Täby Musikklasser, illustration Jenny Soep
Täby Musikklasser, illustration Jenny Soep

Grand Final i Kungasalen

Inledningstal av Anna Maria Koziomtzis, prefekt för den Klassiska institutionen

Gunnar Bucht 1927- Kattens öron (1973) 18'   

Text Lars Forssell 1928-2007  

Cecilia Rydinger Alin recitation
Filip Källner altsaxofon
Andreas Nyström slagverk
Anton Eriksson kontrabas

Torbjörn Iwan Lundquist 1920-2000   SISU (1976)         12'
KMH Slagverksensemble
Andreas Nyström
Simon Landqvist
Henrik Wassenius
Rikard Markstedt
Erik Lennartsson
Aleksander Raknes Ulriksen

Paus 20 min

Catharina Palmér 1963-  Lux aeterna 7'

Sofia Vokalensemble, Dirigent Bengt Ollén

Karin Rehnqvist 1957 – Till ängeln med de brinnande händerna 9'

Text: Björn von Rosen
Sofia Vokalensemble, Hannes Heinemann solo-oboe, Dirigent Bengt Ollén

John Coltrane 1926-67/Nils Lindberg 1933 – A Love Supreme 7'

Ingvar Lidholm 1921-2017 sats 3 ur Laudi 2'36”
Sofia Vokalensemble, Dirigent Bengt Ollén

Sven-Eric Johanson 1919-97 Snabbt jagar stormen (1953) 2'

Sofia Vokalensemble
Kungsholmens Gymnasium
Stockholms musikgymnasiums klass NA15KA
Dirigent Bengt Ollén

Jan Sandström 1954- Landskap med solar (2012) 2.30”
Sofia Vokalensemble
Kungsholmens Gymnasium
Stockholms musikgymnasiums klass NA15KA
Dirigent Bengt Ollén

Medverkande

Sofia Vokalensemble bildades 1995 av Bengt Ollén som fortfarande är körens engagerade dirigent. Körens framträdanden kännetecknas av en varm, lyrisk svensk körklang och en scenisk närvaro som har räckt långt i internationella tävlingar.

I juni 2016 åkte Sofia Vokalensemble till Polen för att delta i den internationella körfestivalen i Szczecin. Senare i juli samma år åkte sopranerna och altarna med Orphei Drängar samt damerna ur Gustaf Sjökvists kammarkör till Aix-en-Provence, Frankrike för att sjunga Stravinskys Psalmsymfoni under ledning av Esa-Pekka Salonen. Föreställningarna var regisserade av polarpristagaren Peter Sellars. I september 2016 framförde körerna återigen verken Oedipus Rex/Psalmsymfonin, då i London i Royal Festival Hall. Herrarna i Sofia Vokalensemble åkte också på egen turné till Baltikum och gjorde konserter i Lettland och Litauen i september 2016.

I juli 2015 var kören på turné i Provence, Frankrike och deltog i Festival des choeurs lauréats - en körfestival dit ensembler från hela världen bjuds in. Turnén var också en del av priset för körens tidigare vinst i European Grand Prix for Choral Singing 2012.

I augusti 2014 bjöds Sofia Vokalensemble, som en av 25 internationella ensembler, in till det 10:e Världssymposiet för körmusik (10th World Symposium on Choral Music) som hölls i Seoul, Sydkorea.

År 2012 stod Sofia Vokalensemble som segrare i European Grand Prix for Choral Singing. Tävlingen, som detta år hölls i Maribor, Slovenien, räknas som en av de mest prestigefyllda i världen då föregående års segrare från de sex största körtävlingarna i Europa möts. Sofia Vokalensemble kvalificerade sig till tävlingen efter Grand Prix-vinsten 2011 i International Choral Competition, Maribor, Slovenien.

Hösten 2009 vann kören Grand Prix i the Grieg International Choir Festival i Bergen, Norge. Sommaren 2008 tog kören två förstaplatser i Grand prix-tävlingen i italienska Gorizia och 2006 en delad förstaplats i den prestigefyllda Harald Andersén Chamber Choir Competition i Helsingfors. Dessutom har kören framgångsrikt tävlat eller turnerat i Tjeckien, Sydafrika, Tyskland, Slovenien, Italien, Hongkong, Irland, Grekland, Venezuela och Ryssland. På hemmaplan i Sofia församling i Stockholm ger Sofia Vokalensemble regelbundet konserter i Sofia kyrka. Dessutom har kören återkommande uppdrag på bland annat Skansen och i Stockholms stadshus.

Musik av Bach, Poulenc, Pärt och Schnittke återkommer ofta i repertoaren. Kören har också uruppfört stycken av bland andra Jaakko Mäntyjärvi, Fredrik Sixten och Karin Rehnqvist. Sofia Vokalensemble är en kör som hyser stor kärlek till musiken som framförs, och arbetet präglas inte bara av en hög musikalisk ambition och ett intensivt samspel med dirigenten: hjärtat finns alltid där, såväl på onsdagsrepetitionerna och helginternaten som på flygplatser, fester eller bakom kulisserna före en tävling.

