NEO - New Sweden

Åke Parmerud (1953) – Zeit aus Zeit (2002) 30’
(The Stockhausen variations) 

Mirjam Tally (1976) – The Turn 10’ (2017) uruppförande

Catharina Backman (1961) – Till Hilda (2018) 10’, uruppförande

Andreas Zhibaj (1980) – Turdus Merola 10’ Concerto grosso i tre satser (2017) uruppförande

Medverkande
Sara Hammarström, flöjter 
Robert Ek, klarinetter 
Brusk Zanganeh, violin
Kim Hellgren, viola 

Elemér Lavotha, cello 
Daniel Saur, slagverk
Mårten Landström, piano 

Ensemblen Norrbotten NEO är ett av de allra bästa exemplen på hur starkt och levande intresset är för nyskriven musik. Sedan starten 2007 är de också starkt drivande i utvecklingen av den samtida musiken och en av de ensembler som beställer flest nya verk av svenska tonsättare.

Under rubriken New Sweden 2018 undersöker ensemblen strömningarna bland de svenska tonsättarna just nu. Något som får ett alldeles särskilt perspektiv 2018 eftersom det sammanfaller med Föreningen Svenska Tonsättares 100-årsjubileum.

De många konserter och beställningar av ny musik som Norrbotten NEO lägger ut på olika tonsättare representerar en oerhört stor uttrycksrikedom och är en ytterst mångskiftande musikalisk genre. Vilket blir tydligt när man får uppleva musiken av de tonsättare som inför New Sweden 2018 fått ta emot beställningar från Norrbotten NEO. Det är bland annat Mirjam Tally, född i Estland med sedan många år verksam i Sverige och albanskfödde Andreas Zhibaj.

– För mig har musiken ett budskap, inte politiskt, det har snarare någonting med människan, jorden, samhället och samtiden att göra. Mitt uppdrag är att hjälpa människor att lyssna och komma i kontakt med någon sorts spirituell dimension, säger Andreas Zhibaj. Hans nya stycke för ensemble och solocello är en fortsättning på den konsert för orkester och viola som uruppfördes av Eriikka Nylund på viola och Radiosymfonikerna under ledning av Ben Gernon. Verket togs ut till Europeiska Radiounionens tävling Rostrum och har spelats i 29 länder på fyra kontinenter.

Ytterligare en tonsättare som fått ta emot en ny beställning är Catharina Backman. Hon har starkt fokus på musikdramatiska verk och arbetar ofta med sceniska uttryck i sin musik. Hon är också medlem i gruppen Katzen Kapell och har bland annat komponerat för Malmöoperan/ Operaverkstan och Kungliga Operan.

Konserten presenterar också ett verk av Åke Parmerud, en tonsättare inom elektronisk musik. Parmeruds musik har rönt stor uppskattning i Europa och han har bland annat prisbelönats vid elektronmusiktävlingar i Bourges, Frankrike.

http://norrbottensmusiken.se/ensembler/norrbotten-neo/produktioner/2018…

Verkkommentarer

Till Hilda, verkkommentar: Tonmaterialet utgår från blåsljuden i några glasflaskor jag hittade längst ner i ett av slagverkaren Daniel Saurs instrumentskåp, men själva flaskorna fick sen aldrig plats i stycket. Musiken är tillägnad min morfars mor, tornedaling från Armasjärvi som flyttade från Älvsbyn till Piteå där hon bodde på Berget, och dog där...ett liv i ultra-rapid.

Om The Turn (2017) The title is from Thomas Fitzsimmons´s poem. Free, unrhythmic flow of musical textures reaches a turning point, where different elements are coming together for a short moment, and fall apart to individual rhythmic patterns. The Turn Blood of autumn stains the trees crisping leaves white figures weave bright silks of silence binding seed into a wheel of seasons rimmed in gold Leaf is luminescent Bushes burn but no voice speaks By Thomas Fitzsimmons.