrilogi – nr. 3 spelades på två konserter av Tacoma Symphony Orchestra i Gig Harbor och i Tacoma, USA. Dirigenten Sarah Ioannides färdigställer också det tredje tonsättarporträttet på cd, cdn: The Love Trilogy/Kärlekstrilogin (Daphne records) med fyra av Samuelssons orkesterverk och som utkommer våren 2019. Marie Samuelsson är förutom tonsättare också lektor i kompostition på halvtid på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Mer info: www.mariesamuelsson.se

Jesper Nordin: In the midst of trespassing (2010)
”In the midst of Trespassing No. 2” (2010) uruppfördes vid Takefufestivalen i Japan 2010 av musiker från Next Mushroom Promotion och är en expanderad version av verket ”In the midst of Trespassing” där Jesper Nordin (f. 1971) lagt till en stämma för piano. Stycket bygger helt på inspelningar av ensemblen Trio Trespassing och vidareutvecklingar av musikaliska idéer som vuxit fram i ensemblen, fast här filtrerade genom kompositörens eget tonspråk.

Jesper Nordins uttrycksfulla musik med spår av svensk folkmusik, rock och improviserad musik, framförs regelbundet världen över av bland andra Orchestre Philharmonique de Radio France, BBC Scottish Symphony Orchestra, Basel Sinfonieorchester, Finska Radions Symfoniorkester och Sveriges Radios Symfoniorkester. Han har samarbetat med dirigenter som Esa-Pekka Salonen, Kent Nagano och Daniel Harding och musiker som Martin Fröst, Diego Tosi, ensemble recherche och Ensemble Intercontemporain. Han har också haft stora framgångar med sin iOS app Gestrument som är baserad på hans personliga kompositionsteknik. Den används nu världen över i allt från Electronica och Techno till improviserad jazz och nutida konstmusik. För mer information se www.jespernordin.com och www.gestrument.com. Hans musik publiceras av Edition Peters. 

A SWARM CAME IN FROM THE DARK (2014) 

Gageego!s beställningsverk för solo violin, flöjt, klarinett, piano, slagverk, viola och cello.

I A swarm came in from the dark möter vi en myriad av insektsliknande ljud: tremolerande fjärilsvingar, surranden, gnisslanden och gnyenden. Det är inte en realism som Hettne söker gestalta utan en inre klingande bild, eller som hon själv uttrycker det: ”[…] hundratals insekter rör sig i ett rum. […] De stannar, tystnar – förflyttar sig igen, än hit, än dit. Fjäderlätta fjärilsvingar, knappt skönjbara, eller en hel svärm av vingar som flaxar hårt mot fönsterrutan; Skiftningar mellan ett aggressivt massivt surrande och en ensam individ på vift. Rörelsernas oförutsägbarhet tar sig uttryck i partier av senza misura och a tempo. Solisten intar även rollen som dirigent, likt en solokonsert från barocken. Harmoniskt bygger stycket på stråkarnas natur-flageoletter, där violinen och cellon har varsin omstämd sträng. Ett surrande lågt fiss återfinns i alla instrument.”

Den spröda harmoniken och förkärleken för finurliga, surrande ljud är något som går igen i Hettnes musik. En musik som ofta tar inspiration från elektroniska ljud men även en musik där fältinspelningar eller just inre ”bilder” av inte alltid strikt musikaliska skeenden fångas och formas i det konstnärliga arbetet. Sedan hennes studietid i Göteborg, där hon även är född, paras blandverk (elektronik och instrument) med rena akustiska verk, alltifrån soloverk till orkester.
Esaias Järnegård, 2015

"Jenny Hettne tilldelades 2019 års Järnåkerstipendium av Saltöstiftelsen för A swarm came in from the dark