“Händelser knyter oss samman, våra många erfarenheter ger oss en grund att stå på. Det är något vi är övertygade om ger oss en trygghet och en fördel i vårt musicerande tillsammans. Turnéer, tävlingar, internat och fester är bara ett axplock av allt det gemensamma vi delat genom åren. Med en konstnärlig ledare som ger oss all den positiva energi han kan uppbringa och ett musikaliskt driv som gett kören möjligheten att växa till det den är idag, är det svårt att inte dras med.” 

Klass N3A från Stockholms Musikgymnasium är nyss hemkomna från en tvåveckors-turné i Sydafrika och har under sina tre gymnasieår gjort uppemot åttio konserter och uppträdanden i olika sammanhang under ledning av Bengt Ollén. I början av sommaren 2017 tävlade kören i den polska staden Koszalin och vann 1:a pris i körtävlingen Pomerania Cantat.

 

Bengt Ollén är Sofia Vokalensembles grundare och ständige dirigent. Sedan 1995 har han lett vokalensemblen med stort engagemang och en aldrig falnande entusiasm. Hans ledarskap har format Sofia Vokalensemble till en positiv och viljekraftig kör i ständig musikalisk utveckling.

Visionen är att skapa musik ”bortom noterna”. Musiken som kören framför ska inte bara vara vackra klanger och snygga musikaliska tolkningar. Musiken ska också beröra den som lyssnar. Därför är varje sångares engagemang en mycket viktig del i det musikaliska arbetet.

En viktig byggsten i hans arbete är att stärka körens gruppdynamik. Bengt använder till exempel gärna kreativa improvisationsövningar som arbetsmetod, vilket ofta leder fram till spännande konsertinslag och meloditolkningar. Han är aldrig sen med att uppmuntra kommunikation mellan sångarna, både i musikalisk form och i social form utanför repetitionstid. För att det ska bli bra musik måste alla känna sig delaktiga; det är Bengts musikaliska övertygelse.

Bengt Ollén har studerat för Gösta Ohlin och Gunnar Eriksson vid Musikhögskolan i Göteborg. Där grundade han Sångensemblen Amanda 1981. I dag arbetar Bengt som lärare i körsång och musikteori på Stockholms Musikgymnasium. Han engageras också regelbundet som gästlärare och dirigent vid körfestivaler, workshops och konserter både i Sverige och utomlands.

Verkkommentarer

Gunnar Bucht, f. 1927.

Födelseåret antyder inte bara ett långt liv utan också en lång tonsättarkarriär. Den startade med op. 1, ”Tema med variationer för piano. À la cinqyecento” år 1949 och fick sin preliminära avslutning med ”Reconsidering Beckmesser” för gitarr år 2017. Däremellan ligger en mycket omfattande produktion med 17 symfonier, nästan lika många orkesterverk med olika titlar, en opera, en Luthermässa, ett halvsceniskt oratorium ”Odysseia”(Kazantzakis), fem solokonserter, fem stråkkvartetter mm. Därtill kommer en litterär output av omfattande en självbiografi ”Född på Krigsstigen”, arbeten som behandlar musik i ett filosofiskt och idéhistoriskt perspektiv samt på sistone monografier över Berlioz och den nordiska trion Nielsen/Sibelius/Stenhammar.

På sätt och vis kan min tonsättarkarriär sägas vara slut vid förra millennieskiftet eftersom sedan dess ingen musik av min hand klingat vid olika institutioner. En karakteristik vore att jag är den mest icke-spelade tonsättaren i Sverige. Alltid nåt’ sa’ han som såg Åmål...

Kattens öron (1959)

Verket var en beställning från Sveriges Radio musikavdelning och litterära sektion i förening och uppgiften att göra ett litterärt-musikaliskt radioprogram som var mer genomarbetat, gärna med en röd tråd, än dåtidens tämligen planlösa hopvispning av text och musik. Resultatet blev föreliggande verk där jag bad Lars Forssell att hitta på en story där en talad monolog skulle interfolieras av musikaliska avsnitt som på något sätt skulle korrespondera med texten. Handlingen - if any - utspelar sig i Paris strax efter första världskriget där en totalt ensam man erinrar sig forna dar och ljusglimtar i sin egen tristess och vars enda sällskap är en katt. Som dock mot slutet ledsnar på hans jeremiader och sticker sin väg. Instrumentvalet är tänkt att ge associationer till tiden och musiken blir ibland vältalig och - som någon skrev vid uruppförandet - tar kattens parti. En annan bedömare tyckte att jag hade en naturlig begåvning för musikaliska aforismer. Där fick symfonikern!