Illustration Jenny Soep
Illustration Jenny Soep

Lunchkonsert: Fem svenska elektroakustiska verk

Fem svenska elektroakustiska verk – komponerade 1970-2018

Anders Blomqvist f 1956 - Delta A (1993) 8’58’’ 

Akemi Ishijima f 1964 - Urskogen (1992) 5'00 

Lars-Gunnar Bodin f 1935 - Traces I (1970) 6’55’’ 

Åke Parmerud f 1953 - Jeux Imaginaires (1993) 10’45’’ 

Christina Ouzounidis f 1969/Kim Hedås f 1965 - Makten från marken (2018) 8’00’’

Medverkande

Ester Claesson, skådespelare

Kristine Nowlain, sång

Linnéa Törnqvist, sång

Amanda Liljefors, sång

Ellen Gripenstad, sång

Verkkommentarer

Anders Blomqvist: Delta A (1993) 8’58’’ 

Delta A bygger på fältinspelningar med trä, vind och vatten från Stockholms skärgård. Musiken är dock inte någon pastoral eller romantiserande programmusik utan utgår istället från den dramatiska händelse när ett stridsflygplan under en uppvisning störtade på Långholmen 1993. Titeln är hämtad från den manöver piloten kan göra för att snabbt sänka farten. Manövern fungerar bara för plan med deltavingar och, som det verkar, inte alltid. Verket är dedicerat till alla misslyckanden. Delta A är komponerat vid EMS som en beställning från Sveriges Radio och utgivet 1994 på CD:n 5 composers, Second coming, Fylkingen Records/ICEM Swedish section.

Akemi Ishijima: Urskogen (1992) 5'00 

Akemi Ishijima, ursprungligen från Japan, var under början av 1990-talet KMHs allra första student med elektroakustisk musik som huvudämne. Hennes verk Urskogen är komponerat i Kungliga Musikhögskolans
elektroakustiska studio och uruppfördes vid International Computer Music Conference i Ibuka hall, Waseda university, Tokyo 1993. Akemi Ishijima har i en rad verk samarbetat med dansaren och koreografen Virpi Pahkinen, samt arbetat med ljudinstallationer och animation. Hon är sedan länge baserad i London.

Lars-Gunnar Bodin: Traces I (1970) 6’55’’

Traces I är komponerat 1970 av Lars-Gunnar Bodin på EMS och finns utgivet på cd:n Electro-acoustic music from Sweden från 1988. Lars-Gunnar Bodin var under 70-talet lärare på Kungliga Musikhögskolan och två av hans tidiga elever var Bill Brunson och Pär Lindgren, som
båda senare blev professorer vid KMH med undervisning i elektroakustisk musik och komposition. Lars-Gunnar Bodin är en av pionjärerna inom text-ljudkompositioner, han har även arbetat med happenings, poesi samt bildkonst och finns representerad på Moderna muséet. Bodin var 1979-1989 chef på EMS och har även arbetat internationellt, bland mycket annat med undervisning i USA vid Mills College och Dartmouth College samt som en av grundarna av International Confederation of Electroacoustic Music.

Åke Parmerud: Jeux Imaginaires (1993) 10’45’’ 

Åke Parmeruds elektroakustiska kompositioner har spelats över hela världen och vunnit en mängd internationella priser. Parmerud har även arbetat med instrumentalmusik, interaktiv konst samt musik för video, teater, dans och film. Verket Jeux Imaginaires beskriver han som en fantasi över tid och strategi, hämtad från ett berömt schackparti (Karpov mot Kasparov, tjugoandra omgången, världsmästerskapet 1992). Musiken beställdes av GMEB (Groupe de Musique Expérimentale de Bourges) och komponerades i GMEBs studio Charybde.

Christina Ouzounidis/Kim Hedås: Makten från marken (2018) 8’00’’

Miniatyren Makten från marken är en delpresentation av det konstnärliga forskningsprojektetSpegelminiatyrerna, med text av Christina Ouzounidis och musik av Kim Hedås. Miniatyren ingår i en svit för sångare, skådespelare och elektronik med startpunkt i en scen ur Shakespeares Richard II. Projektet har stöd från KMA och just denna miniatyr presenteras i samarbete med EASTN-DC. Makten från marken framförs av skådespelaren Ester Claesson tillsammans med fyra sångare från KMH: Kristine Nowlain, Linnéa Törnqvist, Amanda Liljefors och Ellen Gripenstad.